نگاه نزدیک به پیشرانه و آیرودینامیک شگفتانگیز بوگاتی توربیون
بوگاتی توربیون نهتنها استاندارد جدیدی برای ابرخودروها تعیین کرده بلکه مفهوم هایپرکار را متحول میکند. این خودرو جایی است که داستان علمی تخیلی با هنر ساعتسازی پیوند میخورد، جریان هوا به اثری هنری بدل میشود و موتور V16 تنفس طبیعی با ظاهری از جنس تیتانیوم به مهمانی خودروهای الکتریکی میآید. توربیون شعری است که با فیبر کربن، الکترونها و خشم درونسوز سروده شده است.
نیروگاه V16
برای ساخت توربیون، بوگاتی شیرون را ارتقا نداد بلکه آن را کلاً کنار گذاشت. توربیون روی پلتفرم کاملاً جدیدی سوار است که از صفر طراحی شده و قدرت، جانمایی قطعات و پرفورمنس را از هر زاویهای بازنگری کرده است. نتیجه، شاسی بینقصی است که با وسواس مهندسی شده است و مانند باند پروازی برای طراحی، قدرت و خنککنندگی عمل میکند. قلب تپندهٔ این ماشین، نیروگاه 8.3 لیتری V16 است که با همکاری کاسورث ساخته شده است. این موتور تا 9 هزار rpm دور میگیرد و بهتنهایی 1000 اسب بخار تولید میکند اما چون امروز سال 2025 است و بوگاتی توسط جوانی هدایت میشود که ابرخودروی الکتریکی نورا R او 24 رکورد سرعت و شتاب را شکسته، توربیون به سه موتور الکتریکی (دو موتور در جلو، یکی در عقب) هم مجهز شده که مجموعاً 1800 اسب بخار ارائه میدهند.
در شیرون، چرخهای جلو باید از پیشرانۀ بنزینی قدرت میگرفتند که چند اثر نامطلوب بر جانمایی داشت. گیربکس بین پیشرانه و محفظه سرنشین قرار میگرفت و یک میلگاردان باید به جلو کشیده میشد تا چرخهای جلو را به حرکت درآورد. توربیون این موارد را حذف کرده، بهطوریکه گیربکس در عقب قرار گرفته و موتور به محفظه سرنشین نزدیکتر شده است. حالا دو موتور الکتریکی چرخهای جلو را به حرکت درمیآورند و بنابراین نیازی به میلگاردان از پیشرانه نیست. این موتورها در دماغه کمی جلوتر از محور جلو قرار گرفتهاند تا دماغه پایین آید و فضای کابین کافی حفظ شود. نتیجه، خودرویی با سطح مقطع آیرودینامیکی بهمراتب کمتر از شیرون است.
آیرودینامیک
توربیون با وجود این پیشرانه، همچنان از شیرون سبکتر است. این مهم به لطف شاسی مونوکوک فیبر کربنی حاصل شده که باتری 25 کیلووات ساعتی را در ساختار خود ادغام کرده و بیش از 60 کیلومتر برد الکتریکی خالص ارائه میدهد. این باتری T شکل بهگونهای یکپارچه نصب شده که مرکز ثقل را به هم نمیریزد. بوگاتی حتی استارت 12 ولتی قدیمی را کنار گذاشته و سیستم 800 ولتی کل خودرو را تغذیه میکند تا توربیون را به نمایشگاهی سیار از فناوری بدل کند. در همین حال، موتور V16 بهصورت زاویهدار نصب شده تا فضا برای تونلهای ونتوری بسیار کشیده که تا نیمه خودرو امتداد پیدا کردند فراهم شود. این تونلها بدون نیاز به بال عقب بزرگ یا ابزارهای آیرودینامیکی نمایشی، داونفورس عظیمی از زیر خودرو تولید میکنند.
گذار از موتور W16 چهار توربوی شیرون به V16 تنفس طبیعی، فضای زیادی در دو طرف موتور برای گسترش تونلهای ونتوری ایجاد کرده اما برای به دست آوردن فضای بیشتر، پیشرانه کمی زاویهدار نصب شده است. همچنین دیفیوزر توربیون دو برابر طولانیتر از شیرون است و از محفظه سرنشین آغاز شده و بهتدریج تا پوشش سپر عقب بالا میرود. توربیون با این طراحی به سرعت 445 کیلومتر بر ساعت میرسد، بدون اینکه نیازی به باز کردن بال داشته باشد. این خودرو نه با قطعات پرزرقوبرق آیرودینامیکی بلکه با مدیریت جریان هوا فیزیک را دور میزند. پنج رادیاتور در جلو نیز همهچیز را خنک نگه میدارند. بوگاتی این هایپرکار جدید را طوری طراحی کرده که ساده و خیرهکننده به نظر برسد. بدون بالهها و مجراهای زشت، فقط پرفورمنسی که در زیبایی پیچیده شده است.
داشبوردی شبیه ساعت
درون کابین، خبری از نمایشگرهای بزرگ و فضایی شبیه سفینه فضایی نیست بلکه حس و حالی از ساعتهای سوئیسی دارد. بوگاتی با ساعتسازان واقعی همکاری کرده تا صفحه آمپری مکانیکی از آلومینیوم و شیشه کریستالی بسازد. این نمایشگر واقعاً آنالوگ است، ویژگی فوقالعادهای که هر داشبورد دیجیتال دیگری را زیر سؤال میبرد. در اینجا اگر چیزی شبیه کربن به نظر میرسد، واقعاً کربن است. اگر شبیه تیتانیوم است، واقعاً تیتانیوم است، هیچ تقلبی و روکش مصنوعی در کار نیست. فقط حقیقت خالص و زیبا. در داخل توربیون از هوش مصنوعی هم استفاده شده اما نه در سیستمهای سرگرمی پرزرقوبرق بلکه برای شکلدهی قطعات با دقتی در حد سانتریفیوژهای هستهای.
تور جهانی پیش از تولید
توربیون از زمان رونمایی در ژوئن 2024، سفری جهانی را آغاز کرده و دور دنیا را گشته است دوحه، اوزاکا، توکیو، سنگاپور، واشنگتن. تولید خودرو از سال 2026 آغاز میشود و تنها 250 دستگاه با قیمت پایه 3.8 میلیون یورو ساخته خواهد شد. توربیون دنبالهروی شیرون نیست، یک بازنگری و آغاز دوباره است. شتاب صفرتاصد در 2 ثانیه، 1800 اسب بخار قدرت هیبریدی، استخوانبندی با طراحی هوش مصنوعی، صفحه آمپر مکانیکی شبیه ساعت و نیروگاه شانزده سیلندری که لرزه بر اندام خودروهای الکتریکی میاندازد. توربیون فقط یک ماشین نیست، نمایش قدرت بوگاتی برای 100 سال آینده است. اگر شیرون یک علامت تعجب بود، توربیون آغاز جملهای جدید است که فقط بوگاتی زبانش را میداند.