دوئل بوگاتی شیرون و کوئنیگزگ رگرا
در ادامهٔ روند برگزاری دور نهم از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به جذابترین گروه رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیدهایم. گروهی که دوئلهای آن از ابتدا با جینش جدید رقبا در حال برگزاری است و در دور قبلی نخستین دوئل آن بین پورشه 918 و فراری لافراری برگزار شد. در این دوئل، در زمان نگارش این مطلب، تعداد آراء دو خودرو در نظرسنجی سایت دقیقاً مساوی است؛ بنابراین نظرسنجی تلگرام نقش کاملاً تعیینکنندهای در مشخص شدن پیروز دوئل دارد. در آن نظرسنجی اما لافراری آراء بیشتری کسب کرده و بنابراین درمجموع هایپرکار ایتالیایی با دریافت 1232 رأی و کسب 52 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی پیروز این رقابت جذاب و حساس لقب میگیرد درحالیکه 918 موفق به دریافت 1121 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه هایپراسپرتها شاهد نبردی بسیار جذاب بین دو ابر ماشین خارقالعاده یعنی بوگاتی شیرون و کوئنیگزگ رگرا خواهیم بود.
پورشه 918 | فراری لافراری | مکلارن P1 | جگوار C-X75 |
فراری لافراری | ؟ | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
؟ | ؟ | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | ؟ |
بوگاتی شیرون
پسازاینکه گروه فولکسواگن شرکت بوگاتی را به تملک خود درآورد، تصمیم گرفت با ساخت هایپرکاری از طریق این شرکت فرانسوی رکورد سرعت خودروهای تولیدی دنیا را بشکند. نتیجهٔ چنین کاری بوگاتی ویرون بود که پس از چندین سال توسعه و ساخت پروتوتایپهایی نهایتاً در سال 2005 معرفی شد. این هیولا به یک پیشرانهٔ 8 لیتری شانزده سیلندر با آرایش W شکل مجهز شده بود که 1000 اسب بخار قدرت داشت. سپس چند سال بعد نسخهٔ قویتری از این ویرون با نام سوپراسپرت معرفی گردید که با دستیابی به سرعت 430 کیلومتر در ساعت توانست رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را بنام خود ثبت کند؛ اما کمکم با بالا رفتن سن ویرون، مدعیانی ادعای شکستن رکورد سرعت آنرا مطرح کردند. به همین دلیل وقت معرفی جانشین ویرون رسیده بود تا تمامی این ادعاها را سرکوب کند. این خودرو که شیرون نام گرفته، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی گردید. این شاهکار مهندسی و تکنولوژی، جانشین خَلَفی برای ویرون است و قصد دارد رکورد سرعت پدر خود را بهبود بخشد. شیرون اما از همان نیروگاه 8 لیتری W16 خارقالعادهٔ ویرون با چهار توربوشارژر استفاده میکند که با ایجاد تغییراتی قدرتش به رقم ویرانگر 1500 اسب بخار و گشتاورش به عدد خردکنندهٔ 1600 نیوتن متر رسیده است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا کرده و شیرون را قادر میسازد ظرف تنها 2.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این اعجوبه اما روی 420 کیلومتر در ساعت محدود شده ولی قطعاً توانایی دستیابی به سرعتهای بالاتری را دارد بهگونهای که پیشبینی میشود بتواند بهزودی رکورد سرعت 460 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. از شیرون تنها 500 دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام 3 میلیون دلار قیمت دارند.
کوئنیگزگ رگرا
پس از معرفی سه هایپرکار هیبریدی توسط مکلارن، پورشه و فراری، شرکت سوئدی کوئنیگزگ هم تصمیم به ساخت چنین خودرویی گرفت. این هایپرکار که رگِرا نام گرفت، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد. رگرا را میتوان بهنوعی جایگزینی برای مدل آگرا دانست. کوئنیگزگ اعلام کرده که از این هایپرکار هیبریدی فقط 80 دستگاه ساخته خواهد شد که هریک قیمتی در حدود 2 میلیون دلار داشته و تا مارس 2016 تعداد 40 دستگاه آنها فروخته شدند. رگرا هم مانند سلفش آگرا، از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی بنزینی استفاده میکند که بهتنهایی 1100 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این موتور درونسوز، سه موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که یکی از آنها بهعنوان استارت، ژنراتور و پُرکنندهٔ خلأ گشتاور موتور بنزینی عمل میکند درحالیکه دو موتور دیگر هرکدام در یکی از چرخهای عقب نصب شدهاند. موتور الکتریکی اول که بر روی میللنگ عمل میکند، 215 اسب بخار قدرت دارد درحالیکه دو موتور الکتریکی نصبشده در چرخهای عقب هریک 245 اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین مجموع قدرت این سه موتور الکتریکی 700 اسب بخار است اما خروجی نهایی و کلی این قوای محرکهٔ هیبریدی که به چرخهای عقب میرسد 1500 اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگری برابر با 2000 نیوتن متر است. موتورهای الکتریکی رگرا توسط یک پک باطری لیتیوم یون 4.5 کیلووات ساعتی آبخنک با وزن 75 کیلوگرم تغذیه میشوند که توسط شرکت ریماک ساخته شدهاند. انتقال این نیروی عظیم نیز توسط یک گیربکس منحصربهفرد تک سرعته اتوماتیک انتقال پیدا میکند که کوئنیگزگ آنرا Direct Drive مینامد و ابداع این شرکت است. طبق اعلام کوئنیگزگ، این غول هیبریدی میتواند ظرف تنها 2.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز روی 410 کیلومتر در ساعت بهصورت الکترونیکی محدود شده است.
مشخصات فنی
بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانهٔ بنزینی | 8 لیتری W16 | 5 لیتری V8 |
تنفس | چهار توربو | توئین توربو |
موتور الکتریکی | - | 3 عدد |
قدرت موتور بنزینی | 1500 اسب بخار | 1100 اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | 1600 نیوتن متر | 1280 نیوتن متر |
قدرت موتور الکتریکی | - | 700 اسب بخار |
مجموع قدرت | 1500 اسب بخار | 1500 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 1600 نیوتن متر | 2000 نیوتن متر |
باطری | - | 4.5 کیلووات ساعت |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 1 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفر تا صد | 2.4 ثانیه | 2.7 ثانیه |
شتاب صفر تا دویست | 6.0 ثانیه | 6.6 ثانیه |
شتاب صفر تا سیصد | 13.3 ثانیه | 12.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 9.3 ثانیه | 9.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 420 کیلومتر/ساعت | 410 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 23 لیتر (ترکیبی) | 14 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 100 لیتر | 82 لیتر |
طول | 4.56 متر | 4.56 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.71 متر | 2.66 متر |
وزن | 1995 کیلوگرم | 1620 کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | 750 اسب بخار/تن | 925 اسب بخار/تن |
قیمت پایه | 3 میلیون دلار | 2 میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9951508]