امروز در ادامهٔ برگزاری دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروه کراساوورهای سابکامپکت لوکس رفتهایم که در دوئل قبلی آن دو کراساوور تازهوارد یعنی جگوار E-Pace و ولوو XC40 در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1528 رأی به ثبت رسیده است که XC40 توانست با دریافت 826 عدد از آنها و کسب 54 درصد از کل آراء، با اختلافی جزئی پیروز گردد درحالیکه E-Pace موفق به کسب 702 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراساوورهای سابکامپکت شاهد رقابت میان بیوک انکور و مینی کانتریمن خواهیم بود.
بیوک انکور
آئودی Q3 | آکورا CDX | بامو X1 | رنجروور اووک |
آئودی Q3 | رنجروور اووک | ||
آئودی Q2 | بامو X2 | اینفینیتی QX30 | دیاس 6 |
؟ | اینفینیتی QX30 | ||
بیوک انکور | مینی کانتریمن | جگوار E-Pace | ولوو XC40 |
؟ | ولوو XC40 | ||
لکسس UX | مرسدس بنز GLA | ||
؟ | |||
در سال 2012 اوپل که هنوز تحت مالکیت جنرال موتورز قرار داشت، کراساوور سابکامپکتی بنام موکا را معرفی نمود. این خودرو که بر روی پلتفرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده است، در بریتانیا با برند واکسهال عرضه میگردد. سپس در نمایشگاه دیترویت 2012 بیوک هم نسخهٔ آمریکایی موکا را با نام انکور رونمایی کرده و با مدل 2013 روانهٔ بازار ایالاتمتحده کرد؛ بنابراین بیوک انکور در اصل نسخهٔ ریبج شده و تا حدودی لوکستر اوپل موکا است. علاوه بر این، شورلت ترکس نیز بر اساس همین پلتفرم ساخته شده و اشتراکات فراوانی با موکا/انکور دارد. انکور اولین کراساوور کوچک بیوک و چهارمین کراساوور کلی بیوک پس از مدلهای Rendezvous، Rainier و انکلیو محسوب میشود. در اوایل سال 2016 اما اوپل اقدام به معرفی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ موکا نمود که عمده تغییرات آن در قسمت جلویی صورت گرفته و با نام موکا X به بازار آمد؛ بنابراین بیوک هم این نسخهٔ فیسلیفت شده را با مدل 2017 راهی بازار ایالاتمتحده کرد. درحالیکه اوپل موکا با پیشرانههای بنزینی و دیزلی مختلفی در اروپا عرضه میگردد، بیوک در بازار ایالاتمتحده انکور را تنها با یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی عرضه میکند. این موتور 155 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که برای انتقال آن به چرخها یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. انکور در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک قابل خریداری است. بیوک انکور سال گذشته در بازار ایالاتمتحده 88 هزار دستگاه فروش داشته و دومین کراساوور لوکس پرفروش در این کشور محسوب میشود.
مینی کانتریمن
مینی که پس از خریداری شدن توسط بامو جانی دوباره گرفته بود، در اوایل قرن بیست و یکم تصمیم به افزایش تنوع محصولاتش گرفت. بدین ترتیب این برند بریتانیایی در نمایشگاه ژنو 2010 اولین کراساوور تاریخ خود را با نام کانتریمن رونمایی کرد. این خودرو یک کراساوور سابکامپکت لوکس بود که نسل نخست آن تا سال 2016 به تولید رسید. نسخهٔ کوپهٔ دودر این کراساوور نیز با نام پیسمن ساخته شد. سپس در نمایشگاه لسآنجلس 2016 مینی نسل دوم کانتریمن را رسماً رونمایی کرد. مینی در نسل اول کانتریمن نسخهٔ کوپهٔ دودر آنرا نیز با نام پیسمن تولید کرد اما تولید این مدل در سال 2016 متوقف شد و خبری از آن در نسل دوم کانتریمن نیست. این نسل از کانتریمن اما روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی جدید بامو بنام UKL2 ساخته شده که با نسل دوم کراساوور بامو X2 مشترک است. کانتریمن در بخش پیشرانهها نیز کاملاً وابسته به شرکت مادر خود بوده و تمامی موتورهای آن متعلق به بامو هستند. این کراساوور لوکس بریتانیایی در تیپ پایه با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر بنزینی توربوشارژ عرضه میگردد که 135 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور داشته و به جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، برای این دوئل هم همین موتور را انتخاب کردهایم. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک واحد شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ صورت میگیرد. مینی کانتریمن سال گذشته در بازار ایالاتمتحده نزدیک به 15 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
بیوک انکور | مینی کانتریمن | |
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر | 1.5 لیتری 3 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 155 اسب بخار | 135 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتن متر | 220 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 8.4 ثانیه | 9.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.6 ثانیه | 17.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر/ساعت | 195 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 8.4 لیتر (ترکیبی) | 9 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 53 لیتر | 51 لیتر |
وزن | 1534 کیلوگرم | 1604 کیلوگرم |
طول | 4.27 متر | 4.31 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.55 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 355 لیتر | 450 لیتر |
قیمت پایه | 23,985 دلار | 27,450 دلار |
قیمت موردبررسی | 28,885 دلار | 28,950 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9917351]