بوگاتی

لاستیک‌های 8 هزار دلاری بوگاتی بولاید فقط 60 کیلومتر دوام می‌آورند!

در این مطلب خواهیم فهمید که چرا لاستیک‌های گران‌قیمت میشلین هایپرکار ۱۶۰۰ اسب بخاری بوگاتی بولاید این‌قدر زود فرسوده می‌شوند.

ویدیویی که اخیراً توسط مانی خوشبین در یوتیوب منتشر شده، نشان می‌دهد لاستیک‌های بوگاتی بولاید که صرفاً برای پیست طراحی شده‌اند، تنها ۶۰ کیلومتر عمر مفید دارند و قیمت هر دست آن‌ها حدود ۸ هزار دلار است. اگر شما از دسته ثروتمندانی باشید که توانایی خرید بولاید را دارند، احتمالاً هزینه لاستیک‌ها برایتان ناچیز است اما چنین هزینه‌ای فقط برای ۶۰ کیلومتر همچنان شگفت‌انگیز است. البته قیمت بالای لاستیک‌های موردبحث تعجبی ندارد زیرا بولاید از لاستیک‌های مسابقه‌ای میشلین استفاده می‌کند یعنی لاستیک‌هایی که در عقب مشابه لاستیک‌های خودروهای LMDh در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی FIA هستند؛ اما این لاستیک‌های مسابقه‌ای که برای رقابت‌های سطح بالا طراحی شده‌اند چرا تنها ۶۰ کیلومتر دوام می‌آورند؟

چرا بوگاتی بولاید لاستیک‌ها را می‌بلعد؟

برخلاف خودروهای LMDh که تحت محدودیت قوانین مسابقات ساخته می‌شوند، بوگاتی بولاید هیچ محدودیتی ندارد. این خودرو صرفاً برای تبدیل شدن به سریع‌ترین ماشین روی پیست طراحی شده است. طبق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، بولاید می‌تواند پیست نوربرگ‌رینگ را در ۵ دقیقه و ۲۳.۱ ثانیه طی کند یعنی تنها ۴ ثانیه کندتر از رکورد پورشه ۹۱۹ هیبرید اوو. بوگاتی ادعا می‌کند که بولاید در پیچ‌ها تا ۲.۵ جی فشار جانبی را تحمل و داون‌فورسی معادل ۲۶۳۰ کیلوگرم تولید می‌کند. در مقایسه، حداکثر قدرت خودروهای LMDh روی ۷۰۰ اسب بخار محدود شده است درحالی‌که بولاید ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

به همین دلیل، لاستیک‌های مسابقه‌ای بولاید که در عقب ۴۰۰ میلی‌متر عرض دارند، پس از تنها چند کیلومتر ذوب می‌شوند. عمر ۶۰ کیلومتری این لاستیک‌ها یعنی در نوربرگ‌رینگ فقط می‌توانید یک دور گرم کردن و دو دور با سرعت کامل بزنید. اگر به پیست سیلورستون بریتانیا بروید که هر دور ۵.۸۹ کیلومتر است، می‌توانید تنها ۱۰ دور بزنید و در پیست ۶.۹۲ کیلومتری اسپا بلژیک فقط امکان زدن ۸ دور را خواهید داشت. علاوه بر این، تعویض لاستیک‌ها هم به‌سادگی ممکن نیست و نیاز به تیم تخصصی دارد.

فرایند خاص آماده‌سازی لاستیک‌های بولاید

بوگاتی بولاید با دو نوع لاستیک عرضه می‌شود که شامل یک دست برای جابه‌جایی خودرو از محل نگهداری به پیست و بالعکس و یک دست لاستیک‌های اسلیک برای پیست می‌شود. مانی خوشبین توضیح می‌دهد که لاستیک‌های مخصوص پیست باید سه بار نصب و جدا شوند تا از چسبندگی متعادل در تمام سطوح لاستیک‌ها اطمینان حاصل شود. سپس، لاستیک‌ها باید تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شوند زیرا این لاستیک‌های مسابقه‌ای فقط در دمای بهینه عملکرد مناسبی دارند. رفتن به پیست با لاستیک‌های سرد یا رانندگی با سرعت بیش از ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند فاجعه‌بار باشد. البته اکثر ۴۰ دستگاهی که از بولاید ساخته شده احتمالاً همیشه در پارکینگ‌ها باقی خواهند ماند و هیچ‌گاه راهی پیست نمی‌شوند ولی بااین‌وجود، بوگاتی رویدادهای اختصاصی پیست برای مالکان بولاید برگزار می‌کند که با حداقل تبلیغات و به‌صورت کاملاً خصوصی انجام می‌شود تا مشتریان فوق ثروتمندش در خفا بمانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (542 ديدگاه)

    من پولشم داشته باشم وقتم رو سر این چیزا تلف نمیکنم. خیلی حوصله دارن بخدا.
    بیشتر از این که به درد بخورن این ماشینا، هزینه واسه مالکن و دلیلی برای دیده شدن ( البته نه برای مسابقه و شرکت ).

    موافقم 91
    مخالفم 21
    1. 342

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (225 ديدگاه)

      این ماشینا سرمایه گذاریه دوست من:)) نه برای سواری

      موافقم 41
      مخالفم 27
      1. رضا

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فکر نمیکنی برای سرمایه گذاری یکم حرفت بی
        ربط بود
        میگفتی عشق بازی بهتر بود

        موافقم 31
        مخالفم 14
    2. بهروز

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما وقتی پولشو داشتی و نکردی بیا با هم صحبت کنیم

      موافقم 21
      مخالفم 6
    3. علی جعفریان

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شما باید عاشق چیزی باشین تا درکش کنید، پس خورده ای به شما وارد نیست.
      فقط نمیفهمم چرا اصلا وقت خودتون رو بابت خوندن این مطلب طلف کردین؟

      موافقم 8
      مخالفم 5
      1. Amir

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تلف*

    4. آرمان

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (168 ديدگاه)

      مغز آدم سوت میکشه!!! ولی همیشه میگم حیف اینهمه پول بدی فقط توی گاراژ افتاده باشه و از دیدنش و پز دادن باهاش به دوستای پولدارت،لذت ببری
      اونم با این سبک زندگی که ثروتمندان غربی دارن،برای ثانیه ثانیه زندگی برنامه ریزی دارن و همش درگیر کار و بیزنس هستن،اصلا فرصت استفاده و لذت بردن از این هایپر کارها ندارن!!!
      جدا از بحث خواستم بگم دلیل اصلی محبوبیت بالای پورشه 911 GT3 RS اینه که ماشینی هست که تمام لذت رانندگی درون پیست و حس و حال سریع ترین ماشینهای مسابقه ای کامل به آدم منتقل میکنه و همزمان برای استفاده روزانه و روی آسفالت شهر و سرعت گیرها و ترافیک،بسیار مناسب و ساده است
      برای همینه که تمام پولدار ها و مجموعه دارها حداقل یک مدل ۹۱۱ دارن

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. خودروباز

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (179 ديدگاه)

    مانی خوشبین اگه ایران مونده بود با توجه به علاقه ای که به ماشینها داره الان تو بهترین حالت راننده اسنپ بود و روزی 2 نوبت هم برق خونشون میرفت

    موافقم 142
    مخالفم 15
    1. Navid A J

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3915 ديدگاه)

      اگر ایران هم بود یه املاکی بود و کلی ملک و برج تو منطقه ی ۱ تهران داشت و دلالی میکرد. بعدشم میومد برامون پکیج موفقیت میفروخت.

  3. علی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    یعنی هر شصت کیلومتر یک 207 قربانی میکنند براش

    موافقم 75
    مخالفم 4
  4. ashkanyp

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    مانی خوشبین اگه ایران بود فامیلیش بدبین میشد

    موافقم 66
    مخالفم 5
    1. gholii

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (71 ديدگاه)

      مانی خوشبین اگه ایران بود مستربین میشد

      موافقم 32
      مخالفم 5
  5. علی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    هیچ وقت از بوگاتی خوشم نیومده دوست دارم کنار 911 عکس بگیرم نه کنار بوگاتی ،همه چیزش نمایشیه انگاری مالکینش هم دارن متوجه میشن که فقط بدرد فخر فروشی میخوره.

    موافقم 36
    مخالفم 35
    1. مهیار

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (42 ديدگاه)

      باز خوبه هیچ وقت حتی از نزدیک نمی‌بینیش . اسمشو نبر مچکرم

      موافقم 37
      مخالفم 13
    2. R

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1324 ديدگاه)

      چون تو خوشت نمیاد این فکرو میکنی؟ خوشت نمیاد نگاش نکن

      موافقم 16
      مخالفم 11
  6. SepehrV10

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (94 ديدگاه)

    ۶۰ کیلومتر=یه دنا پلاس
    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐

    موافقم 31
    مخالفم 6
  7. USA

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (133 ديدگاه)

    دمتش گرم مانی خوشبین از ثروتش استفاده میکنه منم اگر ثروت میلیارد دلاری داشتم پر پارکینگ خونم ماشین میلیون دلاری و موتور سنگین بود انسان یک بار میاد به دنیا نباید آرزو به دل بمونی پول الکی توی حساب بمونه که چی بشه ؟ باید ملک و ماشین خرید حال دنیا رو کرد ههههههه

    موافقم 37
    مخالفم 10
    1. عبدالحکیم

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ای کاش قدر خودتان را می‌دانستید.

  8. حسین

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این مسخره بازیا چیه بگین بیان گلدستون بخرن حداقل دو سال براش لاستیکه😂😂😂

    موافقم 20
    مخالفم 2
  9. همایون

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    اینهمه پول داده چرا آخه یه دست مشکی خریده اصلا رنگ مشکیش جذابیت طراحیشو نشون نمیده

    موافقم 7
    مخالفم 5
  10. رهگذر

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    بهتره بگیم در حین مسابقه و استفاده از توان بالای خودرو لاستیک هارو در 60 کیلومتر فرسوده میکنه و این طبیعیه
    فک کنید این خودرو قابلیت شهری استفاده کردن هم داشت قطعا این لاستیک ها در شرایط نرمال خیلی خیلی بادوام تر بودن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. Lyting

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    یه ماشین چقدر می‌تونه طراحی بدی داشته باشه!!
    چرا ماشین های فرانسوی آنقدر طراحی های بدی دارند!
    انگار ماشین پوزه بند داره مثل سگ میمونه
    اون xx چیه آخه ⁦ರ⁠╭⁠╮⁠ರ⁩
    حداقل یکبار درست طراحی کنید
    بعد یه عده متعصب میان میگن: نخیر ، بوگاتی ابهت داره شاهکاره و…

    موافقم 6
    مخالفم 18
  12. مازیار

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1518 ديدگاه)

    دوست عزیز
    اولا طراحی بدنه این مدل هیچ ارتباطی با کشور فرانسه و طراحان فرانسه نداره
    دوما الزامات آئرودینامیکی در طراحی این خودرو مهمترین نقش رو داشته (۲۶۰۰ کیلو داونفورس)
    و مورد مهمتر، بااینحال این خودرو برنده جایزه زیباترین طراحی برای هایپرکار شده که همینجا در پدال منتشر شد
    حالا اختلاف سلیقه بین شما و داوران که چیز مهمی نیست بهرحال هرکسی نظر خودشو داره

    موافقم 8
    مخالفم 2
  13. امیر

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ۱۶۰۰ اسب بخار تقریبا چیزی در حدود ساینا s ، امیدوارم روزی بتونن در تولید لاستیک به کیفیت تولیدات ما برسن شصت کیلومتر چیه آخه

  14. علی

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بابایزدتایر یابارز بندازیدچندسال براتون کارمیکنه

  15. کامران

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    اصلا ارزششو نداره، همون پراید خودم حداقل تا ۱۵۰ هزار کیلومتر لاستیکاش جواب میده. پشیمونم کردی پدال، الان ترکیه داشتم می رفتم فرانسه برای خرید بولاید. دیگه بر می گردم😉😉

    موافقم 5
    مخالفم 1
  16. ALI.S

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (281 ديدگاه)

    هیولای جذابیه…

  17. حسین

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هه نمیشه رفت شمال چه ماشین بدی پراید بیا برو باهاش تا وسط خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا