ملاقات بی‌ام‌و M4 CSL با M3 CSL سال 2004، کوپه‌های خاص باواریا

سه‌شنبه 3 آبان 1401 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
BMW-M3-CSL-M4-CSL-4
ب‌ام‌و آن‌قدر به‌ندرت از نام CSL استفاده می‌کند که محصولات سری RS پورشه در مقایسه با آن‌ها مثل تویوتا کرولا به نظر می‌رسند. این نام که مخفف کوپهٔ...
تبلیغات

ب‌ام‌و آن‌قدر به‌ندرت از نام CSL استفاده می‌کند که محصولات سری RS پورشه در مقایسه با آن‌ها مثل تویوتا کرولا به نظر می‌رسند. این نام که مخفف کوپهٔ اسپرت سبک‌وزن است، در طول تاریخ ب‌ام‌و فقط برای سه خودرو استفاده شده است. این نام برای اولین بار در کوپهٔ E9 CSL در دههٔ 70 بکار رفت. این خودرو درواقع یک ب‌ام‌و CS بود که به‌طور خاص برای پیروزی در پیست‌های مسابقهٔ اروپا اصلاح و تقویت شده بود.

آن کوپه‌های CSL اکنون بسیار ارزشمند هستند و قیمت آن‌ها از 200 هزار دلار برای نمونه‌های معمولی تمیز آغاز می‌شود و در مدل‌های خاص به 300 هزار دلار می‌رسد؛ اما آن خودروها هرچند ارزش بالایی دارند ولی خیلی قدیمی هستند و طبق استانداردهای سال 2022 هرگز سریع نخواهند بود؛ اما غیر از E9 CSL، در تاریخ ب‌ام‌و دو کوپهٔ CSL دیگر هم وجود دارد که زوج جذابی محسوب می‌شوند زیرا از لحاظ سن، شخصیت رانندگی حتی قیمت به هم نزدیک‌تر هستند.

ما در مورد M3 CSL نسل E46 سال 2004 و M4 CSL سال 2022 صحبت می‌کنیم که دومی اوایل امسال معرفی شد. البته هرگز انتظار نمی‌رود که M3 سال 2004 در خط مستقیم یا دور پیست بتواند همپای M4 امروزی پیش برود یا گیربکس تک کلاچهٔ SMG پَدل شیفت آن احساسی مشابه گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مدرن Z4 داشته باشد اما اگر به نحوهٔ استفادهٔ خریداران از کوپه‌های CSL فکر کنید، فاصلهٔ بین آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

اکثر خریداران M4 CSL جدید از خودروی خود استفاده‌های روزمره نمی‌کنند. آن‌ها این خودرو را می‌خرند تا صرفاً آخر هفته‌ها از پارکینگ خارج کنند و رانندگی مختصر و لذت‌بخشی با آن داشته باشند. همچنین اکثر این افراد، خودروی تولید محدود و خاصی مثل M4 CSL را برای سرمایه‌گذاری می‌خرند؛ بنابراین، اگر با این دید نگاه کنیم، M3 CSL سال 2004 رقیب خوبی برای نسخهٔ جدید خواهد بود.

اما بیایید نگاهی هم به اعداد و ارقام داشته باشم. ب‌ام‌و از M3 CSL تعداد 1,383 دستگاه تولید کرد که همهٔ آن‌ها به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ 3.2 لیتری شش سیلندر خطی S54 نسخهٔ معمولی M3 نسل E46 مجهز بودند. این موتور 360 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. CSL همچنین 110 کیلوگرم هم سبک‌تر از M3 معمولی شده و از لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن کاپ استفاده می‌کرد. به لطف این ویژگی‌ها، کوپهٔ تولید محدود قدیمی ب‌ام‌و ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

از سوی دیگر، M4 CSL به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 550 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور مجهز است، ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و تنها 1000 دستگاه از آن ساخته می‌شود. تا اینجا، دو کوپهٔ CSL ب‌ام‌و بسیار باهم متفاوت هستند اما هردو فاقد صندلی عقب بوده و برای کاهش وزن به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده کرده‌اند. همچنین قیمت M4 CSL جدید از 140,895 دلار آغاز می‌شود که تقریباً همان مبلغی است که امروزه باید برای خرید یک M3 CSL قدیمی تمیز پرداخت کرد.

به‌عنوان‌مثال، بهترین نمونه‌های این خودرو مثل نمونه‌ای که با کارکرد 4,300 کیلومتری در تصاویر می‌بینید، بیش از 160 هزار دلار قیمت دارند؛ اما چرا باید برای خرید یک خودروی قدیمی کارکرده بیشتر از نمونهٔ جدید و صفرکیلومتر پرداخت کرد؟ خب دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. شاید کسی وزن سبک‌تر M3 که حدود 270 کیلوگرم از M4 کمتر است را دوست دارد یا برخی پیشرانهٔ تنفس طبیعی جذاب E46 را ترجیح بدهند. همچنین M3 CSL یکی از بهترین کوپه‌های تولیدی تاریخ محسوب می‌شود و قطعاً خیلی‌ها دوست دارند نشستن پشت فرمان آن را تجربه کنند.

بااین‌همه، قطعاً M4 CSL جدید از همه لحاظ کیلومترها از همتای قدیمی خود بهتر است و شاید برخی حاضر نباشند بیش از 150 هزار دلار برای خرید خودرویی متعلق به حدود دو دهه پیش با تنها 360 اسب بخار قدرت پرداخت کنند؛ بنابراین، در این رابطه هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد و همه‌چیز به سلیقهٔ افراد بازمی‌گردد؛ بنابراین، شما کدام‌یک از این دو کوپهٔ جذاب و خاص باواریا را انتخاب می‌کنید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.