نگاهی به آیرودینامیک بوگاتی توربیون؛ شاهکار مهندسی

جمعه 5 اردیبهشت 1404 - 03:26
مطالعه 6 دقیقه
bugatti-tourbillon-aerodynamic-testing
بوگاتی توربیون تنها یک ابرخودروی دیگر نیست، بلکه ترکیبی است از مهندسی بی‌نقص، قدرت هیبریدی ۱۸۰۰ اسب‌بخاری و طراحی آیرودینامیکی پیشرفته. در این...
تبلیغات

بوگاتی توربیون تنها یک ابرخودروی دیگر نیست، بلکه ترکیبی است از مهندسی بی‌نقص، قدرت هیبریدی ۱۸۰۰ اسب‌بخاری و طراحی آیرودینامیکی پیشرفته. در این گزارش، نگاهی به جنبه‌های آیرودینامیکی این خودروی خاص خواهیم داشت؛ جایی که مهندسان بوگاتی از کوچک‌ترین جزئیات نیز نگذشته‌اند.

کپی لینک

آشنایی با بوگاتی توربیون

بوگاتی توربیون (Bugatti Tourbillon) با قوای محرکه‌ای بی‌نظیر شامل موتور ۱۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۸.۳ لیتر، سه موتور برقی و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه معرفی شده است؛ ترکیبی که در مجموع قدرتی برابر با ۱۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. اما برای بهره‌برداری کامل از این قدرت، آیرودینامیک خودرو باید در بالاترین سطح ممکن باشد.

کپی لینک

هدف: شکستن رکوردهای شیرون

پل برنهام، مهندس ارشد پروژه توربیون، در ویدیویی منتشرشده در کانال یوتیوب بوگاتی اعلام کرده که هدف تیم مهندسی، دستیابی به ضریب درگ کمتر از شیرون بوده است. کاهش مقاومت هوا، کلیدی است برای دستیابی به سرعت نهایی بالاتر از شیرون و حتی ویرون. ضریب پسا (Cd) در بوگاتی شیرون حدود ۰.۳۶ بود که البته برای یک هایپرکار این عدد بالاست، ولی به خاطر نیاز به نیروی رو به پایین (downforce) در سرعت‌های بالا قابل درک است. هرچند هنوز عدد دقیق ضریب پسا (drag coefficient) برای بوگاتی توربیون اعلام نشده اما با توجه به طراحی جمع‌وجورتر قسمت شیشه‌ای، بهینه‌سازی‌های CFD و آزمایش‌های تونل باد احتمالاً به عددی در حدود ۰.۳۲ تا ۰.۳۴ یا حتی رسیده است.

کپی لینک

طراحی بدنه با نگاه به جزئیات

یکی از تغییرات اصلی نسبت به شیرون، کوچک‌تر شدن بخش شیشه‌ای (greenhouse) در توربیون است که سطح مقطع جلویی خودرو را کاهش داده و به کاهش درگ کمک کرده است. اما تمرکز اصلی، بر روی بهینه‌سازی ریزترین جزئیات جریان هوا در سراسر بدنه بوده است.

کپی لینک

مسیر توسعه: از کامپیوتر تا تونل باد

فرآیند توسعه آیرودینامیکی از طریق شبیه‌سازی‌های CFD (دینامیک سیالات محاسباتی) آغاز شد و سپس به آزمایش‌های واقعی در تونل باد منتقل شد. این روند، حدود ۱۵ ماه پیش از رونمایی رسمی در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) آغاز شد و ابتدا از ماکت نیم‌مقیاس ساخته‌شده با بیش از ۲۵۰ قطعه چاپ سه‌بعدی استفاده شد که دارای بیش از ۱۰۰ نقطه اندازه‌گیری فشار هوا بود.

در اوایل سال ۲۰۲۴ (زمستان ۱۴۰۲)، مهندسان به نمونه‌های واقعی و تمام‌مقیاس رسیدند. این آزمایش‌ها بیشتر برای تأیید نتایج شبیه‌سازی‌ها و تست‌های کوچک‌تر انجام شد.

کپی لینک

شاسی و قوای محرکه کاملاً جدید

توربیون روی شاسی کاملاً جدیدی سوار شده که هیچ اشتراکی با پلتفرم ویرون یا شیرون ندارد. طراحی از صفر به مهندسان اجازه داده تا موتور ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی را به همراه گیربکس و سه موتور برقی در خودرو جای دهند. این پکیج جایگزین موتور ۸ لیتری W16 چهار توربوشارژر شده و به توربیون شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت حدود ۲ ثانیه می‌دهد.

کپی لینک

طراحی کلاسیک، دور از مدهای زودگذر

در نمای داخلی، بوگاتی تصمیم گرفته از صفحه‌نمایش‌های دیجیتال مرسوم پرهیز کرده و به جای آن از یک کلاستر مکانیکی پیچیده برای نمایش اطلاعات استفاده کند؛ طراحی‌ای که قرار است حتی در آینده نیز جذاب باقی بماند.

کپی لینک

تولید محدود، قیمت نجومی

تولید بوگاتی توربیون از سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵) آغاز خواهد شد و فقط ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود که همگی از قبل به فروش رسیده‌اند. قیمت پایه این ابرخودرو حدود ۴ میلیون دلار (معادل حدود ۳۲۰ میلیارد تومان در نرخ فعلی دلار آزاد) است.

همچنین بخوانید:

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.