بوگاتی

و سرانجام بوگاتی شیرون دیوو، شاهکاری که منتظرش بودیم

سرانجام پس از انتشار تیزرهای فراوان و عذاب دادن طرفداران (!)، بوگاتی در گردهمایی پبل بیچ رسماً از شاهکار جدید خود یعنی شیرون دیوو پرده‌برداری کرد. این اعجوبه‌ای است که حتی می‌تواند نگاه‌ها و توجهات را از لامبورگینی اونتادور SVJ ربوده و به سمت خود جذب کند. شیرون دیوو که به‌منظور احیای سنت اتاق‌سازی بوگاتی طراحی شده است، طراحی منحصربه‌فردی دارد که با شیرون متفاوت است. بسیاری از تغییرات ظاهری این مدل بر بهبود آئرودینامیک خودرو تمرکز داشته و به گفتهٔ بوگاتی، این تغییرات موجب افزایش ۹۰ کیلوگرمی داون‌فورس آن شده است.

دیوو در جلو به دماغهٔ جدیدی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و اسپویلر جلویی عریض‌تری مجهز شده است. این تغییرات کمک قابل‌توجهی به بهبود داون‌فورس و همین‌طور خنک‌کنندگی خودرو کرده است. همچنین ترمزها هم توسط چهار منبع هوای مستقل در هر طرف خودرو خنک می‌گردند که این منابع شامل جریان هوا از منطقهٔ پرفشار بالای سپر جلو، ورودی‌های هوای روی بال‌های جلو، یک ورودی در قسمت رادیاتور جلو و دیفیوزرهای جلوی تایرها می‌شود.

علاوه بر این، طراحان حتی به سقف خودرو هم توجه خاصی داشته و آن‌را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به یک مجرای هوای کاربردی تبدیل گردد. این مجرای هوا به همراه طراحی اختصاصی پوشش موتور موجب می‌شود که حجم بسیار بالایی از هوا به محفظهٔ موتور منتقل شده و نیروگاه ۸ لیتری W16 خنک شود. سایر تغییرات ظاهری کلیدی شیرون دیوو نیز شامل چراغ‌های جلوی جدید، چراغ‌های عقب کاملاً جدید و منحصربه‌فرد، رکاب‌های جانبی آئرودینامیکی و بالهٔ مرکزی می‌شود که از روی سقف تا انتهای خودرو کشیده شده است.

در قسمت عقبی شیرون دیوو نیز دیفیوزر بزرگ‌تری قرار گرفته و به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند چهار سر اگزوز بزرگ را درون خود جای دهد. علاوه بر این، در این قسمت اسپویلر بزرگ‌تری هم برای دیوو در نظر گرفته شده که به‌عنوان ترمز هوایی هم عمل می‌کند. این اسپویلر ۲۳ درصد عریض‌تر از اسپویلر شیرون استاندارد بوده و به گفتهٔ بوگاتی موجب بهبود قابل‌توجه داون‌فورس و عملکرد ترمز خودرو می‌شود.

در بخش پیشرانهٔ دیوو اما تغییری انجام نشده و این هایپراسپرت خارق‌العاده همچنان از همان نیروگاه آشنای ۸ لیتری W16 چهار توربو استفاده می‌کند که مثل شیرون استاندارد، ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما درحالی‌که دیوو از همان موتور شیرون استفاده می‌کند، به گفتهٔ بوگاتی این مدل جدید از حالت حداکثر سرعت برخوردار نیست و به همین دلیل سقف سرعت آن روی ۳۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. هرچند ممکن است حداکثر سرعت پایین دیوو برخی از طرفداران بوگاتی را ناامید کند اما این ماشین یک مدل عملکرد محور است که برخلاف شیرون صرفاً برای سریع رفتن در یک مستقیم کاربرد ندارد.

بوگاتی توضیح داده است هدف آن‌ها از ساخت دیوو ارائهٔ خودرویی چابک‌تر، فِرزتر و تیزتر بوده است. برای رسیدن به این هدف، مهندسین بوگاتی زاویهٔ کمبر شیرون را افزایش داده و تغییراتی را هم در سیستم تعلیق و سیستم فرمان انجام داده‌اند. علاوه بر این، در شیرون دیوو کاهش وزن هم موردتوجه بوده است. بدین منظور از رینگ‌های سبک‌وزن، پوشش فیبر کربنی جدید اینترکولر و موارد عایق کمتری در خودرو استفاده شده است. این تغییرات به همراه نصب سیستم صوتی سبک‌تر و حذف محفظه‌های اشیاء در کنسول مرکزی و رو دری‌ها موجب کاهش وزن ۳۵ کیلوگرمی دیوو نسبت به شیرون شده است. هرچند با توجه به وزن ۱۹۹۶ کیلوگرمی خودرو، این کاهش وزن چندان قابل‌توجه نیست اما هر چیز کوچکی به بهبود عملکرد دیوو کمک می‌کند.

به لطف تمامی این تغییرات، دیوو توانایی تحمل شتاب جانبی ۱.۶ جی را دارد و یک دور پیست آزمایشی ناردو را هشت ثانیه سریع‌تر از شیرون طی می‌کند. عملکرد بهتر دیوو در این پیست صرفاً به لطف تغییرات آئرودینامیکی و همین‌طور تغییراتی در سیستم تعلیق پدید آمده است زیرا همان‌طور که گفته شده پیشرانهٔ آن هیچ تفاوتی با شیرون استاندارد ندارد. بوگاتی همچنین گفته است که تجربهٔ رانندگی این ماشین در جاده‌های پیچ‌درپیچ نیز به‌طور محسوسی متفاوت است.

اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیوو به داخل آن‌هم کشیده شده است به‌گونه‌ای که کابین خودرو با تریم دورنگ شامل تودوزی آلکانترا خاکستری و تریم آبی مسابقه‌ای تزئین شده است. ازجملهٔ دیگر تغییرات داخلی شیرون دیوو نیز می‌توان به تریم فیبر کربنی انحصاری، زیر آرنجی‌های بزرگ‌تر، پوشش محافظ ساق پا و پدال‌های تعویض دندهٔ پشت فرمان بزرگ‌تر اشاره کرد. این شاهکاری رؤیایی نام خود را از رانندهٔ مسابقهٔ فرانسوی، «آلبرت دیوو» گرفته و تنها ۴۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد. قیمت بوگاتی شیرون دیوو نیز ۵.۸ میلیون دلار اعلام شده است اما هم‌اکنون حتی برای کسانی که چنین پولی دارند هم امکان خرید دیوو وجود ندارد چراکه همهٔ ۴۰ دستگاه آن فروخته شده است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. Hamed

    ۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (212 ديدگاه)

    شاهکار قرن ؟؟
    وقتی عبارت” وزن 1996 کیلوگرمی” کنار یه ماشین مناسب پیست میاد ناخودآگاه خندم میگیره
    تو این دوره زمونه هیاهو رسانه ای چه ها که نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (11 ديدگاه)

      حالا قهقهه میزنی یا نیش خند؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. omid622

    ۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    چراغ های جلوش فدای آیرودینامیک شده
    و گرنه جا داشت خیلی بهتر میبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد مهدی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این بوگاتی فوق العاده است ومیتونه رقیب خوبی برای لامبورگینی اونتادور باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. قیصر

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    طراحیش خیلی جذاب تر از شیرون و ویرون هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. اریا ماشین

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (37 ديدگاه)

    یه هیولا
    یه دایناسور
    که فقط برای یک کار ساخته شده
    شکار…
    خوردن همه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا