چگونه سیاه و زرد ژون مولشایم ترکیب خاص بوگاتی شد؟ مروری بر 5 مدل شاخص

سه‌شنبه 25 مرداد 1401 - 16:30
مطالعه 8 دقیقه
Bugatti-Black-and-Yellow-4
بوگاتی یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که محصولات خود را با بدنه‌ی دو رنگ عرضه کرد. این برند اصیل و محبوب، همچنان توجه خاصی به ترکیب سیاه و...
تبلیغات

بوگاتی یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که محصولات خود را با بدنه‌ی دو رنگ عرضه کرد. این برند اصیل و محبوب، همچنان توجه خاصی به ترکیب سیاه و زرد دارد.

بسیاری از علاقه‌مندان تصور می‌کنند، رنگ آبی با همراهی مشکی، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ترکیب برای خودروهای بوگاتی است؛ درحالی‌که ترکیب زرد و سیاه با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن، ارزش کلکسیونی بیشتری دارد.

براساس شنیده‌های متعدد، اتوره بوگاتی بنیان‌گذار و طراح خودروهای بوگاتی در سال‌های ابتدایی تولید، توجه ویژه‌ای به رنگ‌های متفاوت (دارای تضاد و کنتراست) نشان می‌داد. ابتدا او تصمیم گرفته بود رنگ آبی ( French racing blue) را برای مدل‌های مسابقه‌ای استفاده کند و خودروهای جاده‌ای مناسب اشراف، فقط به رنگ سیاه باشند.

مورخان معتقدند ترکیب رنگ سیاه و زرد، توسط اتوره بوگاتی از زنبورهای داخل محوطه‌ی بیرونی منزلش در مولشایم (Molsheim) الهام گرفته شد. به همین دلیل، ترکیب امروزی با نام ژون مولشایم (Jaune Molsheim) شهرت دارد. در زبان فرانسه Jaune به معنی زرد است.

موزه‌ی ملی خودرو فرانسه، فضایی به مساحت 25 هزار متر مربع دارد. این محل میزبان 400 خودرو ساخت فرانسه با قدمت بیش از یک قرن است. جالب‌تر اینکه تعداد 135 دستگاه بوگاتی در موزه ملی خودرو فرانسه نگه‌داری می‌شوند که تعدادی از آن‌ها، زرد و مشکی (Jaune Molsheim) هستند. همچنین، موزه‌ی لومان (Louwman) در شهر لاهه کشور هلند نیز مالک تعدادی بوگاتی کلاسیک از این نوع است.

به‌تازگی چند نمونه‌ی ارزشمند از تولیدات بوگاتی که در اختیار موز‌ه‌‌های مختلف و کلکسیون شرکت سازنده بودند؛ به مولشایم آورده شدند تا یادآور ترکیب رنگ ژون مولشایم برای علاقه‌مندان باشند.

 

کپی لینک

بوگاتی تایپ 41 رویال تولید 1927 تا 1933

یکی از گران‌ترین خودروهای جهان در اواخر دهه‌ی 20 میلادی، بوگاتی تایپ 41 رویال بود. این مدل یا 6/5 متر طول و فاصله محوری 4/3 متر تولید شد تا بزرگ و چشم‌گیر باشد.

تایپ 41 حدود 3200 کیلوگرم وزن داشت و از پیشرانه‌ی 8 سیلندر خطی با حجم 12/8 لیتر استفاده می‌کرد تا 300 اسب بخار قدرت و 1200 نیوتن‌متر (875 پوند بر فوت) گشتاور داشته باشد. برای این خودرو، ترکیب رنگ‌های متنوع سیاه و نقره‌ای، سیاه و آبی، سیاه و قرمز وجود دارد؛ اما شاسی شماره‌ی 41150 ساخت 1929 دارای ترکیب رنگ زرد و سیاه است. این مدل خاص، یکی از نخستین خودروهای بوگاتی صادر شده به خارج اروپا و امریکا محسوب می‌شود. تایپ 41 شاسی 41150، اوایل دهه‌ی 90 میلادی به قیمت 8 میلیون دلار توسط موزه‌ی بلک‌هاک امریکا خریداری شد و در معرض دید عموم بود؛ اما سال‌ها بعد، طی یک معامله‌ی مخفی به کلکسیونر (یا سرمایه‌گذار) ناشناس رسید.

طی 6 سال تنها 7 دستگاه بوگاتی تایپ 41 رویال تولید شد و 6 نمونه تا امروز باقی ماند. ارزش کلکسیونی هر نسخه‌ از این خودروها، 15 تا 20 میلیون دلار برآورد می‌شود.

کپی لینک

بوگاتی تایپ 55 رویال تولید 1931 تا 1935

هدف از تولید تایپ 55، عرضه‌ی خودرویی اسپرت و سبک ‌وزن برای دو سرنشین بود. طراحی این مدل توسط ژان بوگاتی، فرزند اتوره انجام شد و سال 1931 به نمایشگاه پاریس رسید. تا سال 1935، تعداد 38 بوگاتی تایپ 55 تولید شد که 16 نمونه سقف پارچه‌ای و 22 دستگاه سقف فلزی (کوپه) بودند.

تایپ 55 بعد از تایپ 51 تولید شد و پیشرانه‌ای مشابه آن داشت. موتور 8 سیلندر خطی 2/3 لیتر سوپرشارژ برای تایپ 55، قدرت 130 اسب بخار ارائه می‌کرد. براساس اطلاعات غیررسمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تایپ 55، حدود 13 ثانیه و نهایت سرعت، 180 کیلومتر برساعت است.

بسیاری از نمونه‌های تولیدی بوگاتی تایپ 55، بدنه‌ی دو رنگ دارند. ارزش کلکسیونی این خودروها، متفاوت است. در سال 2020، نسخه‌ی سوپراسپرت رودستر تایپ 55 در حراج بنهامز به قیمت 7/1 میلیون دلار فروخته شد.

کپی لینک

بوگاتی تایپ 57 رویال و رودستر تولید 1934 تا 1940

پرفروش‌‍ترین خودروی تاریخ بوگاتی به تعداد 710 دستگاه تولید داشت. تایپ 57 هم توسط ژان بوگاتی طراحی شد و مورد قبول افراد متمول سراسر جهان قرار گرفت. حتی شاه ایران نیز مدتی با بوگاتی تایپ 57 هدیه گرفته از سفارت فرانسه، رانندگی می‌کرد. این خودرو پیش از انقلاب به یک کلکسیونر ایرانی فروخته و از کشور خارج شد تا هم‌اکنون در اختیار موزه‌ی پترسون امریکا باشد.

ترکیب رنگ زرد و سیاه برای تایپ 57 نیز استفاده شد. نسخه‌های مختلف این خودرو با ابعاد متفاوت تولید شدند اما همگی موتور 3/3 لیتر 135 اسب بخار داشتند. باتوجه به وزن بالای خودرو و ناکافی بودن قدرت برای بسیاری از مالکان تایپ 57، سورپرشارژ نیز به صورت سفارشی توسط شرکت بوگاتی نصب شد تا قدرت 175و 200 اسب بخار فراهم شود.

قیمت‌گذاری برای هر نمونه بوگاتی تایپ 57، میلیون‌ها دلار تفاوت دارد. در سال 2010، یک نمونه‌ی ویژه با کد شاسی 57374 به قیمت 30 میلیون دلار معامله شد.

کپی لینک

بوگاتی ویرون تولید 2005 تا 2015

مهم‌ترین ابرخودروی ساخته شده در قرن 21، مجموعه‌ای کم‌نظیر از رنگ‌های متنوع داشت. در مجموع، 450 بوگاتی ویرون ساخته شد که البته تعدادی از آن‌ها، سیاه و زرد بودند.

در سال 2014، یک مدل ویژه از بوگاتی ویرون 16.4 گرند اسپرت ویتس با ترکیب خاص سیاه و زرد تولید شد. این نمونه برخلاف بسیاری دیگر تولیدات بوگاتی، از رنگ سیاه یک‌دست برای طرفین بدنه استفاده می‌کرد؛ اما ستون‌های جلو، پیرامون چراغ‌ها، حاشیه‌ی چرخ‌ها و تمام سقف تا انتهای کاپوت عقب، زرد رنگ بود.

کپی لینک

بوگاتی شیرون تولید 2016 تا 2022

شیرون با تیراژ 500 دستگاه به آخرین روزهای تولید نزدیک می‌شود. این مدل به عنوان جای‌گزین ویرون، محبوب و پرفروش باقی ماندغ درحالی‌که سنت بوگاتی در تولید ابرخودرو با بدنه‌ی دو رنگ را ادامه داد.

نسخه‌ی Jaune Molsheim (زرد و مشکی) بوگاتی شیرون، ترکیب مشابه خودروهای کلاسیک شرکت سازنده دارد. بخش بزرگی از نمای جلو، شامل درهای ورودی، زرد رنگ هستند؛ اما سقف و نیمه عقب که نیم‌دایره‌ی پشت درهای ورودی را شامل می‌شوند، سیاه رنگ‌آمیزی شدند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.