بوگاتی

نگاهی به آیرودینامیک بوگاتی توربیون؛ شاهکار مهندسی

بوگاتی توربیون تنها یک ابرخودروی دیگر نیست، بلکه ترکیبی است از مهندسی بی‌نقص، قدرت هیبریدی ۱۸۰۰ اسب‌بخاری و طراحی آیرودینامیکی پیشرفته. در این گزارش، نگاهی به جنبه‌های آیرودینامیکی این خودروی خاص خواهیم داشت؛ جایی که مهندسان بوگاتی از کوچک‌ترین جزئیات نیز نگذشته‌اند.

آشنایی با بوگاتی توربیون

بوگاتی توربیون (Bugatti Tourbillon) با قوای محرکه‌ای بی‌نظیر شامل موتور ۱۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۸.۳ لیتر، سه موتور برقی و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه معرفی شده است؛ ترکیبی که در مجموع قدرتی برابر با ۱۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. اما برای بهره‌برداری کامل از این قدرت، آیرودینامیک خودرو باید در بالاترین سطح ممکن باشد.

هدف: شکستن رکوردهای شیرون

پل برنهام، مهندس ارشد پروژه توربیون، در ویدیویی منتشرشده در کانال یوتیوب بوگاتی اعلام کرده که هدف تیم مهندسی، دستیابی به ضریب درگ کمتر از شیرون بوده است. کاهش مقاومت هوا، کلیدی است برای دستیابی به سرعت نهایی بالاتر از شیرون و حتی ویرون. ضریب پسا (Cd) در بوگاتی شیرون حدود ۰.۳۶ بود که البته برای یک هایپرکار این عدد بالاست، ولی به خاطر نیاز به نیروی رو به پایین (downforce) در سرعت‌های بالا قابل درک است. هرچند هنوز عدد دقیق ضریب پسا (drag coefficient) برای بوگاتی توربیون اعلام نشده اما با توجه به طراحی جمع‌وجورتر قسمت شیشه‌ای، بهینه‌سازی‌های CFD و آزمایش‌های تونل باد احتمالاً به عددی در حدود ۰.۳۲ تا ۰.۳۴ یا حتی رسیده است.

طراحی بدنه با نگاه به جزئیات

یکی از تغییرات اصلی نسبت به شیرون، کوچک‌تر شدن بخش شیشه‌ای (greenhouse) در توربیون است که سطح مقطع جلویی خودرو را کاهش داده و به کاهش درگ کمک کرده است. اما تمرکز اصلی، بر روی بهینه‌سازی ریزترین جزئیات جریان هوا در سراسر بدنه بوده است.

مسیر توسعه: از کامپیوتر تا تونل باد

فرآیند توسعه آیرودینامیکی از طریق شبیه‌سازی‌های CFD (دینامیک سیالات محاسباتی) آغاز شد و سپس به آزمایش‌های واقعی در تونل باد منتقل شد. این روند، حدود ۱۵ ماه پیش از رونمایی رسمی در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) آغاز شد و ابتدا از ماکت نیم‌مقیاس ساخته‌شده با بیش از ۲۵۰ قطعه چاپ سه‌بعدی استفاده شد که دارای بیش از ۱۰۰ نقطه اندازه‌گیری فشار هوا بود.

در اوایل سال ۲۰۲۴ (زمستان ۱۴۰۲)، مهندسان به نمونه‌های واقعی و تمام‌مقیاس رسیدند. این آزمایش‌ها بیشتر برای تأیید نتایج شبیه‌سازی‌ها و تست‌های کوچک‌تر انجام شد.

شاسی و قوای محرکه کاملاً جدید

توربیون روی شاسی کاملاً جدیدی سوار شده که هیچ اشتراکی با پلتفرم ویرون یا شیرون ندارد. طراحی از صفر به مهندسان اجازه داده تا موتور ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی را به همراه گیربکس و سه موتور برقی در خودرو جای دهند. این پکیج جایگزین موتور ۸ لیتری W16 چهار توربوشارژر شده و به توربیون شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت حدود ۲ ثانیه می‌دهد.

طراحی کلاسیک، دور از مدهای زودگذر

در نمای داخلی، بوگاتی تصمیم گرفته از صفحه‌نمایش‌های دیجیتال مرسوم پرهیز کرده و به جای آن از یک کلاستر مکانیکی پیچیده برای نمایش اطلاعات استفاده کند؛ طراحی‌ای که قرار است حتی در آینده نیز جذاب باقی بماند.

تولید محدود، قیمت نجومی

تولید بوگاتی توربیون از سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵) آغاز خواهد شد و فقط ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود که همگی از قبل به فروش رسیده‌اند. قیمت پایه این ابرخودرو حدود ۴ میلیون دلار (معادل حدود ۳۲۰ میلیارد تومان در نرخ فعلی دلار آزاد) است.

همچنین بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (268 ديدگاه)

    واقعاً شاهکاره ، حرفی واسه گفتن ندارم فقط میتونم بگم عالیه
    امیدوارم رقابت شدت بگیره و برای این خودرو رقیب پیدا بشه
    یه چیزی که برام جالبه اینه که سرعت این خودرو بیشتر از ۴۵۰ کیلومتر در ساعت نیست ، پس چرا تا ۵۰۰ تا کیلومتر عدد داره ؟ به نظرم اون ۵۰ تا رو خالی فروشی کرده خب از نظر من که اینطوریه ، مثل این میمونه شما یه بازی داستانی بخری که طبق گفته سازنده ۱۰۰ تا مرحله داشته باشه ولی مرحله ۹۰ بازی به پایان برسه
    دوستان عزیز یه سوال داشتم هایپرکاری هست که از جنگنده الگو گرفته باشه ؟

    موافقم 22
    مخالفم 20
    1. Kamran Aghaei

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (39 ديدگاه)

      بله لامبورگینی رونتون

      موافقم 29
      مخالفم 3
    2. Kamran Aghaei

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (39 ديدگاه)

      بله لامبورگینی رونتون طراحیش دقیقا
      از جنگنده F-22 رپتور الهام گرفته شکل
      خطوط‌ تیز ماشین همون‌حس جنگنده
      رو میده.

      موافقم 21
      مخالفم 3
    3. آرین

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (543 ديدگاه)

      درود
      واضح ترین از نظر من لامبورگینی رونتون هست
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/COVER_Reventon_1024x-767×431.jpg
      از جنگنده اف 22 الهام گرفته شده و F-117 نایت‌هاک
      این مقاله صحبتم رو تایید و کامل میکنه
      https://www.pedal.ir/magazine/car-inspired-airplanes-10-best/

      موافقم 15
      مخالفم 3
    4. R

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      داشی فک کنم تازه با دنیای خودرو داری آشنا میشی اولا ۵۰۰ نیست و ۵۵۰ تا سرعت داره !!!
      دوما بوگاتی روندش همینه سرعتش محدود شدس یه کلید سرعت داره که اونم سرعتشو بالاتر میبره مثلا تا ۵۰۰ ولی بازم برای رسیدن به حداکثر سرعت باید از طریق ecu محدودیت رو برداری که مهندسای بوگاتی میتونن بازش کنن پسوورد گذاشتن روش کسی نمیتونه بازش کنه 😂😂 مثل شیرون سوپر اسپرت که ۵۰۰ تا سرعت داره حالت معمولی ۴۲۰ تا اما با کلید دوم ۴۴۰ تا میره ولی مهندسا واسه رکورد اومدن محدودیت ecu رو برداشتن ۴۹۰ تا رفت داشت به پونصد میرسید که مهندسا بهونه اوردن گفتن به دلایل امنیتی نمیتونیم بیشتر بریم ایمنی در درجه اول براشون اهمیت داره واس همین مثل آمریکاییای پر ادعا تصادف یا آتیش نمیگیرن. البته واسه این توربیون فک نکنم مدل سوپر اسپرت بیاد با توجه به اینکه هر نسل با آخرین مدل نسل قبلش ۵۰ تا سرعت بیشتری داره بنابراین مدل پایه و پرفورمنس نداریم کلید سرعتم نداره یکسره با همین رکورد میزنن روال قبل کمی عوض شده 😂😂
      از جنگنده هام زیاده بارزترین نمونش لامبورگینی

      موافقم 32
      مخالفم 11
      1. Taha Ayoobi

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6120 ديدگاه)

        همین که هنسی با موتور درون‌سوز از بوگاتی با آخر و عاقبت هیبریدی قدرت بیشتری داره بستته

        موافقم 9
        مخالفم 27
        1. Nismo

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1877 ديدگاه)

          قدرت خالی که بدرد نمیخوره
          مثل یه ورزشکار میمونه که بگه من قویم من قویم آخرش یه وزنه درست حسابی نتونه بلند کنه
          من توانایی های هنسی رو زیر سوال نمیبرم اتفاقا کارش بعنوان کسی که خودش دست تنها همیچن چیزی ساخته واقعا ارزشمنده ولی به این چیزا نیست

          موافقم 12
          مخالفم 4
        2. Taha Ayoobi

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6120 ديدگاه)

          این که هنسی حرکتی نمیزنه برا منم عجیبه ولی به هر حال

      2. آرین

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (543 ديدگاه)

        550 تا
        کی گفته بهت؟
        همون 500 تا لاستیک های امروز اجازه دسترسی بهش نمیدن
        هنوز هیچ آدمی نگفته توربیون قراره رکورد شکن باشه حداقل این نسخه
        خودت مطمعنی تازه آشنا نشدی؟؟؟

        موافقم 3
        مخالفم 15
        1. Nismo

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1877 ديدگاه)

          اون سالی هم که شیرون اومد لاستیکی وجود نداشت که بتونه 500 تا سرعت رو تحمل کنه
          ولی میشلن لاستیکی ساخت که بتونه

          موافقم 10
          مخالفم 2
    5. Lyting

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (177 ديدگاه)

      زینگر C21 بلک برد ادیشن
      شورلت آستروIII
      بیوک Y-Job
      ترامونتانا R سال ۲۰۰۷

      موافقم 5
      مخالفم 1
    6. Lyting

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (177 ديدگاه)

      زینگر 21 بلک برد ادیشن

      شورلت آستروااا

      بیوک Y-Job

      ترامونتانا R سال ۲۰۰۷

    7. amirmohammadja79

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (215 ديدگاه)

      ماشین توانایی رسیدن به 550 کیلومتر برساعت رو داره ولی به چند دلیل نمیشه به اون سرعت رسید

      یک لاستیک های امروزی هنوز اونقدر پیشرفته نشدن که بتونن با سرعت 500 کیلومتر حرکت کنند

      دو مسیر یا پیست های خیلی کمی هست که بشه باهاش به حداکثر سرعت توربیون رسید

      و سه رانندگی با سرعت فراتر از 500 تا خیلی خطرناکه و بوگاتی ترجیح میده این ریسک رو نکنه چون همه میدونن حد نهایی هایپرکار ها بوگاتی (همینطور بعضی شرکت های دیگه) هست پس نیازی به اثبات خودش و ریسک کردن نداره

      موافقم 5
      مخالفم 1
    8. طوبی سادات

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (9 ديدگاه)

      بله هست .
      چندین مدل هم تولید شده .
      مهندس ارشد سایپا گفته شاهین پلاس اتومات رو از روی میراژ فرانسه ساختن
      اطلس رو هم از روی سوخو ۵۷ روسیه
      یه بحثی هست که میگن دنا پلاس رو از روی F22 رپتور الهام گرفتن
      🤣👻

      1. majid

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دمت گرم,,,😀😀😀

    9. نه به تفادس

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (317 ديدگاه)

      بله لامبورگینی اگویستا

  2. Lyting

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (177 ديدگاه)

    ‌… …

    کل کمپانی بوگاتی فدای چرخ ترامونتیا

    … …

    موافقم 3
    مخالفم 18
    1. مدی

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1261 ديدگاه)

      تازه اسمشو یادگرفتی شیطون؟

    2. R

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      حالا این تراموایی که گفتی چی هست؟ قطار شهریه؟ تا حالا کسی شنیده اسمشو ؟

    3. Lyting

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (177 ديدگاه)

      خواستم تیکه بندازم به یه کاربر دیگه ولی اموجی ها مشکل خورد

  3. Sina_carshow

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (517 ديدگاه)

    شاهکاره این ماشین درواقع هرچی از یه ماشین بخوای رو داره هم لاکچریه هم هایپر کار هم نزدیک 2000 اسب قدرت هم با کیفیت هم با جزئیات هم 16 سیلندر هم بزرگ و جا دار برخلاف بقیه رقیباش

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Nismo

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      شیائومی su7 ultra بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. Lyting

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (177 ديدگاه)

        لا فراری
        یانگ وانگ u9
        کوئینزیک

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. مسعود

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    هوندا جت سوای از هزینه پارک در فرودگاه قیمتش 4 میلیون دلاره هم قیمت بوگاتی توربیون

  5. فرهنگ

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام اگر از موتور نسل جدید near استفاده کنید بهتر است.خیلی ممنون‌.

  6. فرهنگ

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از موتور نوع near these,near those استفاده کنید برای بوگاتی.بهتره مرسی.

  7. خاص

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (256 ديدگاه)

    سلام

    با این پیشرانه، شانسی برای شکستن رکوردهای سرعت نداره.

    پیشرانه قبلی، شاید.

  8. رامتین

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3417 ديدگاه)

    واقعا با ابهته.

  9. پارسا

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    با عکسای شاهین یاد بی 2 اسپریت افتادم

  10. سیلوب

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من عاشقشم و مطمئنم بالاخره برای اولین بار در کرمان بوگاتی ویرون رو در گاراژ شخصی خونه م خواهم داشت. بزودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا