بوگاتی

چگونه سیاه و زرد ژون مولشایم ترکیب خاص بوگاتی شد؟ مروری بر ۵ مدل شاخص

بوگاتی یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که محصولات خود را با بدنه‌ی دو رنگ عرضه کرد. این برند اصیل و محبوب، همچنان توجه خاصی به ترکیب سیاه و زرد دارد.

بسیاری از علاقه‌مندان تصور می‌کنند، رنگ آبی با همراهی مشکی، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ترکیب برای خودروهای بوگاتی است؛ درحالی‌که ترکیب زرد و سیاه با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن، ارزش کلکسیونی بیشتری دارد.

بوگاتی کلاسیگ زرد سیاه

براساس شنیده‌های متعدد، اتوره بوگاتی بنیان‌گذار و طراح خودروهای بوگاتی در سال‌های ابتدایی تولید، توجه ویژه‌ای به رنگ‌های متفاوت (دارای تضاد و کنتراست) نشان می‌داد. ابتدا او تصمیم گرفته بود رنگ آبی ( French racing blue) را برای مدل‌های مسابقه‌ای استفاده کند و خودروهای جاده‌ای مناسب اشراف، فقط به رنگ سیاه باشند.

مورخان معتقدند ترکیب رنگ سیاه و زرد، توسط اتوره بوگاتی از زنبورهای داخل محوطه‌ی بیرونی منزلش در مولشایم (Molsheim) الهام گرفته شد. به همین دلیل، ترکیب امروزی با نام ژون مولشایم (Jaune Molsheim) شهرت دارد. در زبان فرانسه Jaune به معنی زرد است.

بوگاتی زرد سیاه

موزه‌ی ملی خودرو فرانسه، فضایی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع دارد. این محل میزبان ۴۰۰ خودرو ساخت فرانسه با قدمت بیش از یک قرن است. جالب‌تر اینکه تعداد ۱۳۵ دستگاه بوگاتی در موزه ملی خودرو فرانسه نگه‌داری می‌شوند که تعدادی از آن‌ها، زرد و مشکی (Jaune Molsheim) هستند. همچنین، موزه‌ی لومان (Louwman) در شهر لاهه کشور هلند نیز مالک تعدادی بوگاتی کلاسیک از این نوع است.

به‌تازگی چند نمونه‌ی ارزشمند از تولیدات بوگاتی که در اختیار موز‌ه‌‌های مختلف و کلکسیون شرکت سازنده بودند؛ به مولشایم آورده شدند تا یادآور ترکیب رنگ ژون مولشایم برای علاقه‌مندان باشند.

 

بوگاتی تایپ ۴۱ رویال تولید ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۳

یکی از گران‌ترین خودروهای جهان در اواخر دهه‌ی ۲۰ میلادی، بوگاتی تایپ ۴۱ رویال بود. این مدل یا ۶/۵ متر طول و فاصله محوری ۴/۳ متر تولید شد تا بزرگ و چشم‌گیر باشد.

بوگاتی تایپ 41

تایپ ۴۱ حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت و از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی با حجم ۱۲/۸ لیتر استفاده می‌کرد تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰ نیوتن‌متر (۸۷۵ پوند بر فوت) گشتاور داشته باشد. برای این خودرو، ترکیب رنگ‌های متنوع سیاه و نقره‌ای، سیاه و آبی، سیاه و قرمز وجود دارد؛ اما شاسی شماره‌ی ۴۱۱۵۰ ساخت ۱۹۲۹ دارای ترکیب رنگ زرد و سیاه است. این مدل خاص، یکی از نخستین خودروهای بوگاتی صادر شده به خارج اروپا و امریکا محسوب می‌شود. تایپ ۴۱ شاسی ۴۱۱۵۰، اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی به قیمت ۸ میلیون دلار توسط موزه‌ی بلک‌هاک امریکا خریداری شد و در معرض دید عموم بود؛ اما سال‌ها بعد، طی یک معامله‌ی مخفی به کلکسیونر (یا سرمایه‌گذار) ناشناس رسید.

طی ۶ سال تنها ۷ دستگاه بوگاتی تایپ ۴۱ رویال تولید شد و ۶ نمونه تا امروز باقی ماند. ارزش کلکسیونی هر نسخه‌ از این خودروها، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

بوگاتی تایپ ۵۵ رویال تولید ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵

هدف از تولید تایپ ۵۵، عرضه‌ی خودرویی اسپرت و سبک ‌وزن برای دو سرنشین بود. طراحی این مدل توسط ژان بوگاتی، فرزند اتوره انجام شد و سال ۱۹۳۱ به نمایشگاه پاریس رسید. تا سال ۱۹۳۵، تعداد ۳۸ بوگاتی تایپ ۵۵ تولید شد که ۱۶ نمونه سقف پارچه‌ای و ۲۲ دستگاه سقف فلزی (کوپه) بودند.

بوگاتی تایپ 55

تایپ ۵۵ بعد از تایپ ۵۱ تولید شد و پیشرانه‌ای مشابه آن داشت. موتور ۸ سیلندر خطی ۲/۳ لیتر سوپرشارژ برای تایپ ۵۵، قدرت ۱۳۰ اسب بخار ارائه می‌کرد. براساس اطلاعات غیررسمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تایپ ۵۵، حدود ۱۳ ثانیه و نهایت سرعت، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.

بسیاری از نمونه‌های تولیدی بوگاتی تایپ ۵۵، بدنه‌ی دو رنگ دارند. ارزش کلکسیونی این خودروها، متفاوت است. در سال ۲۰۲۰، نسخه‌ی سوپراسپرت رودستر تایپ ۵۵ در حراج بنهامز به قیمت ۷/۱ میلیون دلار فروخته شد.

بوگاتی تایپ ۵۷ رویال و رودستر تولید ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰

پرفروش‌‍ترین خودروی تاریخ بوگاتی به تعداد ۷۱۰ دستگاه تولید داشت. تایپ ۵۷ هم توسط ژان بوگاتی طراحی شد و مورد قبول افراد متمول سراسر جهان قرار گرفت. حتی شاه ایران نیز مدتی با بوگاتی تایپ ۵۷ هدیه گرفته از سفارت فرانسه، رانندگی می‌کرد. این خودرو پیش از انقلاب به یک کلکسیونر ایرانی فروخته و از کشور خارج شد تا هم‌اکنون در اختیار موزه‌ی پترسون امریکا باشد.

بوگاتی تایپ 57 شاه ایران

ترکیب رنگ زرد و سیاه برای تایپ ۵۷ نیز استفاده شد. نسخه‌های مختلف این خودرو با ابعاد متفاوت تولید شدند اما همگی موتور ۳/۳ لیتر ۱۳۵ اسب بخار داشتند. باتوجه به وزن بالای خودرو و ناکافی بودن قدرت برای بسیاری از مالکان تایپ ۵۷، سورپرشارژ نیز به صورت سفارشی توسط شرکت بوگاتی نصب شد تا قدرت ۱۷۵و ۲۰۰ اسب بخار فراهم شود.

بوگاتی تایپ 57 زرد سیاه

قیمت‌گذاری برای هر نمونه بوگاتی تایپ ۵۷، میلیون‌ها دلار تفاوت دارد. در سال ۲۰۱۰، یک نمونه‌ی ویژه با کد شاسی ۵۷۳۷۴ به قیمت ۳۰ میلیون دلار معامله شد.

بوگاتی ویرون تولید ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵

مهم‌ترین ابرخودروی ساخته شده در قرن ۲۱، مجموعه‌ای کم‌نظیر از رنگ‌های متنوع داشت. در مجموع، ۴۵۰ بوگاتی ویرون ساخته شد که البته تعدادی از آن‌ها، سیاه و زرد بودند.

بوگاتی ویرون

در سال ۲۰۱۴، یک مدل ویژه از بوگاتی ویرون ۱۶.۴ گرند اسپرت ویتس با ترکیب خاص سیاه و زرد تولید شد. این نمونه برخلاف بسیاری دیگر تولیدات بوگاتی، از رنگ سیاه یک‌دست برای طرفین بدنه استفاده می‌کرد؛ اما ستون‌های جلو، پیرامون چراغ‌ها، حاشیه‌ی چرخ‌ها و تمام سقف تا انتهای کاپوت عقب، زرد رنگ بود.

بوگاتی شیرون تولید ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲

شیرون با تیراژ ۵۰۰ دستگاه به آخرین روزهای تولید نزدیک می‌شود. این مدل به عنوان جای‌گزین ویرون، محبوب و پرفروش باقی ماندغ درحالی‌که سنت بوگاتی در تولید ابرخودرو با بدنه‌ی دو رنگ را ادامه داد.

بوگاتی شیرون زرد سیاه

نسخه‌ی Jaune Molsheim (زرد و مشکی) بوگاتی شیرون، ترکیب مشابه خودروهای کلاسیک شرکت سازنده دارد. بخش بزرگی از نمای جلو، شامل درهای ورودی، زرد رنگ هستند؛ اما سقف و نیمه عقب که نیم‌دایره‌ی پشت درهای ورودی را شامل می‌شوند، سیاه رنگ‌آمیزی شدند.

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (492 ديدگاه)

    ۱۲۰۰ نیوتون متر گشتاور برای ۱۰۰ سال پیش!!!!!!

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (568 ديدگاه)

      چون خودم دچار ریزش برگ شدم نوشتم: ۱۲۰۰ نیوتن‌متر (۸۷۵ پوند بر فوت)

      موافقم ۵۲
      مخالفم ۰
      1. Humer

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (288 ديدگاه)

        عالی بود ریزش برگ 🤣👍👍👍👍🍂🍃🍂🍃🍃

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۰
      2. Payfast

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (489 ديدگاه)

        من که دچار ریزش خودم شدم بر‌گ های پاییزیم موند

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۰
  2. Joker

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (448 ديدگاه)

    اینایی که اسم چارتا کمپانی چلغوز رو در کنار بوگاتی میارن خجالت نمیکشن؟! این کمپانی ها اعداد و ارقام صدسال پیش بوگاتی رو تو سال ۲۰۲۲ ارائه میدن اونم با سوخت هسته ای 🤣🤣🤣 هنوز که هنوزه به شتاب ۲/۵ ثانیه میگن سریع اونم شتابی که ویرون بیست سال پیش خز کرده!!!هنوز به ۱۰۰۰ اسب میگن قوی اونم ۱۰۰۰ اسبی که ویرون بیست ساله خز کرده،هنوز اگه خودرویی به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برسه(که نمیرسه) رو میگن فوق سریع اونم ۴۰۰ کیلومتری که ویرون از بیست سال پیش خز کرده،هنوز نمیتونن به گذشته بوگاتی برسن ادعا رقابت تو زمان حال رو دارن،فکر کن اینا هنوز بعد بیست سال به ویرون نرسیدن اگه بخوان به بولاید برسن معلوم نیست چند میلیارد سال دیگه طول بکشه؟!!! 🤣😍😍

    موافقم ۵۳
    مخالفم ۱۰
    1. aboalfazlchallenger

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (110 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخخخخخ
      بسه دیگه برو

      موافقم ۹
      مخالفم ۳۰
    2. مازیار

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1402 ديدگاه)

      همینطوره
      تازه اعداد و ارقام فقط یه بخش قضیه هست اونم بخشی نه چندان مشکل
      وقتی به شکل و شمایل دیوو یا لاویتور نگاه میکنی معنی “خاص” رو بخوبی متوجه میشی

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۰
    3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (568 ديدگاه)

      عمکلرد فنی ویرون هنوز برای من عجیبه
      خصوصا طراحی بدنه ویرون با حالت مدرن، حس قدیمی و کلاسیک داره
      برای من همچنان ویرون جذاب‌ترین ابرخودروی تاریخ هست، حتی تولیدات جدید کونیگزگ به نظرم قشنگ نیستن
      تصاویر بوگاتی ویرون ۱۶.۴ گرند اسپرت ویتس که در این مطلب گذاشتم، زیبایی خاصی دارن

      موافقم ۵۴
      مخالفم ۰
      1. KSH

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (72 ديدگاه)

        جمیرا جالب بود ولی جسکو نه

        موافقم ۰
        مخالفم ۸
        1. Reza Waffen SS

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (4299 ديدگاه)

          شما جذابیت رو تو چی معنی میکنین؟؟؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۵
    4. Si

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (428 ديدگاه)

      حداقل از خودت خجالت نمیکشی از اون افسانه پروفایلت خجالت بکش

      موافقم ۴
      مخالفم ۲۴
    5. رضا

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (66 ديدگاه)

      چی عمو،خز کرده؟!؟!؟!؟!باشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۵
  3. Elemento

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11589 ديدگاه)

    این تایپ ۵۷ عجب رخی داره همین امروز اگر تولید بشه باز هم زیباترین ماشین دنیاس
    فقط باید بذاریش وسط هال پذیرایی خونه دورش میل بچینی که مهمون ها تماشاش کنن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۰
  4. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    من کونیخزگ و هنسی رو دوست دارم ولی هیچوقت نمیتونن اسامی شون رو کنار بوگاتی بزرگ بذارن

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. Si

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (428 ديدگاه)

      تا ۱۰ ۲۰ سال آینده کونیگ زگ با فراری در زمینه ارزش گذاری رقابت میکنه. کمپانی که هنوز به ۳۰ سال نرسیده داره با کمپانی که بیش از ۱۰۰ سال تجربه داره رقابت میکنه

      هرچند دم آلمان گرم چون وقتی مستند بوگاتی رو دیدم فهمید فقط مونتاژ در فرانسه هست وگرنه حتی موتور هم در آلمان ساخته میشه

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۰
    2. KSH

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      کلا از بوگاتی خوشم نمیاد تنها بوگاتی جذاب بنظرم دیوو بود چون بیشتر پیست محو بود تا شیرون
      و البته طراحی فوق العاده چراغاش

      موافقم ۱
      مخالفم ۱۳
      1. Payfast

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (489 ديدگاه)

        والا اون پیست محورها تا جایی که من میدونم پور اسپورت و بولید بودن

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
  5. Si

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (428 ديدگاه)

    هیچوقت بوگاتی نمیخرم چون به نظرم فقط زمانی ارزش داره که بخوای الکی پول خرج بکنی
    و افرادی که میگن اصالت اصالت باید بگم فراری از بوگاتی کمتر اصالت داره ولی کل خودرو های تولیدی بوگاتی اندازه دوتا فراری کلاسیک ارزش ندارن
    کونیگ زگ میاد با هر مدل که همه کارهاش با خودش هست چیز های جدیدی به خودرو سازی میاره

    بعد بوگاتی یه ۸ لیتر آورده با ۴ تا توربو که اگر ایران هم بخواد میتونه بسازه شاخ بازی واسه کونیگ زگ در میاره

    کمپانی که حتی پیچ و مهره ها هم در آلمان ساخته و طراحی بشه رو نمیشه فرانسوی دانست اینو توی مستند بوگاتی هست
    بوگاتی فعلا با وجود اینکه بنز و پورشه و فراری و..
    مثل قبل هایپر نمیسازن شاخ شده وگرنه تکنولوژی یعنی موتور والکری یا amg One یا ۹۱۸ یا لافراری یا جمرا یا جسکو نه این
    ولی بوگاتی یه چیزی رو میدونه که این کمپانی ها تا آخر دنیا بهش نمی رسن اینکه چجوری شیرون و ویرون رو با ۱۰ برابر فقط با یه تعویض چراغ بدی

    ویرون خوب بود ولی بوگاتی هنوز داره همون ویرون رو تولید میکنه

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۲
  6. حسین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    زمان پهلوی سال ۱۳۴۰ یکی از اینا برای شاه بود که سر از آمریکا درمیاره.

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  7. بی وطن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    چقدر دوست دارم ضریب ایرو دینامیک اون تایپ ۵۷ رو بدونم…
    واقعا سالها جلوتر از تاریخش ساخته شده…مهندسی بی نقص بوگاتی در تمام دوران…

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  8. مهدی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    البته یک نکته رو بگم که باید شناخت نسبی نسبت به کارکرد موتور پیستونی داشته باشید تا اعداد و ارقام براتون قابل درک باشه چون اساسا کمیت گشتاور آنچنان ارتباطی با تکنولوژی ساخت نداره و رابطه مستقیمی با حجم و کورس پیستون و مقدار کمی هم لیفت میل سوپاپ داره. به عبارتی خود من از یه موتور ۱۳ لیتری اونم وقتی فقط ۶ سیلندر داره ( یعنی کورس شاتون و میل لنگ بیشتره نسبت به موتور ۸ سیلندر) انتظار گشتاور کمتر از این هم نداشتم . به عنوان مثال انجین ۴۲۵ الدزمبیل مدل دهه ۶۰ همون قدر گشتاور تولید می‌کنه که انجین ۴۲۷ کامارو Z28 مدل ۲۰۱۵ تولید میکنه (حدود ۶۵۰ نیوتون) یا یه مثال قشنگتر اینکه موتور ۶ سیلندر ۱۱.۵ لیتری بنز مایلر مربوط به هزاران سال پیش هم حدود ۱۱۰۰ نیوتون گشتاور تولید میکنه ….و البته احتمالا راننده خیلی هم از گشتاور ۱۲۰۰ نیوتونی اون بوگاتی لذت نمی‌برده چون حتما تو دور موتور حدود ۱۵۰۰ این مقدار گشتاور رو میداده

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. رضا

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (66 ديدگاه)

      بله،در واقع موتورش مناسب یه کشنده هست تا یک سواری

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  9. مهردادکمال

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1191 ديدگاه)

    نکته عجیب اینه بوگاتی ویرون تاریخ ساز نتونست با گذر زمان گرانتر شه!!! کاری که لکسوس lfaتونسته انجام. بده بوگاتی ویرون نتونست از پسش بربیاد مثلا شاید بشه با ۸۰۰-۹۰۰هزارتا یکیشو گرفت
    مرسدس slrهم مورد عجیب دیگه ایه که میشه نمونه سالمشو با ۲۰۰تا تهیه کرد!!!

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  10. genius

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (876 ديدگاه)

    رنگ خاص فقط و فقط کوئیک کلاه قرمزی بقیه مسخره بازیه!

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  11. Kamy

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (500 ديدگاه)

    ۸ سیلندر خطی ..
    واسه همینه کاپوتاشون اینقد کشیده بوده..
    فک کن الان میخاستن روی ویرون یا شیرون موتور ۱۶ سیلندر خطی بزارن ..عقب ماشین اندازه یه اوتوبوس باید اضافه میکردن :))))))

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  12. akrh78

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1294 ديدگاه)

    دوستان کسی اطلاع داره چرا ماشین های قدیمی که چرخ باز هستن مثل همین تایپ ۵۵ یا فورد تی یا بقیه ماشینای مشابه اون سال ها کمبر مثبت دارن؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. Mr Naftalin az roghan abad

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به به بوگاتی محمد رضا شاه هم در تصویر خودنمایی میکند

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. farhan123456

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ترکیب رنگ زیبایی رو داره ولی رو ویرون جذاب در اومده

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. مجید

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    سری ویرون خیلی طراحی زیبا و اصیلی داره ولی هایپرکار بودن به EB110 و Centodieci بیشتر میاد.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا