اولین کشتی مسافربری برقی جهان، اروپا را به آفریقا متصل میکند
برای نخستین بار در تاریخ حملونقل دریایی، اولین کشتی مسافربری (Ferry یا فرابر) سریعالسیر تمام برقی و بینقارهای جهان، قرار است مسافران و خودروها را میان اروپا و آفریقا جابجا کند. این پروژه که یک نقطهٔ عطف در صنعت دریانوردی به شمار میرود، گامی بزرگ به سوی حملونقل پایدار و بدون آلایندگی است. این مسیر توسط دو کشتی دوقلوی پیشرفته که به فناوری باتریهای نوین مجهز شدهاند، پوشش داده خواهد شد. این کریدور سبز دریایی که به ابتکار سازمان بنادر خلیج آلخدیراس و با پیروزی شرکت اسپانیایی بالئاریا در مناقصه عمومی کلید خورده، دو قاره را در مسیری به طول ۲۹ کیلومتر بین تاریفا در جنوب اسپانیا و طنجه در مراکش به یکدیگر متصل میکند.
این پروژه نهتنها شامل ساخت دو کشتی جدید با پیشرانهٔ الکتریکی است، بلکه زیرساختهای شارژ پیشرفته در بنادر را نیز در برمیگیرد. این کشتیهای غولپیکر به باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات ساخت شرکت AYK انرژی مجهز هستند. این نوع باتری در مقایسه با باتریهای رایج نیکل-منگنز-کبالت، عمر طولانیتر و ایمنی بسیار بالاتری دارد. هر کشتی به چهار واحد پیشرانهٔ الکتریکی با مجموع ظرفیت باتری ۱۳.۸ مگاوات ساعت مجهز است. شگفتانگیزتر آنکه، این باتریها هنگام پهلوگیری کشتی در اسکله، تنها در عرض ۴۰ دقیقه و با کمک بازوهای رباتیک خودکار، بهطور کامل شارژ میشوند.
این کشتیهای دوقلو با طول ۸۷ متر، ظرفیت حمل ۸۰۰ مسافر و ۲۲۵ خودرو را دارند و تمام مسیر بین دو قاره را بدون تولید حتی ذرهای آلایندگی و صرفاً با نیروی باتری طی خواهند کرد. این دستاورد ازآنجهت اهمیت دارد که مسیر تعیینشده، ۵۰ درصد طولانیتر از مسیری است که در حال حاضر توسط کشتیهای مسافری دوگانهسوز همین شرکت طی میشود که این موضوع چالش فنی پروژه را دوچندان میکند.
این کشتیهای بینقارهای انقلابی قرار است تا سه سال دیگر وارد خدمت شوند. تا آن زمان، شرکت بالئاریا با استفاده از کشتیهای دوگانهسوز (دیزل و گاز مایع) و همچنین آزمایش موفقیتآمیز سوخت زیستی بهجای گاز مایع به حرکت خود در مسیر حملونقل سبز ادامه میدهد. هدف نهایی این شرکت، رسیدن به عملیات کاملاً بدون آلایندگی در تمام مسیرهایش است و این کشتیهای برقی، بخش بزرگی از این چشمانداز را تشکیل میدهند.