بررسی بوگاتی شیرون سوپراسپرت 2022، قدرتمندترین خودروی تمام بنزینی جهان

سه‌شنبه 12 بهمن 1400 - 14:30
مطالعه 12 دقیقه
2021_Bugatti_Chiron_Super_Sport_11-1024
بوگاتی شیرین سوپراسپرت با قدرت ۱۵۷۷ اسب بخار، فارغ از موتورهای برقی و فناوری هیبرید، ابرخودرویی ماندگار در تاریخ است.
تبلیغات

وقتی افسانه‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند

در گرند پری سال 1985، زمانی که راننده سوئیسی، مارک سورِر، با خودرو برابهام-ب‌ام‌و BT54 به وزن 540 کیلوگرم، توانست رکورد جهانی خودروهای فرمول یک را با 338 کیلومتر بر ساعت سرعت (210 مایل بر ساعت) بشکند. حال تصور کنید بتوانید با خودرویی لوکس و 4 برابر سنگین‌تر برابهام BT54، به‌راحتی به 349 کیلومتر بر ساعت برسید. بوگاتی شیرون سوپراسپرت همان خودرویی است که توانسته درست مانند پدر خود، ویرون سوپراسپرت، به نهایت مهندسی برسد. سازنده اعدا می‌کند که شیرون سوپراسپرت، با بهره‌مندی از قوی‌ترین موتور احتراق داخلی جهان به قدرت 1577 اسب بخار، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای است که می‌توانید خریداری کنید.

ادعای بوگاتی بگومگوی بسیاری را در جهان خودرو به راه انداخت. هنسی، SSC و کوئنیگ‌زگ مدعی شدند که درحال توسعه و ساخت خودروهایی هستند که یا از شیرون سوپراسپرت قوی‌تر خواهند بود، یا با آن برابری خواهند کرد. شیرون برای حرکت بهینه به سوخت 98RON (که از آن در برخی از سوپر خودروهای معمولی هم استفاده می‌شود) احتیاج دارد؛ درحالی‌که سایر رقبا، هنوز با این سوخت همگام‌سازی نشده‌اند و به سوخت عالی E85 (سوخت ترکیبی بنزین-اتانول با درجه بسیار بالا) نیازمند هستند.

داستان از آنجا شروع شد که...

بوگاتی در سال 2019، «اندی والاس» را سوار مدل پروتوتایپ شیرون 300 کرد و توانست در یک مسیر رفت، رکورد سرعت 490.5 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. پس از ثبت این رکورد، رقبا هر یک سعی در ساخت خودرویی برای شکست بوگاتی داشتند اما بوگاتی اظهار داشت شیرون به این زودی‌ها این مقام را از دست نمی‌دهد.

بحث‌های زیادی پیرامون این مسائل وجود دارد، اما با روند کنونی در تولید خودروهای برقی در صنعت خودرو، محتمل است که شیرون سوپراسپرت نام خود را به‌عنوان قدرتمندترین خودروی احتراق داخلی جهان نگه دارد. آینده چندان مشخص نیست، شاید توانست سریع‌ترین بنزینی جهان نیز باقی بماند.

پشت پرده این نمایش

بگذارید کمی روی خود خودرو تمرکز کنیم. این نسخه شیرون یک شاهکار مهندسی به‌حساب می‌آید، اما این داستان بخشی ناراحت‌کننده نیز دارد که صرفا به‌خاطر پایان عصر خودروهای بنزینی و موتورهای احتراق داخلی نیست. تیم مهندسی نخبه و طراحان زبده و ماهر پشت این پروژه را تصور کنید. آن‌ها بی‌وقفه، تمام توان خود را به کار برده‌اند تا تک‌تک جزئیات موجود در این خودرو را به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن بسازند. حال شما می‌توانید خودرویی با این حد از گنجایش و توانایی را به‌راحتی و ایمنی یک فولکس‌واگن گلف برانید و لذت ببرید؛ اما واقعا چند نفر از دارندگان این شیرون که تعدادشان بیش‌تر از 50 تن هم نمی‌شود، از ظرفیت واقعی این هیولا استفاده خواهند کرد؟! موفقیت تیم بوگاتی در عین تحسین‌برانگیز بودن، تقریبا کاملا آکادمیک و بدون کاربرد وسیع است.

مشخصات فنی

دور نهایی موتور به 7100 rpm رسیده است. بین دورهای 2250 rpm و 7000 rpm نیز حداکثر گشتاور 1600 نیوتن متر آزاد می‌شود. نسبت بالاترین دنده نیز هم‌اکنون 3.6 درصد طولانی‌تر شده است. تنظیمات فرمان، میراگرهای تطبیقی و فنربندی شاهد بهبودهایی برای پایداری بیشتر در سرعت بالا شده‌اند. میشلین برای این خودرو تایرهای مخصوص پایلوت کاپ 2 رو توسعه داده است. این تایر را تا سرعت 500 کیلومتر بر ساعت و با تجهیزات تست شاتل فضایی تحت بررسی قرار داده‌اند تا از عملکرد ایمنش اطمینان حاصل کنند.

در سویی دیگر، تغییرات آیرودینامیک شیرون بیش‌ازپیش به چشم می‌آید؛ نمای جلوی خودرو به نحوی بازطراحی شده تا بتواند جریان هوا را به آرام‌ترین و ملایم‌ترین شکل ممکن ازروی خودرو عبور دهد. سوراخ‌های روی طاق چرخ‌های جلو نیز در کنار یادآوری نخستین مدل سوپراسپرت بوگاتی، EB110، باعث کاهش فشار وارده بر هر چرخ می‌شوند.

در عقب خودرو شاهد یک پنل کاملا جدید و دراز هستیم؛ این پنل که 2500 سانتی‌متر از پنل نسخه اصلی شیرون بلندتر است، می‌تواند تلاطم هوا را در انتهای خودرو تا 44 درصد کاهش دهد. این طراحی بلند عقب خودرو، اشاره‌ای هم خریدار و پدر بوگاتی امروزی، فردیناند پیاک، و پورشه 917 لمان او دارد.

شیرون بر فراز جاده

برای تشخیص قدرت بیشتر نسخه سوپراسپرت نسبت به شیرون عادی، باید یک ابرقهرمان باشید. بر اساس گفته بوگاتی، مدل پیوراسپرت در شتاب‌گیری از 100 تا 200 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر است؛ اما از 300 کیلومتر بر ساعت به بعد، شیرون سوپراسپرت با اختلاف 0.3 ثانیه، برادر کوچک خود را عقب می‌گذارد. نسخه پیوراسپرت به فنربندی سفت‌تر و نسبت دنده‌های کوتاه‌تر مجهز شده تا حس چالاکی بیشتری را به راننده انتقال دهد. این باعث می‌شود تا سوپراسپرت در برابر همزاده خود مانند یک خودروی پف‌کرده و بدقواره به نظر برسد.

درنهایت اما قرار نیست سوپراسپرت را این‌گونه برانید. بوگاتی این خودرو را به‌عنوان یک مدل لوکس و باوقار، درست مانند نسخه پایه شیرون تولید کرده، تنها تفاوت آن‌ دو نیز در قدرت و سرعت به‌مراتب بیشتر سوپراسپرت و تنظیمات مخصوص آن است. می‌توانید مسیرهای طولانی را به‌راحتی و با هر سرعتی که دوست دارید بپیمایید. درست است که پیوراسپرت کمی تند و تیزتر عمل می‌کند اما این کارکرد با خودروهایی به دو سوم جثه خودش برابری می‌کند.

حسی غیرقابل توصیف

شاید مهم‌ترین خصیصه این شیرون، راندمان راحت، متمدن، نرم و جذاب آن باشد. حتی در مسیرهای پر پیچ‌وخم جاده‌های کوهستانی هم لحظاتی وجود دارند که نشانگری روشن می‌شود و به شما می‌گوید که برای لحظه‌ای، تمام 1577 اسب بخار در حال استفاده بوده است. این حسی است که تکرار آن جز خوشی را برایتان به همراه نمی‌آورد. برای چشیدن طعم واقعی این خوشی با خودرو 3.8 میلیون دلاری خود، باید به اِرالِژن (Ehra-Lessien) سر بزنید. در یک بررسی غیرآکادمیک، با هر دو مدل پیوراسپرت و سوپراسپرت وارد پیچ شماره 7 شدم و تا آنجا که می‌توانستم به ‌شتاب گرفتن ادامه دادم؛ نقطه شروع ترمز برای هر دوی آن‌ها یکسان بود.

گویا شما قادر به استفاده از تمام قدرت خروجی، در همه مدل‌های بوگاتی هستید با این تفاوت که هر یک حداکثر سرعت متفاوتی را ارائه می‌کنند؛ برای مثال پیوراسپرت 331 و سوپراسپرت 349 کیلومتر بر ساعت.

جزئیات گران‌قیمت

در نتیجه می‌توان دید که همین تغییرات و بهبودهای کم‌کاربرد هستند که میلیاردها و میلیونرها را به سمت یک خودروساز خاص و محصولاتش می‌کشاند. زمانی که بتوانید از حداکثر توان خودرو استفاده کنید، نه‌تنها احساس آکادمیک بودن به شما دست نمی‌دهد، بلکه حسی کاملا حقیقی، جدی و جذاب را تجربه خواهید کرد.

قدرت خروجی سوپراسپرت بی‌حدوحصر و جدی است، این موضوع در سرعت‌های بالای 300 کیلومتر بر ساعت نیز احساس می‌شود. حس شتاب‌گیری با آن شدت و برای مدتی آن‌چنان طولانی، ناخودآگاه شما را می‌ترساند. بااین‌همه به‌خوبی می‌دانید که حتی به ظرفیت نهایی بوگاتی خود حتی نزدیک هم نشده‌اید.

بسیاری از ما با این تعریف از سیستم ترمز شیرون آشنایی داریم که می‌گوید: وقتی پای خود را روی پدال ترمز قرار دهید، بالچه عقب بلند می‌شود و با قرارگیری در زاویه‌ای خاص، باعث عقب‌تر رفتن مرکز فشار در خودرو شده و نقش ترمز هوایی را بازی می‌کند. کار مهندسان در این زمینه واقعا بی‌نظیر و بوده و بله! این تعریف کاملا دقیق و درست است.

صدای شیرون سوپراسپرت در استفاده روزمره و عادی کمی ناامیدکننده است، اما زمانی که از پتانسیل بالای خودرو استفاده کنید، آن‌گاه صدای غرش موتور W16 بزرگ آن را می‌شنوید. موتور 8 لیتری بوگاتی به لطف حجم بالا و حضور 4 توربو، عمیق‌ترین صدای باس را در میان تمام موتورهای احتراق داخلی ایجاد می‌کند. صدایی که تجربه رانندگی با شیرون سوپراسپرت را بیش‌ازپیش فراموش‌نکردنی می‌کند.

مشخصات فنی بوگاتی شیرون سوپراسپرت 2022:

بدنه

2 در، 2 سرنشین

چرخ محرک

چهارچرخ محرک

موتور

واحد 7993 سی‌سی W16، 64 سوپاپ، چهار توربو

قدرت

1577 اسب بخار (1177 کیلووات)

گشتاور

1600 نیوتن متر

نسبت قدرت به وزن

791 اسب بخار بر تن

جعبه‌دنده

7 سرعته دو کلاچه

وزن

1995 کیلوگرم

فنربندی

ویشبون دوگانه، میراگرهای تطبیقی، فنربندی هوایی، میل ضدلغزش

طول/ عرض/ ارتفاع

4544/ 2038/ 1212 میلی‌متر

فاصله محوری

2711 میلی‌متر

فرمان

نوع rack & pinion با دستیار برقی

قیمت

3.825 میلیون دلار

امتیاز نهایی

5 از 5

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.