سه شاسیبلند لوکس قدیمی ساخت بامو، پورشه و لندروور در یک رقابت آفرود جذاب با چندین چالش مختلف و دشوار به مصاف هم رفتهاند.
مالکین شاسیبلندهای لوکس معمولاً با خودروهای خود به دلیل ترس از آسیب دیدن به آفرود نمیروند. علاوه بر این، بسیاری از شاسیبلندهای امروزی برای خارج از جاده ساخته نشدهاند. بااینحال، ویدئویی از تیم کارواو نشان میدهد که حتی شاسیبلندهای لوکس هم بیشتر از چیزی که خیلیها فکر میکنند توانایی آفرود دارند. البته این خودروها که هر سه از شاسیبلندهای لوکس سطح بالای اوایل دههٔ ۲۰۰۰ هستند، در زمان تولید گرانقیمت بودند ولی حالا هر سه باهم مجموعاً تنها حدود ۵ هزار پوند معادل ۶ هزار دلار ارزش دارند.
بیایید ابتدا به خودروها آشنا شویم. اولین شرکتکننده پورشه کاین S نسل اول است که زیر کاپوت یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. خروجی این موتور اعداد قابلاحترام ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. در سینهٔ بامو X5 که آنهم از نسل اول است مثل پورشه یک موتور V8 تنفس طبیعی البته با حجم ۴.۴ لیتر قرار گرفته است که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در اینجا نیز یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک نیرو را به هر چهارچرخ میفرستد.
رنجروور حاضر در این رقابت اما که از نسل سوم است، بجای موتور V8 تنفس طبیعی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل ساخت بامو با تنها ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ میفرستد؛ اما نگاهی هم به قوانین این چالشهای آفرودی داشته باشیم. در هر مسابقه، برنده سه امتیاز، خودروی دوم دو امتیاز و شاسیبلند آخر یک امتیاز میگیرد. اگر خودرویی نتواند چالش را به پایان برساند نیز هیچ امتیازی کسب نخواهد کرد. در آخر، شاسیبلندی که بیشترین امتیاز را دریافت کند برندهٔ رقابت خواهد شد.
چالش اول نسبتاً ساده است. این یک مسابقهٔ درگ در مسیر خاکی سربالایی است که از یک گودال گِلی آغاز میشود. در اینجا از همان ابتدا پورشه جلو میافتد و بامو پشت سر آن ادامه میدهد اما رنجروور که کمترین قدرت و بیشترین وزن را دارد، نمیتواند در برابر ژرمنهای V8 حرفی برای گفتن داشته باشد و آخر میشود. چالش بعدی توانایی مانور شاسیبلندها را در یک مسیر تنگ U شکل از بین درختان و با گودالهای آب نشان میدهد. ابتدا رنجروور با شعاع چرخش ۱۱ متری وارد میدان میشود و مسیر را در ۱۶.۲۰ ثانیه طی میکند. سپس بامو با شعاع چرخش ۱۲ متری پس از ۱۶.۲۵ این چالش را تکمیل میکند و با اختلاف جزئی در پس رقیب بریتانیایی قرار میگیرد. درنهایت نیز پورشه وارد عمل میشود و به دلیل مشکل در هنگام پیچیدن، با ثبت زمان ۱۶.۵۵ ثانیه نمیتواند جایگاهی بهتر از سوم کسب کند.
نبرد بعدی در پایین رفتن از شیب است که هر سه خودرو نسبتاً خوب عمل میکنند اما بازگشت از همین مسیر گلآلود اصلاً آسان نیست و رنجروور در نیمهٔ راه میماند. کمک دو خودروی دیگر نیز فایدهای ندارد و هر سه ماشین برمیگردند تا مسیر خشک کناری را امتحان کنند. در اینجا کاین بهراحتی و سریعتر از همه به بالای شیب میرسد درحالیکه مثل درگ اول، بامو دوم و رنجروور سوم میشود. چالش مرحلهٔ بعدی که پیمودن یک مسیر بسیار ناهموار است، برای سنجش توانایی سیستم تعلیق و همینطور فاصله خودروها از زمین در نظر گرفته شده است. در اینجا رنجروور به لطف بیشترین فاصله از زمین (۲۳۱ میلیمتر) و تعلیق بادی که هنوز هم بهخوبی کار میکند، بهترین عملکرد را دارد درحالیکه کاین با ۲۱۷ میلیمتر فاصله از زمین آخر میشود. بامو نیز که کمترین فاصله از زمین را دارد، بازهم در جایگاه دوم قرار میگیرد.
حالا مجموع امتیاز هر سه خودرو برابر میشود تا نتیجهٔ کل رقابت به دو چالش آخر گره بخورد. در ابتدا، خودروها باید از یک مسیر شیبدار سنگلاخی و لغزنده بالا بروند. در میانهٔ این مسیر رنجروور از حرکت بازمیماند و نمیتواند مرحله را به آخر برساند اما کاین بازهم به لطف قدرت بالای خود پیروز میشود و بامو همچنان دوم است؛ بنابراین، رنجروور که هیچ امتیازی در این مرحله نمیگیرد، باید عقبماندگی خود را در چالش آخر جبران کد که عبور از روی صخرههای سنگی است. آیا شاسیبلند بریتانیایی که به برخورداری از تواناییهای آفرود بالا شهرت دارد موفق به انجام این کار میشود؟ پاسخ این سؤال را خودتان در ویدئوی زیر ببینید ولی بدانید که این چالشهای آفرودی سخت آسیبدیدگی جدی خودروها در قسمتهایی مثل سپرها، رکابها و چرخها را به دنبال داشت.
مشخصات فنی
پورشه کاین S | بامو X5 | رنجروور | |
پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 | ۴.۴ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل |
قدرت | ۳۳۵ اسب بخار | ۲۸۶ اسب بخار | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۴۰ نیوتن متر | ۳۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۲۴۵ کیلوگرم | ۲۰۸۵ کیلوگرم | ۲۵۰۰ کیلوگرم |
amirboss
۱۰ دی ۱۴۰۱خاطرات اونا آرزوی ماست
OM.01
۱۰ دی ۱۴۰۱۵هزار پوند!🗿
پورشه کاین ۲۰۰۹یا ۲۰۱۰نسل اول با کاکرد ۳رقمی تو ایران ۳.۵ الی۴ میلیارد قیمت داره.مدل ۲۰۱۲ و۲۰۱۳که نسل دوم حساب میشه هم ۲ برابر نسل اول قیمت داره! البته دوستان زحمت کشیدن کم راه رفتن کاکرد ۲ رقمی هست!
نه شما فقط میخواهید ل.خ.ت شید.
آره بابا ما میخواهیم فقط ل.خ.ت شیم اصلا خونه،ماشین،گوشی،تلویزیون،فرش،یخچال لپ تاپ،تفریح،مدارس خوب،شغل خوب،درآمد خوب،غذای خوب،آرامش،رفاه اصلا اینا هیچی. آره ما فقط میخواهیم ل.خ.ت شیم.
OM.01
۱۰ دی ۱۴۰۱الان یه عده که تازه با دنیای خودرو آشنا شدن میان غلط املایی میگیرن و میگن ۳ رقم که میشه زیر هزارتا ! درجواب اون دوستان باید بگم که منظورم ۳ رقم، ۳رقم با یکان نیست بلکه با هزارگان هست چون برای یه ماشین کاکرد زیر هزار اصلا به چشم نمیاد.منظورم از کاکرد ۲ رقمی یعنی ۱۰ الی ۹۰هزار کیلومتر و ۳ رقمی هم بالای ۱۰۰هزارتا.
پ.ن= فقط عاشق اونایی هستم که کامنت بالام دیس دادن😍!🗿🗿
Si
۱۰ دی ۱۴۰۱اون رنجروور رو تو ایران نداریم ولی اون پورشه مدل ۲۰۱۰ ۲۰۰۹ توی اینجا ۳ میلیارد اون بی ام و هم نسل دومش زیر ۱۰ نمیدن بخاطر واردات بسیار محدود شاید نسل اول میبود هم ۲ ۳ تومن
TML BN
۱۰ دی ۱۴۰۱چرا رنجروور این نسل به طور بسیار محدود موجوده
ماشین هایی که تو بالا شهر تهران پیدا میشن تو قبرستون های کشور های جهان اول پیدا میشن
تمام خودرو های لوکس ما اندازه شپش هم واسه اونا ارزش ندارن
از چینی هامون
تا کره های ۲۰۰۸ یکو نیم میلیاردی و آلمانی های ۲۰۰۸ ۳ ۴ میلیاردی
مهردادکمال
۱۰ دی ۱۴۰۱رنجرور به لطف تغییرات اندک هنوز مدرن جلوه میکنه
امیر حسین
۱۱ دی ۱۴۰۱سلام دوستان من بین خرید میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل و هوندا CR-Vو تویوتا راوفور و لکسوسnx300و رنو کولیوس و پرادو۲۰۰۷ شک دارم
زیزیگولو
۱۰ دی ۱۴۰۱همه جای دنیا شاهد ماشینای لوکسو جدید هستیم که جایگزین ماشینای لوکس قدیمیو کلاسیک شدن ولی با این وجود بازم ماشینای لوکس قدیمیو کلاسیک با تعداد کم تو خیابونا دیده میشن که البته استفاده کمتر از ماشینای لوکس قدیمی و کلاسیک به معنی فراموش کردن اونا نیستش چون حتی بعضی از این ماشینا قیمت بالاتریم نسبت به ماشینای لوکس جدید دارن و کسایی هستن که علاقه خاصی به ماشینای لوکس قدیمی و کلاسیک دارن و این ماشینا رو با هزینه های بالا و سنگین خریداریو نگهداری میکنن
sina
۱۰ دی ۱۴۰۱لازمه بگم که سه تاشونو ۵۰۰۰ پوند گرفته ینی دونه ای ۱۶۰۰-۱۷۰۰ تا:)
به عبارتی ۷۰-۸۰ میلیون
حسین
۱۰ دی ۱۴۰۱این چه کشوری هست که قیمت ماشین اینقدره؟
خیلی از کشور ها دیگه اینقدر کم نیس!
REZA
۱۰ دی ۱۴۰۱توی بریتانیا چونکه فرمان راست هست معمولا از کشورهای دیگه اروپایی ارزونتره چون دست دومش همه جا مشتری نداره مخصوصآ توی اروپا
یوسف
۱۰ دی ۱۴۰۱اووک ۲۰۱۷ پلاک ملی فکر میکنین چقدره…… باورتون میشه ۳۸ میلیارد ناقابل……
یوسف
۱۰ دی ۱۴۰۱همین رنجرور با موتور ۴.۴ مدل ۲۰۰۵پلاک ملی حدودا ۱۷تا ۲۰ میلیارد قیمت داره
Hamid3x
۱۱ دی ۱۴۰۱اینجا پاترول ۲ در، چپی کف پوسیده موتور باز شده رو زیر ۲۰۰ تومن نمیدن اونجا پورشه و رنج روور، و بی ام و ۵ هزارتا
اه زندگی
datsun
۱۱ دی ۱۴۰۱X5 نسل اول هم در واقع یه رنجرور در پوست بی ام و بود،