بوگاتی

آخرین خداحافظی با بوگاتی‌های W16 به بهانه رونمایی از توربیون V16

سفری یک روزه با بوگاتی‌های شیرون و ویرون به‌همراه راننده رکوردشکن بوگاتی، اندی والاس، برای خداحافظی همیشگی با این دو سوپراسپرت ساختارشکن و سلام به بوگاتی توربیون.

به پایان یک عصر رسیدیم. با مرگ فردیناند پیئک، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن، روال کار این شرکت و زیرمجموعه‌های آن تغییر کرد. بوگاتی که پیشتر از این خانواده آلمانی قدرت می‌گرفت حال زیرپرچم ریمک کروآت رفته و با از دست دادن پیشرانه W16 محبوب خود و استفاده از یک جایگزین هیبریدی V16، مسیری تازه را در پیش گرفته است. پس به بهانه این خداحافظی، نگاهی دوباره به دو دستگاه از سریع‌ترین خودروهای جهان می‌اندازیم: بوگاتی ویرون و فرزند آن، شیرون.

شیرون: فرزندی خلف

نخستین سوپراسپرت مدرن بوگاتی ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشت که آن را در زمان خود به یکی از قدرتمندترین‌ها تبدیل کرده بود. سپس با فرارسیدن قرن ۲۱ میلادی، ویرون با ۱,۰۰۱ اسب بخار قدرت رونمایی شد و روند کمال را طی کرد. بوگاتی سپس شیرون را معرفی کرد و قدرت مدل سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس  را به ۱,۶۲۲ اسب بخار رساند. شیرون برخلاف پدرش انقلاب به پا نکرد اما هر آنچه در ویرون ارائه شده بود را به سطحی بالاتر برد. بوگاتی دیگر یاد گرفته بود که شاسی خود را مستحکم‌تر و سبک‌تر بسازد تا بتواند از تست تصادف لمان هم سربلند بیرون بیاید.

شیرون هم مانند ویرون از نگین موتورهای فولکس‌واگن یعنی W16 با حجم ۸ لیتر با توربو چهارگانه استفاده می‌کرد اما به‌لطف سیستم تناوبی توربوها راندمانی پیشرفته‌تر را ارائه می‌کرد؛ بنابراین در دورهای کمتر از ۳,۸۰۰rpm تنها یک جفت توربوشارژر فعال هستند. شیرون در مقایسه با پدرش محکم‌تر و آیرودینامیک‌تر بود و ظاهر به‌روزتری داشت. راندمان این خودرو هم به‌لطف تقسیم قدرت ۳۰ به ۷۰ محورهای جلو و عقب، حس هیجان یک دیفرانسیل عقب قدرتمند را به راننده القا می‌کرد؛ هر چند این مورد باعث نمی‌شد شخصیت متین خودرو و رانندگی قابل‌کنترل، یکدست و پرداخت‌شده آن زیرسوال برود. این شخصیت دوگانه از ویرون به شیرون به ارث رسید و امضای خودروهای مدرن بوگاتی شد.

ویرون: سرآغاز یک انقلاب

کمی سخت که باور کنیم از زمان رونمایی این خودرو ۲۰ سال می‌گذرد. همان‌گونه که راننده تست و قهرمان مسابقات ۲۴ ساعتی لمان، «اندی والاس»، می‌گوید، در زمان رونمایی، همه‌چیز ویرون ۱,۰۰۱ اسب بخاری انقلابی بود. اگر کسی آن را با شیرون SS مقایسه کند قطعا متوجه تغییر خواهد شد اما نکته این است که ویرون در دوره‌ای دیگر ماندگار شد. بوگاتی برای تولید این خودرو از مرزهایی عبور کرد که خودروسازان دیگر آن‌ها را محدودیت می‌دانستند؛ مرزهایی مانند استفاده از جعبه‌دنده دوکلاچه در یک ابرخودروی مدرن برای بار اول یا قیمت بالای ۱ میلیون یورو برای یک خودرو یا گذشتن از مرز ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت.

رکوردشکنی با شیرون

والاس که پیشتر با خودروهای جگوار XJ220 و مک‎‌لارن F1 هم رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را شکسته بود، پس از تولد ویرون و در سال ۲۰۱۱ به بوگاتی پیوست و در ۲۰۱۹ پس از روزها تست، آزمایش و بررسی به‌همراه تیم بوگاتی موفق شد رکورد سریع‌ترین خودرو را بشکند. او درباره این تجربه به‌خصوص خود در سرعت ۴۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌گوید که شیرون در دور رکورد از تمرینات قبلی سرعت بیشتری داشته است. والاس در دور ثبت رکورد تا حدی سرعت می‌گیرد که اثر ژیروسکوپی چرخ‌ها از هندسه فنربندی پیشی می‌گیرد و خودرو ذره‌ذره چپ و راست می‌شود. ظاهرا درصورت طولانی‌تر بودن پیست «ارا-لاسین» می‌توانسته رکورد بهتری را هم ثبت کند.

و پایان یک عصر…

سال‌ها پیش همه دیدیم که جرمی کلارکسون سوار بر ویرون با قطار و هواپیما مسابقه داد، ریچارد هموند آن را در برابر جت تایفون قرار داد و کاپیتان آرام، جیمز می، با آن رکورد سرعت جهان را شکست. از آن زمان، ویرون و سپس شیرون به‌عنوان معیاری برای سنجش توانمندی خودروها در ذهنمان ثبت شدند. این خودروها نه‌تنها روی مردم بلکه روی خود محصولات فولکس‌واگن هم تاثیرگذار بودند. افزایش ارزش این مجموعه، نام‌آوری دوباره و استفاده از فناوری آن در خودروهای دیگر کلیدی بود تا خودروهای دیگر هم با تکیه بر شاهنشاهی بوگاتی ترقی پیدا کنند.

نکته جالب آن است که کمتر کسی پیدا می‌شود که علیه بوگاتی حرف بزند. تقریبا همه بوگاتی را دوست دارند و حداقل به مهندسی و توان آن احترام می‌گذراند. ویرون یک انقلاب به پا کرد و شیرون هم مشعل آن را روشن نگه داشت. اما با گذر زمان و نزدیک شدن به مرگ تدریجی پیشرانه‌ها درون‌سوز، هر دو آن‌ها به پایان خط تولید رسیدند. اول از همه ویرون، سپس فردیناند پیئک و در آخر شیرون به‌همراه پیشرانه ۱۶ سیلندر W شکل آن.

هر چند ما به اندازه کافی خوش‌شانس نبودیم که تاکنون سوار یک بوگاتی شویم و یکی را از نزدیک ببینیم، اما به‌اندازه کافی شانس داشتیم که در دوره‌ای زندگی کنیم که حس شکسته‌شدن رکورد را در خواندن خبر آن‌ها حس کنیم؛ یا وقتی از ما بپرسند سریع‌ترین خودروی جهان چیست، با خیال راحت بگوییم: بوگاتی!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. omqali

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    میراث جاودان.

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      خاطره انگیز

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. amir

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2778 ديدگاه)

        میگم علی آقا بهتر نبود همین موتور w16 کوادتوربو رو با موتور برقی میزاشتن؟ اونطوری قدرت بالای ۲۰۰۰ اسب داشتیم میتونست ریماکو بزنه ۴۰ سانت طول فقط بخاطر همین v و w اضافه شده

        موافقم 1
        مخالفم 13
        1. علی صفرپور

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (148 ديدگاه)

          شاید

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. Mohammad hasan

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (106 ديدگاه)

          مشکل وزن بسیار بالا موتور w شکل قبلی بود که با ترکیب سیستم هیبریدی وزن خودرو خیلی بالا می رفت چون لوازم جانبی زیاد و سنگینی داشت چهار تا توربو و اینترکولر و متعلقات این ها ولی موتور جدید تنفس طبیعی و هیچ یک از این ها رو نداشت

          همچنین پلتفرم این موتور به نظر دیگه قدیمی شده بود برای شرکتی مثل بوگاتی

          موافقم 5
          مخالفم 0
    2. SMS

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (182 ديدگاه)

      تقریبا تنها ماشینی که با حجم زیاد و موتور بزرگ رکورد می زنه ، اصالت

      موافقم 14
      مخالفم 1
    3. froG-driVer

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      تنها خداحافظی هایی که ازشون ناراحت نمیشم با اینکه عاشق ماشین هاشم.چون مطمئنم اونقدر ماشین بعدی خوب و جذاب خواهد بود که مشتاق دیدنشم.یا اینکه نسخه های ویژه و خاص میده بیرون که آدم دلش تنگ نشه🙂

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. i love japan

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    موتورW16جاودانه بود

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. ارسلان

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      حتی عکس سر تیتر مقاله برام کافیه بدون توضیحات
      با خودم عهد بستم یک کلکسیون از این ماشین داشته باشم و هر ساله هر کدوم رو تو مناسبت ها یا در دسترس مجلات بگزارم و از تمام پتانسیل این پادشاه خسته
      استفاده کنم
      اون نعره های خسته از روی فروتنیش لرزه بر تن هر خودرویی میاندازه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. RezaRs

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    چندجا w16 رو w12 نوشتید و یه جا نوشتید ۱۲ سیلندر
    ممنون از مقاله دوست داشتنی و خوبتون جناب صفر پور واقعا دوره بی نظیری بود اتمام اساطیر و البته با تشکر از بوگاتی واسه شروع انقلابی دیگر همیشه بوگاتی ها کاری رو کردن و سقفیو شکوندن که ما انتظار نداشتیم

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. علی صفرپور

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      سپاس. بله تکرارنشدنیه

      موافقم 9
      مخالفم 0
    2. Mohammad hasan

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      تقریبا بعد بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس یه جنگ قدرت و سرعت بین خودرو ها اغاز شد که شروع کننده اش بوگاتی بود و حرف آخر رو هم شرکت بوگاتی زد…

      و چندی پیش این جنگ به پایان خودش رسید و خودرو ها دیگه قابلیت بیشتری تو این زمینه نمیتونن داشته باشن!

      نکته بعد ما خودرو های ۱۰۰۰ اسب بخاری زیادی داریم ولی هیچکدوم حائز احترام نیستن مثل شاهکار های مهندسی بوگاتی خصوصا ویرون…

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. R@min

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1847 ديدگاه)

    میراث مدیریت بی نظیر پیک !!!

    موافقم 12
    مخالفم 0
  5. Siyavash

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    تقریبا ۲۰ سال پیش با بوگاتی ویرون به دنیای خودرو علاقه مند شدم…

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. عارف رضاییان

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (141 ديدگاه)

      طراحش فک کنم جورجتو جیارو بود اگه اشتباه نکنم . از پدال میخواهم که درباره طراحیهای جورجتو جیارو یک مطلب تهیه کنن تا بیشتر باهاش آشنا بشویم از جمله کارهاش فولوکس گلف اولین نسلش بود فک کنم و همینطور بی ام و ناسکا و الفارومئو شیگرا ولامبورگینی کالا که هر کدوم شاهکارهای بی نظیر بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی صفرپور

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (148 ديدگاه)

        طرح نهایی ویرون کار ژوزف کابان بود. طرح اولیه‌ش هم با والتر داسیلوا

        موافقم 5
        مخالفم 0
  6. B

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (563 ديدگاه)

    چقدر ویرون زیباست

    موافقم 9
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چرا turbillon رو تو بیون میخونید؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. اشکان

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    یادش به خیر بلوفکتری ایتالیا ، فولکس واگن از دست Artioli با اون همه زحمتی که براش کشید و بعد از ورشکستگی دوباره رو پاش کرد درش آورد ، رفت به بادش داد و الان بیشترین سهامش دست ریماکه!!! باد آورده را باد میبره….

    موافقم 1
    مخالفم 3
  9. JaMsHiD-R1988

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1795 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر . هر نسل بهتر از نسل قبل . اسطوره هست این ماشین
    ولی من خودم EB110 رو بیشتر میپسندم .

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. BMW

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1423 ديدگاه)

    عجب جمله ای
    سال‌ها پیش همه دیدیم که جرمی کلارکسون سوار بر ویرون با قطار و هواپیما مسابقه داد، ریچارد هموند آن را در برابر جت تایفون قرار داد و کاپیتان آرام، جیمز می، با آن رکورد سرعت جهان را شکست.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. kasra

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    وای موتور W16 تو دبی دیدم گوش نواز بود🤤 🙂

    موافقم 7
    مخالفم 0
  12. عارف رضاییان

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    طراحش فک کنم جورجتو جیارو بود اگه اشتباه نکنم . از پدال میخواهم که درباره طراحیهای جورجتو جیارو یک مطلب تهیه کنن تا بیشتر باهاش آشنا بشویم از جمله کارهاش فولوکس گلف اولین نسلش بود فک کنم و همینطور بی ام و ناسکا و الفارومئو شیگرا ولامبورگینی کالا که هر کدوم شاهکارهای بی نظیر بودن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. Roody

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یادش بخیر تودهه۷۰شمسی یه مقاله توی مجله ماشین خوندم درباره سریع ترین ماشین تولیدی.EB110 بهمراه جاگوارXJ220ولامبورگینی دیابلو و یه دستگاه راف پورشه.نکته جالبش این بود که مک لارن شرط کرده بود فقط با راننده مخصوص ماشینشو میفرسته ودرآخرهم ماشینی واسه تست نفرستاد.EB110هم نمونه دوگانه سوز داده بود ودر توجیح کارش عنوان کرده بود شاید مالک ماشین واسه خرید تمام پولشو هزینه کرده باشه و پولی واسه سوخت نداشته باشه که بیشتر به شوخی شبیه بود.درآخرهم راف پورشه برنده شد.جالبتراینکه راف پورشه تنهانمونه۴نفره گروه بود.وازموتور هواخنک وشاسی فولادی استفاده می‌کرد.این یعنی اوج مهندسی.باساده ترین امکانات به جنگ بزرگان رفتن وشکست آنها.راستی لامبورگینی دیابلو هم تو اون تست نتونست به۳۰۰کیلومتر برسه.دهه نودمیلادی واقعاسوپراسپرتهای دوست داشتنی به دنیا معرفی شدن.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  14. دارا شیرانی

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم اخرین بوگاتی که با موتور w16 تولید شد بوگاتی میستراله

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. ابوالفضل

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    ویرون بعد از این همه سال چقدر زیباست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. عاشق BMW

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این تیکه خیلی حال کردم:

    هر چند ما به اندازه کافی خوش‌شانس نبودیم که تاکنون سوار یک بوگاتی شویم و یکی را از نزدیک ببینیم، اما به‌اندازه کافی شانس داشتیم که در دوره‌ای زندگی کنیم که حس شکسته‌شدن رکورد را در خواندن خبر آن‌ها حس کنیم؛ یا وقتی از ما بپرسند سریع‌ترین خودروی جهان چیست، با خیال راحت بگوییم: بوگاتی!

    دم نویسنده گرم

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا