قیمت چراغهای بوگاتی شیرون، معادل پورشه 911 صفر کیلومتر!
بوگاتی شیرون از چراغهای جلوی منحصربهفردی بهره میبرد که با گرافیک چهارتایی دیلایتها، بلافاصله هویت این هایپرکار را مشخص میکنند. بااینحال، شانس دیدن این چراغها از نزدیک بسیار کم خواهد بود زیرا از شیرون تنها 500 دستگاه ساخته شده است. این سطح از خاص بودن اما هزینه دارد که فقط در قیمت خودرو خلاصه نمیشود و هنگام خرید لوازمیدکی هم گریبان گیر مالکین خواهد بود. بهعنوانمثال، همین چراغهای جلو قیمت بسیار گزافی دارند. یک جفت از این چراغهای ساخت والئو که مناسب نسخههای پور اسپرت و سوپراسپرت 300+ است در eBay آلمان با قیمت 147 هزار یورو برای فروش گذاشته شده است!
این رقم معادل 165 هزار دلار است که دقیقاً برابر با قیمت یک پورشه 911 کاررا GTS صفرکیلومتر خواهد بود! فروشندهٔ این چراغها در لهستان است اما چراغهای جلوی شیرون را با هزینهٔ هزار یورو به دیگر کشورهای اروپایی هم ارسال خواهد کرد. حتی امکان سفارش چراغها از خارج از اروپا هم وجود دارد هرچند که قطعاً هزینهٔ ارسال بیشتر خواهد شد. این چراغها تحت عنوان دستدوم برای فروش گذاشته شدهاند اما فروشنده وعدهٔ وضعیت عالی را داده و با ذکر کد قطعه، روی اصالت آنها تأکید کرده است.
هزینههای عجیبوغریب نگهداری بوگاتی شیرون اما فقط در چراغها خلاصه نمیشود و بهعنوانمثال، سوئیچ خودرو 13,547 دلار، یک دست لاستیک 8,449 دلار، دیسکهای ترمز جلو 18,317 دلار، لنتهای ترمز جلو 6,764 دلار، دیسکهای ترمز عقب 18,317 دلار، گیربکس 185 هزار دلار و سرویس سالانه 11,500 دلار هزینه خواهد داشت. همچنین به گفتهٔ مانی خوشبین، هزینههای نگهداری شیرون بهطور دیوانهواری بالا است. تعویض تمام مایعات این خودرو 25 هزار دلار هزینه دارد و رینگها باید هر 16 هزار کیلومتر با هزینهٔ 50 هزار دلار تعویض شوند. تعویض هرکدام از چهار توربوشارژ شیرون هم 6,400 دلار روی دست مالک خواهد گذاشت که با 9 هزار دلار دستمزد تعویض همراه خواهد بود.
مالکین شیرون برای تعویض باک سوخت باید 20 هزار دلار هزینهٔ خود قطعه و 22 هزار دلار دستمزد تعویض پرداخت کنند. دستمزد تعویض تنظیمکنندههای میل بادامک نیز تقریباً همین اندازه است درحالیکه خود قطعه تنها 800 دلار قیمت دارد؛ اما چرا دستمزد تعویض قطعات شیرون اینقدر بالا است؟ چون برای تعویض هرکدام از این قطعات، باید بسیاری از قطعات موتور باز شود. در جانشین شیرون یعنی توربیون نیز هرچند توربوشارژرها حذف شدهاند ولی در عوض، سیستم هیبریدی اضافه شده است که مطمئناً در صورت بروز مشکل، تعمیر آن ارزان نخواهد بود.