یادی از بوگاتی شیرون کانسپت، پدر ویرون با پیشرانه 18 سیلندر
بوگاتی داستان پرفرازونشیبی دارد. این شرکت در سال 1963 ورشکست شد و در دههٔ 90 برای مدت کوتاهی احیا شد و دوباره سقوط کرد. سپس گروه فولکسواگن در سال 1998 این برند را خرید و تصمیم گرفت برای دومین بار به شکلی باشکوه بوگاتی را احیا کند. هرچند اولین بوگاتی تولیدی زیر چتر فولکسواگن در سال 2005 به بازار آمد اما پیشنمایش ویرون شش سال قبل با کانسپتی بنام شیرون 18.3 ارائه شده بود. این کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت 1999 رونمایی شد، مسیر جدیدی را برای بوگاتی ایجاد کرد.
البته جهان ظاهری نهایی هایپرکار تولیدی بوگاتی را در کانسپت 18.4 ویرون دید که چند ماه بعد معرفی شد اما شیرون 18.3 پایه و اساس این هایپرکار را بنیان نهاد. دماغهٔ مشابه پاکت نامه، چراغهای چندضلعی کشیده و جلوپنجرهٔ نعل اسبی نمادین عناصری بودند که در ویرون به تولید رسیدند. بااینحال، طراحان از شیشهٔ جلو به بعد، همهچیز کانسپت شیرون را به سطل آشغال ریختند و ویرون تولیدی در عقب هیچ شباهتی به این کانسپت نداشت. ایتالدیزاین که شیرون 18.3 را طراحی کرده بود، در قسمتهای مختلف از گذشتهٔ درخشان بوگاتی الهام گرفت.
بخش عقبی شیرون با گلگیرهای پهن یادآور بوگاتی تایپ 57 بود و رینگها از خودروی مسابقهای تایپ 35 گرفته شده بودند. ویژگیهایی از داخل کانسپت شیرون هم به ویرون راه پیدا کردند. بهعنوانمثال، چرم باکیفیت در سراسر کابین و تریم آلومینیومی در اطراف صفحه آمپر و دستهدنده عناصری بودند که بعداً در ویرون دیدیم. برجستهترین ویژگی این کانسپت اما پیشرانهٔ آن بود. پشت صندلیهای شیون یک موتور 6.3 لیتری W18 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که از سه ردیف شش سیلندر تشکیل شده و 555 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این همان پیشرانههای بود که قبل از شیرون در کانسپتهای EB118 و EB218 ارائه شده بود.
این پیشرانه اما در ویرون کاملاً متحول شد. بوگاتی این موتور را از W18 به W16 تبدیل کرد که شامل چهار ردیف چهارتایی میشد. علاوه بر این، با استفاده از چهار توربوشارژر و رساندن حجم موتور به 8 لیتر، خروجی پیشرانه با افزایش چشمگیری به 1000 اسب بخار قدرت و 1250 نیوتن متر گشتاور رسید. دوران این نیروگاه جذاب اما رو به پایان است زیرا سه سال پیش بوگاتی به ریمک پیوست و قرار است 20 ژوئن برابر با 31 خرداد جانشین شیرون را پیشرانهٔ V16 هیبریدی معرفی شود. گفته میشود این هایپرکار جدید از بوگاتی تایپ 54 آتلانتیک و تایپ 41 رویال الهام خواهد گرفت یعنی دقیقاً همان کاری که با کانسپت شیرون در ربع قرن پیش انجام شد؛ بنابراین، دورهٔ جدید بوگاتی باید احساس آشنایی داشته باشد.