درگ دیدنی بوگاتی EB110 و فراری F40، اسطورههای دهه 90
در این درگ شاهد رقابتی هیجانانگیز بین فراری F40 و بوگاتی EB110 اوایل دههٔ 90 هستیم و در ادامه یکی از اولین نمونههای دوج وایپر در برابر فراری قرار خواهد گرفت.
تاکنون درگهای زیادی بین خودروهای اسپرت امروزی مثل پورشه، کوروت و لامبورگینی دیدهایم که جذابیت خودشان را دارند اما سفر به چند دهه پیش و تماشای رقابت سوپراسپرتهای افسانهای دههٔ 90 چیزی است که زیاد اتفاق نمیافتد و لذتی دوچندان دارد. اصلاً از کجا شروع کنیم؟ با EB110 که از خاکستر بوگاتی برخاست یا فراری F40 بهعنوان آخرین خودرویی که در زمان حیات انزو فراری ساخته شد؟ ازآنجاییکه نمیتوانیم از بین این دو انتخاب کنیم، بیایید بر اساس حروف الفبا پیش برویم.
بوگاتی EB110 یک شگفتی تکنولوژیک است که در سال 1991 به لطف «رومانو آرتیولی» متولد شد. این ماشین به دلیل صد و دهمین سالگرد تولد اتوره بوگاتی، EB110 نام گرفت. این سوپرکار با استفاده از تکنولوژیهای فیبر کربن پیشرفته ساخته شد و توسط یک سازندهٔ فرانسوی هلیکوپتر مونتاژ شد. یکی از ویژگیهای برجستهٔ EB110 قابلیتهای آیرودینامیکی بود که ورودیهای هوا و بال عقب را باز و بسته میکرد. در سینهٔ این ماشین یک نیروگاه 3.5 لیتری V12 چهار توربو قرار گرفته که 560 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود. این بوگاتی ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت 343 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. خودرویی که در این درگ حضور دارد مدل 1994 است و در آن زمان حدود 355 هزار دلار قیمت داشته اما حالا نزدیک به 1.9 میلیون دلار ارزش دارد.
فراری F40 هرچند در سال 1987 معرفی شد و خودروی قدیمیتری است ولی هنوز هم تهدیدی جدی برای EB110 محسوب میشود. این اولین خودروی تولیدی جهان بود که از سد سرعت 200 مایل بر ساعت معادل 320 کیلومتر بر ساعت عبور کرد. F40 به یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V8 توئین توربو با 480 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیرو برخلاف بوگاتی توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. این فراری افسانهای ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. F40 با قیمت 205 هزار دلار در زمان تولید، بسیار ارزانتر از بوگاتی بود اما حالا با قیمت 2.5 میلیون دلاری ارزش بیشتری دارد.
با آغاز درگ، بوگاتی جلو افتاد و تقریباً تا نصف مسیر پیشتاز بود اما در انتهای مسیر با اختلافی جزئی شکست خورد. متأسفانه اما مسابقهٔ دیگری بین این ماشینها برگزار نشد زیرا پس از پایان درگ اول، صداهای عجیبی از بوگاتی بلند شد و به دلیل نقص فنی قادر به ادامه دادن نبود. به همین دلیل، رقیب دیگری برای فراری به میدان آورده شد. این خودرو یک دوج وایپر مدل 1991 است ولی نه یک وایپر معمولی بلکه یک پروتوتایپ پیشتولید خاص. این هیولای آمریکایی از یک نیروگاه 8 لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده میکند که 400 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی وایپر ضعیفتر و کمی سنگینتر از رقیب ایتالیایی است.
در درگ از حالت سکون، وایپر به دلیل شروع بسیار زودتر، با اختلاف زیادی پیروز شد اما در دو مسابقهٔ رولینگ بعدی، رقابت بسیار نزدیک بود و دو خودرو شانهبهشانهٔ هم پیش رفتند. بااینحال، چیزی که بیشتر از برد و باخت در این مسابقهها اهمیت دارد، لذت بردن از صدا و جذابیت خودروهای اسپرت سه دهه پیش است.
مقایسه مشخصات فنی
| بوگاتی EB110 | فراری F40 | دوج وایپر |
پیشرانه | 3.5 لیتری V12 چهار توربو | 2.9 لیتری V8 توئین توربو | 8.0 لیتری V10 |
قدرت | 560 اسب بخار | 480 اسب بخار | 400 اسب بخار |
گشتاور | 610 نیوتن متر | 580 نیوتن متر | 630 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 5 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
وزن | 1690 کیلوگرم | 1350 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |