رخ‌نمایی بوگاتی بولید، مادر هایپرکارهای پیست محور دنیا!

پنج‌شنبه 8 آبان 1399 - 03:14
مطالعه 9 دقیقه
Bugatti-Bolide-19
سرانجام پس از خبرسازی فراوان بوگاتی از هایپرکار پیست محور و به شدت خوفناک خود با نام بولید Bolide رونمایی کرد. نسبت وزن به قدرت این هیولا تنها...

سرانجام پس از خبرسازی فراوان بوگاتی از هایپرکار پیست محور و به شدت خوفناک خود با نام بولید Bolide رونمایی کرد. نسبت وزن به قدرت این هیولا تنها 0.67 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است!

اول از همه اینکه بولید حداقل در مقطع کنونی یک طرح مطالعاتی و آزمایشی است. بوگاتی این خودرو را به این منظور ساخته که ببینید یک محصول بسیار سبک‌وزن با پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری نمادینش چه هیولایی از آب درخواهد آمد. استفان وینکلمن مدیرعامل این برند می‌گوید:

بولید فقط دارای چهار چرخ، پیشرانه، گیربکس، فرمان و دو صندلی لوکس است.

بولید در واقع حد نهایی محصول پرفورمنس این برند بوده و ترکیبی از نیروگاه 16 سیلندر شیرون با حداقل بدنه و حداکثر داون فورس است.

این پیشرانه دارای قدرت 1850 اسب بخاری و گشتاور برابر 1850 نیوتون متری بوده و در واقع می‌تواند کوه‌ها را جابجا کند. این قدرت را با وزن 1240 کیلوگرم بولید ترکیب کرده و آن موقع می‌فهمید پرفورمنس این هیولا تقریباً با خودروهای فرمول 1 برابر است.

بوگاتی برای سبک کردن این شهاب‌سنگ خطرناک از عناصر تیتانیوم و تکنولوژی‌های پیشرفته، قطعات هوافضای تیتانیومی با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، ترمزهای سرامیکی و فیبر کربن زیاد در مونوکوک و دیگر بخش‌ها استفاده کرده است. بوگاتی محصول خود را "خشن‌ترین، سریع‌ترین و سبک‌ترین کانسپت تاریخ معاصر" خود نامیده است. از نظر تئوری بولید می‌تواند به حداکثر سرعت بالای 500 کیلومتر در ساعت دست یابد.

بر پایه شبیه‌سازی‌های بوگاتی، بولید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.17 ثانیه‌ای، شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت 4.36 ثانیه‌ای، شتاب صفر تا 300 کیلومتر در ساعت 7.37 ثانیه‌ای، شتاب صفر تا 400 کیلومتر در ساعت 12.08 ثانیه‌ای و شتاب صفر تا 500 کیلومتر در ساعت 20.16 ثانیه‌ای دارد!

همچنین این خودرو می‌تواند به شتاب جانبی 2.8 جی دست یابد. بوگاتی همچنین می‌گوید هیولای جدیدش تنها در عرض 3 دقیقه و 07.1 ثانیه می‌تواند یک دور پیست لمانز را طی کرده و رکوردش در نوربرگ رینگ نیز 5 دقیقه و 23.1 ثانیه می‌باشد.

کمک‌حال بولید در دست‌یابی به چنین رکوردهای فوق‌العاده‌ای ورودی هوای روی سقف است که به بهبود عبور جریان هوا کمک شایانی می‌کند. زمانی که خودرو با سرعت کم حرکت کند سطح این ورودی هوا نرم باقی خواهد ماند. اما در سرعت‌های بالاتر برخی حباب‌ها بالا آمده و ضریب درگ آئرودینامیکی را تا 10 درصد کاهش داده و باعث می‌شود نیروی بالا برنده دماغه 17 درصد کمتر شود. همچنین جریان هوای بال عقب نیز بهینه شده است. در سرعت 320 کیلومتر در ساعت داون فورس در بال عقب به 1800 کیلوگرم می‌رسد و در بال جلو نیز این میزان 800 کیلوگرم خواهد بود.

در نظر داشته باشید که شاید بولید چیزی بیشتر از یک طرح مطالعاتی باشد زیرا بوگاتی آن‌ها را بر پایه الزامات ایمنی فیا تولید کرده است. ظاهر خودرو نیز بسیار شبیه خودروهای مسابقه‌ای و استقامتی LMP1 است.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره بوگاتی گفته است:

بولید پاسخ نهایی به این سؤال است که هایپرکار پیست محور بوگاتی چه شکلی خواهد بود؟ این خودرو بر پایه قوای محرکه 16 سیلندر و حداقل ساختار بدنه و پرفورمنسی باورنکردنی تولید شده است. نتیجه هم ارائه پرفورمنسی نفس‌گیر است که باعث می‌شود نیروگاه 16 سیلندر واقعاً دیده شود.

آیا بولید به تعداد محدود تولید خواهد شد؟ بوگاتی می‌گوید فعلاً تصمیمی دراین‌باره نگرفته اما با توجه به حجم تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه این هیولا شاید بولید شانس خوبی برای تبدیل شدن به مادر تمامی هایپرکارهای پیست محور داشته باشد.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.