آخرین خداحافظی با بوگاتی‌های W16 به بهانه رونمایی از توربیون V16

دوشنبه 4 تیر 1403 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
chron-veyron-test
سفری یک روزه با بوگاتی‌های شیرون و ویرون به‌همراه راننده رکوردشکن بوگاتی، اندی والاس، برای خداحافظی همیشگی با این دو سوپراسپرت ساختارشکن و سلام به...
تبلیغات

سفری یک روزه با بوگاتی‌های شیرون و ویرون به‌همراه راننده رکوردشکن بوگاتی، اندی والاس، برای خداحافظی همیشگی با این دو سوپراسپرت ساختارشکن و سلام به بوگاتی توربیون.

به پایان یک عصر رسیدیم. با مرگ فردیناند پیئک، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن، روال کار این شرکت و زیرمجموعه‌های آن تغییر کرد. بوگاتی که پیشتر از این خانواده آلمانی قدرت می‌گرفت حال زیرپرچم ریمک کروآت رفته و با از دست دادن پیشرانه W16 محبوب خود و استفاده از یک جایگزین هیبریدی V16، مسیری تازه را در پیش گرفته است. پس به بهانه این خداحافظی، نگاهی دوباره به دو دستگاه از سریع‌ترین خودروهای جهان می‌اندازیم: بوگاتی ویرون و فرزند آن، شیرون.

کپی لینک

شیرون: فرزندی خلف

نخستین سوپراسپرت مدرن بوگاتی 650 اسب بخار قدرت داشت که آن را در زمان خود به یکی از قدرتمندترین‌ها تبدیل کرده بود. سپس با فرارسیدن قرن 21 میلادی، ویرون با 1,001 اسب بخار قدرت رونمایی شد و روند کمال را طی کرد. بوگاتی سپس شیرون را معرفی کرد و قدرت مدل سوپراسپرت 300 پلاس  را به 1,622 اسب بخار رساند. شیرون برخلاف پدرش انقلاب به پا نکرد اما هر آنچه در ویرون ارائه شده بود را به سطحی بالاتر برد. بوگاتی دیگر یاد گرفته بود که شاسی خود را مستحکم‌تر و سبک‌تر بسازد تا بتواند از تست تصادف لمان هم سربلند بیرون بیاید.

شیرون هم مانند ویرون از نگین موتورهای فولکس‌واگن یعنی W16 با حجم 8 لیتر با توربو چهارگانه استفاده می‌کرد اما به‌لطف سیستم تناوبی توربوها راندمانی پیشرفته‌تر را ارائه می‌کرد؛ بنابراین در دورهای کمتر از 3,800rpm تنها یک جفت توربوشارژر فعال هستند. شیرون در مقایسه با پدرش محکم‌تر و آیرودینامیک‌تر بود و ظاهر به‌روزتری داشت. راندمان این خودرو هم به‌لطف تقسیم قدرت 30 به 70 محورهای جلو و عقب، حس هیجان یک دیفرانسیل عقب قدرتمند را به راننده القا می‌کرد؛ هر چند این مورد باعث نمی‌شد شخصیت متین خودرو و رانندگی قابل‌کنترل، یکدست و پرداخت‌شده آن زیرسوال برود. این شخصیت دوگانه از ویرون به شیرون به ارث رسید و امضای خودروهای مدرن بوگاتی شد.

کپی لینک

ویرون: سرآغاز یک انقلاب

کمی سخت که باور کنیم از زمان رونمایی این خودرو 20 سال می‌گذرد. همان‌گونه که راننده تست و قهرمان مسابقات 24 ساعتی لمان، «اندی والاس»، می‌گوید، در زمان رونمایی، همه‌چیز ویرون 1,001 اسب بخاری انقلابی بود. اگر کسی آن را با شیرون SS مقایسه کند قطعا متوجه تغییر خواهد شد اما نکته این است که ویرون در دوره‌ای دیگر ماندگار شد. بوگاتی برای تولید این خودرو از مرزهایی عبور کرد که خودروسازان دیگر آن‌ها را محدودیت می‌دانستند؛ مرزهایی مانند استفاده از جعبه‌دنده دوکلاچه در یک ابرخودروی مدرن برای بار اول یا قیمت بالای 1 میلیون یورو برای یک خودرو یا گذشتن از مرز 400 کیلومتر بر ساعت.

کپی لینک

رکوردشکنی با شیرون

والاس که پیشتر با خودروهای جگوار XJ220 و مک‎‌لارن F1 هم رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را شکسته بود، پس از تولد ویرون و در سال 2011 به بوگاتی پیوست و در 2019 پس از روزها تست، آزمایش و بررسی به‌همراه تیم بوگاتی موفق شد رکورد سریع‌ترین خودرو را بشکند. او درباره این تجربه به‌خصوص خود در سرعت 470 کیلومتر بر ساعت می‌گوید که شیرون در دور رکورد از تمرینات قبلی سرعت بیشتری داشته است. والاس در دور ثبت رکورد تا حدی سرعت می‌گیرد که اثر ژیروسکوپی چرخ‌ها از هندسه فنربندی پیشی می‌گیرد و خودرو ذره‌ذره چپ و راست می‌شود. ظاهرا درصورت طولانی‌تر بودن پیست «ارا-لاسین» می‌توانسته رکورد بهتری را هم ثبت کند.

کپی لینک

و پایان یک عصر...

سال‌ها پیش همه دیدیم که جرمی کلارکسون سوار بر ویرون با قطار و هواپیما مسابقه داد، ریچارد هموند آن را در برابر جت تایفون قرار داد و کاپیتان آرام، جیمز می، با آن رکورد سرعت جهان را شکست. از آن زمان، ویرون و سپس شیرون به‌عنوان معیاری برای سنجش توانمندی خودروها در ذهنمان ثبت شدند. این خودروها نه‌تنها روی مردم بلکه روی خود محصولات فولکس‌واگن هم تاثیرگذار بودند. افزایش ارزش این مجموعه، نام‌آوری دوباره و استفاده از فناوری آن در خودروهای دیگر کلیدی بود تا خودروهای دیگر هم با تکیه بر شاهنشاهی بوگاتی ترقی پیدا کنند.

نکته جالب آن است که کمتر کسی پیدا می‌شود که علیه بوگاتی حرف بزند. تقریبا همه بوگاتی را دوست دارند و حداقل به مهندسی و توان آن احترام می‌گذراند. ویرون یک انقلاب به پا کرد و شیرون هم مشعل آن را روشن نگه داشت. اما با گذر زمان و نزدیک شدن به مرگ تدریجی پیشرانه‌ها درون‌سوز، هر دو آن‌ها به پایان خط تولید رسیدند. اول از همه ویرون، سپس فردیناند پیئک و در آخر شیرون به‌همراه پیشرانه 16 سیلندر W شکل آن.

هر چند ما به اندازه کافی خوش‌شانس نبودیم که تاکنون سوار یک بوگاتی شویم و یکی را از نزدیک ببینیم، اما به‌اندازه کافی شانس داشتیم که در دوره‌ای زندگی کنیم که حس شکسته‌شدن رکورد را در خواندن خبر آن‌ها حس کنیم؛ یا وقتی از ما بپرسند سریع‌ترین خودروی جهان چیست، با خیال راحت بگوییم: بوگاتی!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.