بوگاتی شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس چگونه رکورد سرعت را شکست؟!
تولید بوگاتی شیرون برای رسیدن به سرعت 489.2 کیلومتر در ساعت کار راحتی نبوده است. واضح است که شیرون استاندارد یکی از تواناترین خودروهای دنیاست اما بوگاتی هنوز هم مجبور به بازمهندسی بسیاری از قطعات مدل استوک شده تا بتواند رکورد سرعت را بشکند. این خودروساز مشهور برای توضیح اینکه تبدیل طراحی نرمال شیرون به شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس منحصربهفرد چقدر کار داشته فهرستی کامل از قطعات تغییر یافته را منتشر ساخته است. میزان تغییرات رخ داده نشان میدهد که خودروسازان مشهور نیازمند تلاشهای بسیار زیادی برای رسیدن به رکوردهای سرعت جدید هستند.
رسیدن از شیرون پایه به شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس به اندازهی فاصله بین ویرون تا شیرون چالشبرانگیز و مهم بوده است. بوگاتی زمان زیادی را صرف بهینهسازی آئرودینامیکی شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس کرده است. فرانک هیل مدیر طراحی بوگاتی میگوید:
"تنها جریان هوای عالی در بخش جلو خواهد توانست توربولانس مضر را در حالت مناسب نگه داشته و اطمینان دهد که جریان هوای اطراف خودرو خوب باقی میماند."
با تغییر بخش آئرودینامیکی جلو برای عملکردی عالی در سرعتهای بالای 482.8 کیلومتر در ساعت (300 مایل بر ساعت) بوگاتی توجه خود را معطوف بخش عقب شیرون کرده است. نمای عقب شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس 25 سانتی طویلتر از نسخه عادی این هایپرکار بوده و این امر به کنترل داون فورس و لیفت عقب خودرو کمک شایانی نموده است.
پیشرانه نیز از اگزوز تیتانیومی با تکنولوژی پرینت سهبعدی سود برده و از توربوهای بزرگتر و کاراتر در آن استفاده شده است. نتیجه نهایی این تغییرات دستیابی به قدرت 1587 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری بوده است. بوگاتی میگوید:
"هر چهار توربوی پیشرانه از کمپرسوری استفاده میکنند که ابعادش از 74 به 77 میلیمتر رسیده و این امر منجر به خروجی بهتر میشود. قطر پره توربین نیز از 64.4 به 67.2 میلیمتر رسیده تا قدرت کمپرسور بیشتری تولید کند که این موضوع برای بهبود فشار بوست ضروری است."
شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس یک شاهکار مهندسی بوده است...