بوگاتیسایر خودروهای اروپایی

پای صحبت موسس ریمک درباره وضعیت بوگاتی و آینده مشترک آن‌ها

«میت ریمک» موسسه کروآت خودروسازی برقی «ریمک»، می‌گوید که خودروسازان بزرگی چون فولکس واگن، پورشه و هیوندای در بخش توسعه شرکتش صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او برنامه دارد تا از این سرمایه برای ساخت نسل جدیدی از بوگاتی‌ها با موتوربرقی، هزینه مناسب و تولید با تعداد بالا استفاده کند. در ادامه این مقاله، او درمیان پرسش و پاسخ‌ها توضیح می‌دهد که چرا بوگاتی در کنار سودآوری، دیگر جایی در گروه فولکس‌واگن نداشت. او همچنین به دلایل تاخیر ابرخودروی خود، نِوِرا، و مشکلات پیش‌رویش می‌پردازد.

rimac
تقسیم سهام در بوگاتی-ریمک

ساخت ریمک نورا در چه وضعیتی قرار دارد؟!

تولید به تاخیر افتاد چون فرایند کاری بسیار پیچیده بود؛ اما خودرو درحال تولید است. خودروهای نخستین مشتریان در خط تولید هستند. در دو ماه آینده آن‌ها را تحویل می‌دهیم.

Rimac Nevera
ریمک نورا

چه چیزی باعث این تاخیر شد؟

معمولا دسترسی به قطعات. مردم ممکن است بپرسند چطور تولید چنین خودرویی آن هم با تولید محدود به مشکل برمی‌خورد؟! مشکل اینجاست که بسیاری از قطعات را خودمان تولید می‌کنیم؛ برای نمونه تمام بخش‌های الکترونیکی خودرو. تمام سخت‌نرم و نرم‌افزار متعلق به ما است. مجبوریم برای تولید هر خودرو، هزاران هزار بخش الکترونیکی را توسعه دهیم. هم‌اکنون به‌خاطر کمبود تراشه این مسئله به یک چالش تبدیل شده است.

rimac
میت ریمک، موسس ریمک

مضرات ناشی از کمبود تراشه چه بوده است؟

برای قطعه‌ای که ۱ دلار ارزش دارد، باید ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ دلار هزینه کنیم. گاهی حتی مجبوریم ۱۰۰ دلار برای یک تراشه هزینه کنیم، تنها به‌خاطر اینکه خط تولید متوقف نشود. این واقعا چالش بزرگی شده است. باید طراحی برخی بخش‌ها را تغییر می‌دادیم و بعضی اجزا را جایگزین می‌کردیم؛ همه‌وهمه به این خاطر که نمی‌توانستیم تراشه یا پردازنده موردنیاز را تهیه کنیم.

rimac

آیا بوگاتی سودآور است؟ اگر نه، چگونه می‌توان آن را به آنجا رساند؟ اگر هم هست، چگونه آن را موفق‌تر از آنچه که هست خواهید کرد؟!

راستش را بخواهید بوگاتی در سال‌های اخیر بسیار سودآور بوده است. مدیرعامل سایق این برند، «استفان وینکلمن»، کار فوق‌العاده‌ای انجام داد و شرکت خوبی را برای توسعه بیشتر به من تحویل داد. گروه فولکس‌واگن مشکلی با سودآوری بوگاتی نداشت. مشکل این بود که نمی‌دانستند پس از این چه چیزی تولید کنند! اگر نگاهی به خودروهای بوگاتی بیاندازید، تمام آن‌ها بر پایه موتور W16 توسعه یافته‌اند که حدود دو دهه از تولد آن می‌گذرد. این موتور یک نیروگاه بی‌نظیر بود که عصر جدیدی را برای صنعت ابرخودروها پدید آورد.

ریمک

آسان‌ترین کار برای ما این خواهد بود که یک نورا را برداریم و لوگوی بوگاتی را روی آن بچسبانیم ولی من مخالفم. من یک طرفدار خودروهای برقی هستم؛ درحالی‌که بوگاتی باید تا مدتی با موتور احتراق داخلی تولید شود. آن را به‌گونه‌ای تولید می‌کنیم که ازنظر مالی قابل توجیه باشد. ما همه‌چیز را در نورا از نو طراحی کردیم. مراحل توسعه نورا با بودجه محدود همراه بود و اصلا با هزینه‌ای که فولکس‌واگن در توسعه شیرون صرف کرد قابل مقایسه نیست. ما همین کار را با بوگاتی‌های آینده نیز انجام خواهیم داد؛ خودروهایی تولید خواهیم کرد که مانند آن را در هیچ شرکتی پیدا نکنید؛ اما بدون صرف میلیاردها دلار هزینه. راه‌کار ما این است. همچنین بوگاتی تا ۲۰۲۵ کاملا به فروش می‌رسد و این موقعیت خوبی برای ما به‌شمار می‌رود.

بوگاتی شما از چه موتوری استفاده خواهد کرد؟!

به شدت به اجزا برقی مجهز خواهد شد، اما همچنان یک موتور احتراقی جذاب می‌ماند. اگر مردم بوگاتی بعدی را ببینند احتمالا از حرکت من به سمت تولید چنین خودرویی متعجب خواهند شد، چون همیشه با خودروهای برقی همراه بوده‌ام. اما من همیشه یک عشق خودرو و دیوانه عملکرد بالا بوده‌ام. با توجه به برند، مشتریان و فناوری دردسترس، به‌نظرم ما بهترین راه‌حل را برای بوگاتی درنظر داریم. امروز این راه‌حل یک خودروی برقی نیست. یک روز خواهد بود اما امروز نه.

rimac

ریمک درحال بازگشایی یک مرکز توسعه و تحقیق بدون حفاظ در زاگرب است. هدف این کار چیست؟!

پانزده یا یست سال پیش اگر از یک مهندس می‌پرسیدید که چه رویایی داری؟! احتمالا می‌گفت کارکردن در ب‌ام‌و و مرسدس. امروز داستان فرق می‌کند. نمی‌شود یک ساختمان مهم ساخت و از امکانات درونش محافظت کرد، اما دورش را دیوار نکشید؟! مسئله درباره مشارکت‌دادن محیط و جامعه است. با این کار حتی برخی کودکان فرصت دیدن کارهای ما را دارند. می‌خواهم بخشی از جامعه باشم و همزمان، بهترین مکان را برای کارکردن فراهم کنم. قرار نیست کارکنان حضور یک دوست یا فرزندشان در مرکز را اعلام کنند. تنها از طراح‌ها و چیزهایی که لازم است محافظت می‌کنیم.

rimac-camp

ریمک تاکنون چند خودرو ساخته است؟ مرکز جدید و بوگاتی چه تاثیری بر آن خواهند داشت؟!

ما زمان رونمایی مدل «Concept One» حدودا ۱۰ نفر بودیم. بودجه کمی داشتیم و با این وجود ۸ دستگاه از آن را ساختیم. حال به مرحله بعدی رسیدیم. ۱۵۰ عدد نورا تولید خواهیم کرد. سالانه ۸۰ بوگاتی هم خواهیم ساخت. احتمالا بزرگ‌ترین تولیدکننده ابرخودرو باشیم.

rimac
میت ریمک در کنار نخستین خودرویش، کانسپت وان

برنامه‌تان در زمینه تولید قطعات چیست؟

من ابتدا تنها قصد ساخت ابرخودرو داشتم اما دیدم که سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در آن ندارند و هر ساله شاهد کاهش بودجه خواهیم بود. برای دوام‌آوردن، شروع به همکاری با باقی خودروسازان کردیم. در ابتدا شاید ۲۰۰ باتری برای کوئنیگ‌زگ و ۱۵۰ باتری هم برای آستون‌مارتین می‌ساختیم. سعی داریم تولید باتری برای دیگر خودروسازان را تا هزاران عدد در سال افزایش دهیم. موتور، محور برقی و سیستم اطلاعات سرگرمی هم در کنار باتری هستند.

rimac

ریمک خیلی بزرگ شده است. برنامه چیست؟!

باید به سراغ مراکز بیشتر برای اسکان کارکنان باشیم چون داشته‌های کنونی جوابگو نیست. دفترهای کاری در محل‌های گوناگون قرار گرفته‌اند. باید توسعه پیدا کنیم چون مرتب کردن این‌ها دشوار و دردآور است.

rimac

دشوارترین بخش ایجاد صنعت خودرو در کرواسی چه بوده است؟!

تنها ۱۲ سال گذشته اما حس می‌کنم خیلی بیشتر از این است. تبدیل یک گاراژ به شرکتی با ۱۵۰۰ کارکن در سرتاسر جهان سفر سختی بوده است. در کروآسی خبری از ساختان صنعتی نیست. باید حتی به فرودگاه‌ها و کارخانه‌های قدیمی هم چشم داشته باشید. همه‌چیز برعهده خودتان است. باید یک مرکز خرید را به یک کارخانه متناسب با نیاز خود تبدیل کنید. تهیه وسایل لازم مانند لپ‌تاپ‌ها و… نیز چالش بسیار بزرگی است. نه فقط به‌خاطر همه‌گیری کرونا؛ درحالت عادی هم پیدا کردن افراد با استعداد کافی و تجربه صنعتی و تامین‌کننده قطعات دشوار است. این کار سخت بود اما از خود پرسیدم: «جای دیگر آسان‌تر نمی‌شد؟! البته.» اما همین راه ما را به اینی که هستیم تبدیل کرده است. باید همه‌چیز همین‌طور می‌بود تا باقی می‌ماندیم.

 

rimac

بزرگ‌ترین چالش تجاری شما چیست؟!

زنده نگه‌داشتن شرکت ازطریق اهدا مالی، وام بانکی، پروژه‌های مشتریان و… . تمرکز اصلی من روی همین بوده است. اخیرا به‌خاطر همکاری‌های بزرگی که داشته‌ایم، به مشکل بزرگی برنخورده‌ایم. اما هنوز هم از لبه پرتگاه چندان دور نشده‌ایم.

 

منبع
Europe Autonews

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. hssn

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (399 ديدگاه)

    چه مقاله ای بود! مفید و جذاب ، ممنون

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱
    1. محمد

      ۴ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      بوی تسلا دوستان توی این پست خیلی میاد چرا این همه حرص میخورن نمیدونم:)))))

      موافقم ۵
      مخالفم ۹
  2. Silent

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (577 ديدگاه)

    این که سالی ۲۰ تا دونه رو می خواد تولید بکنه این حجم از مشکلات و پیچیدگی ها رو لیست کرده!

    حالا کمپانی TESLA بهتر می شه اهمیت کارش رو درک کرد با تیراژ میلیونی و گستردگی مسایل! از طراحی و تست موتورها و باطری ها و ایستگاه های شارژ تا سیستم های نرم افزاری و … از همه مهم تر حفظ قیمت رقابتی برای %۹۰ افراد متوسط اجتماع.

    “””گروه فولکس‌واگن مشکلی با سودآوری بوگاتی نداشت. مشکل این بود که نمی‌دانستند پس از این چه چیزی تولید کنند!””” این جمله خیلی حرف توش هست مختصرش: شوک و عدم پیش بینی درست آینده بوده! جوری که نه باور به الکتریکی شدن داشتن و نه تصوری از مفهوم پرفورمنس ev ها.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۴۴
  3. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (401 ديدگاه)

    خیلی از مت ریماک خوشم میاد به نظرم آدم درستیه ، همیشه از مصاحبه هاش لذت میبرم و توی اونها بیشتر از یه مدیرعامل مخفی کار و دروغگو و پررو ، یه جوان باهوش و خوش ذوق رو میبینم که داره کاری رو انجام میده که قراره انجام بده ، برعکس بعضی از مدیران فاسد خودروسازان بزرگ

    موافقم ۴۶
    مخالفم ۴
  4. Kf

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (321 ديدگاه)

    اینارو حالا وللللش
    طرح صیانت میغولین؟ یا برییم بیرون از خجالتشون در بیایم؟

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۵
    1. AMIR / ARMI

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1167 ديدگاه)

      بازگشت به دوران ماهواره 😂

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۳
  5. AMIR / ARMI

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    من فکر نمی‌کردم اینقدر ضعیف باشد حقیقتش
    فکر میکردم یه تیم علمی پشت این استارت آپ هستش با ایده های بزرگ
    نگو صرفا می‌خوان چند دستگاه هایپرکار بسازن و چون نمی‌تونستن موتور درون سوز توسعه بدن اومدن سراغ برقی ها
    من فکر میکردم یه تیم علمی و چند تا نخبه دانشگاهی هستن یه چیزی مثل ریویان و لوسید و تسلا و نیو …
    آقای میت ریمک ضاهرا فقط یه ماشین باز نه چیز دیگه
    اگه اسمی از بوگاتی بعد از شیرون به جا موند حالا ببین کی گفتم همین که شیرون هم رفت تو موزه در بوگاتی تخته میکنن
    ((( مشکل این بود که نمی‌دانستند پس از این چه چیزی تولید کنند)))
    میت داداش انداختن بهت

    موافقم ۷
    مخالفم ۳۵
    1. Silent

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (577 ديدگاه)

      قطعا اگر چنین پتانسیلی داشت و البته تیمش رو! زمان رو صرف بازی با پاردوکس بوگاتیICE ریمکEV نمی کرد.

      موافقم ۶
      مخالفم ۲۰
      1. AMIR / ARMI

        ۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1167 ديدگاه)

        مهم براشون اینه پول به جیب بزنن
        باتری ها و موتوری که تسلا تو یه پکیج ۱۲۰ هزار تایی میده به مشتری
        ریمک با لوگوی بوگاتی میسازه میده دونه ای ۲ میلیون
        تازه اگه از نظر بازدهی و عملکرد به تسلایی که میلیون ها میلیون صرف توسعش میکنه و کلی نخبه پشتش برسه
        نمومش رو میشه توی تایکان دید ۲۰۸ هزار دلار پول تسلا مدل سه بدی با لوگوی پورشه

        موافقم ۸
        مخالفم ۲۲
  6. کوبیده

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (665 ديدگاه)

    دوست عزیز شما که اینهمه زحمت میکشی خودرویی مناسب قشر متوسط اگر میساختی لطف خیلی بزرگی در حق صنعت کشورت میکردی بنظر من امثال اشکودا و داچیا برای کشورشون خیلی مفیدتر از شرکت های ابرخودروسازی هستند

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱۱
    1. مردیم از خوشی

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (868 ديدگاه)

      کار اشتباهی هست نام چنین برند های با تولیدات اقتصادی خراب بشه

      باید یه شرکت ضعیف را بخرند در کنارش برا صنعت کشورشون برا تولید خودرو اقتصادی الان خیلی از شرکت های معروف هستند ، مثلا همین MG که چینی ها خریدند متاسفانه

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
  7. پیام

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (147 ديدگاه)

    باشه به مت میگم داداش مشتریای ایرانیت از ایده و تولیدات راضی نیستن دل به کار بده داداش

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۳
  8. سرخ پوست

    ۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تصور سریعترین برقی و بنزینی 🤔🤔🤔

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  9. هالک

    ۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (124 ديدگاه)

    امیدوارم ابروی بوگاتی رو نبره

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  10. حامد

    ۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (124 ديدگاه)

    بچه ها کسی میدونه که ریماک زیر مجموعه فولکس واگن هست یا نه؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. بی خیال اسم

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      پورشه یکی از سهامداران ریماک هست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا