بزرگداشت قهرمانی بوگاتی تایپ 13 در لا توربی 1922 با شیرون پوراسپرت

سه‌شنبه 16 فروردین 1401 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Bugatti-1
در سال 1922 و اندکی پس از پایان جنگ جهانی اول دوباره مسابقات تپه نوردی لا توربی برگزار شد. مسیر 6.3 کیلومتری این مسابقه پوشش شنی و سنگی داشت و حتی...
تبلیغات

در سال 1922 و اندکی پس از پایان جنگ جهانی اول دوباره مسابقات تپه نوردی لا توربی برگزار شد. مسیر 6.3 کیلومتری این مسابقه پوشش شنی و سنگی داشت و حتی دست‌اندازهای زیادی نیز در آن به چشم می‌خورد. بخش سربالایی این مسابقه نیز حدود 450 متر طول داشت. ژان مابیل به دنبال پیروزی در لا توربی بود و دقیقاً می‌دانست که با کدام خودرو به این مهم دست یابد: بوگاتی تایپ 13. این رویداد اولین بار در هفته سرعت 1897 برگزار شد یعنی زمانی که لا توربی به اولین رویداد تپه نوردی دنیا تبدیل شد. تنها پس از هشت دور برگزاری مسابقه از زمان تأسیس، همه به دنبال پایانی باشکوه بودند.

خودرویی که مابیل انتخاب کرده بود تایپ 13 بود که اولین بار در سال 1911 روانه جاده شد و بدنه سبک‌وزن و مهندسی قابل‌اعتماد را ترکیب کرده بود. این خودرو در گرندپری فرانسه آن سال به رتبه دوم دست یافت. پس از جنگ جهانی اول تولید این خودرو دوباره کلید خورد و بوگاتی در سال 1919 پیشرانه 1.3 لیتری و سرسیلندر 4 سوپاپه را روی این خودرو نصب کرد. به این ترتیب تایپ 13 اولین خودرویی بود که از چنین تکنولوژی‌ای سود برده بود. تایپ 13 همچنین اولین خودرویی شد که از فلز سفید برای بخش‌های داخلی پیشرانه استفاده کرد و دارای پمپ ویژه برای اسپری کردن روغن به قطعات داخلی بود.

از سال 1920 به بعد بود که تایپ 13 بازهم بهبود یافت و از یاتاقان‌های توپی در میل‌لنگ و جرقه دوگانه استفاده کرد تا نرم‌تر عمل کند. حجم پیشرانه نیز به 1.5 لیتر رسید تا قدرت تولیدی به 49 اسب بخار افزایش یابد. با وزن 490 کیلوگرمی، تایپ 13 قادر به ثبت سرعت 150 کیلومتر در ساعت بود. به خاطر تکنولوژی پیشرفته‌ای که داشت، تایپ 13 سریعاً حرف اول را در موتور اسپرت را زد و توانست گرند پری فرانسه را پیروز شود و 20 دقیقه زودتر از رقبا در لمانز به خط پایان برسد. ژان مابیل با این خودرو در لا توربی 1922 توانست مسیر را تنها در 6 دقیقه و 24 ثانیه طی کند و پیروز لقب گیرد. این پیروزی بسیار به اتوره بوگاتی چسبید و به حدی مهم بود که بوگاتی با شیرون پور اسپرت مدرن سری به همان جاده‌ها زده است تا این پیروزی را 100 سال بعدتر جشن بگیرد.

کریستف پیوچون رئیس بوگاتی گفته است:

با پیروزی در مسابقه تپه نوردی مشهور لا توربی در 100 سال پیش، بوگاتی نشان داد محصولاتی اعلا از نظر پرفورمنس، کیفیت و... تولید می‌کند. ما این سنت را امروز نیز حفظ کرده‌ایم و در آینده نیز نشان خواهیم داد. به همین خاطر شیرون پور اسپرت همخوانی بسیار خوبی با این رویداد دارد

پور اسپرت که چابک‌ترین عضو خانواده شیرون است از رنگ نقره‌ای و سبز مشابه مدل حاضر در لا توربی استفاده کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.