بیوک

بیوک، برندی که زمانی لوکس بود و امروز در حال فراموشی است

بیوک، برندی که زمانی نماد تجمل آمریکایی بود، حالا به گزینه‌ای اقتصادی با قیمتی نزدیک به خودروهای ارزان‌قیمت تبدیل شده است. آیا این برند می‌تواند جایگاه گذشته خود را بازیابد یا در خطر فراموشی است؟

جنرال موتورز سال‌ها است خود را شرکتی با برندهای متنوع معرفی می‌کند؛ جایی که خریداران از شورلت‌های اقتصادی شروع کرده و به کادیلاک‌های لوکس می‌رسند. این تصویر برای بسیاری از مشتریان قدیمی هنوز جذاب است اما واقعیت چیز دیگری است. بیوک زمانی درست یک پله پایین‌تر از کادیلاک در سلسله‌مراتب جنرال موتورز قرار داشت اما حالا این جایگاه را از دست داده است. میانگین قیمت خودروهای بیوک در مارس ۲۰۲۵ تنها ۳۵,۷۴۵ دلار بوده که پایین‌ترین رقم در میان برندهای جنرال موتورز است. در مقایسه، میانگین قیمت کادیلاک ۷۴,۰۷۸ دلار، جی‌ام‌سی ۶۴,۹۴۶ دلار و شورلت ۴۷,۱۷۵ دلار بوده است. در میان برندهای فعال در بازار آمریکا، بیوک با این قیمت در رده چهارم ارزان‌ترین‌ها قرار دارد و تنها سوبارو (۳۵,۰۷۶ دلار)، نیسان (۳۲,۸۰۹ دلار) و میتسوبیشی (۳۱,۶۹۲ دلار) را پشت سر خود دارد. این رقم از برندهایی مثل مزدا (۳۶,۱۱۷ دلار)، کیا (۳۶,۷۱۶ دلار)، هیوندای (۳۷,۲۰۹ دلار)، هوندا (۳۷,۵۳۷ دلار) و دوج (۴۹,۵۴۸ دلار) پایین‌تر است و فاصله زیادی با برندهای لوکس واقعی مثل آکورا (۵۲,۵۹۰ دلار) یا حتی جی‌ام‌سی (۶۴,۹۴۶ دلار) دارد که در نمایندگی‌های مشترک با بیوک به فروش می‌رسد. درنتیجه، اگرچه بیوک همچنان به‌عنوان برندی لوکس معرفی می‌شود اما قیمت‌های آن داستان دیگری را روایت می‌کنند.

چرا بیوک دیگر لوکس نیست؟

این اختلاف تا حدی به دلیل گستردگی قیمت محصولات هر برند جنرال موتورز و برنامه‌ریزی ضعیف محصولات بیوک در بازار آمریکا است. سبد محصولات بیوک از بیوک انویستا با قیمت پایه ۲۳,۸۰۰ دلار شروع شده و به بیوک انکلیو اونیر با قیمت ۵۹,۶۹۵ دلار ختم می‌شود. در این میان، انکور GX با قیمت ۲۶ هزار دلار و انویژن با قیمت ۳۶,۵۰۰ دلار قرار دارند. در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۰ درصد فروش بیوک به انویستا و انکور GX اختصاص داشته است. بخش عمده فروش بیوک به دو مدل اقتصادی محدود شده که عملاً مدل‌های پایه هستند. به نظر می‌رسد بیوک تصویر برند خود را بدون اطلاع‌رسانی تغییر داده است.

در مقابل، قیمت خودروهای کادیلاک با سدان CT4 از قیمت پایه ۳۴,۹۹۵ دلار شروع می‌شود و تا ۳۵۰ هزار دلار برای مدل پرچم‌دار و دست‌ساز سلستیک می‌رسد. بیوک رقبای داخلی دیگری هم دارد. قیمت محصولات جی‌ام‌سی از تراین با قیمت ۳۱,۹۹۵ دلار شروع شده و تا هامر شاسی‌بلند با قیمت ۱۰۷,۱۴۵ دلار می‌رسد. شورلت با ترکس پایه به قیمت ۲۰,۵۵۰ دلار ارزان‌تر از بیوک است اما در کوروت ZR1 به ۱۷۳,۳۰۰ دلار می‌رسد. شورلت به دلیل فروش خودروهای بالای ۵۰ هزار دلار، میانگین قیمت بالایی دارد.

منطق محصولات بیوک

چرا بیوک روی خودروهای ارزان‌قیمت تمرکز کرده و سبد محصولات لوکس واقعی ندارد؟ این برند قیمت‌ها را نزدیک به شورلت نگه داشته‌ اما با ظاهری کمی لوکس‌تر. البته خودروهای بیوک هنوز هم مثل ۱۰ سال پیش لوکس به نظر می‌رسند ولی حالا به‌طور عجیبی ارزان‌تر شده‌اند. این استراتژی بد نیست و فروش بیوک در آمریکای شمالی را تثبیت کرده است. فروش بیوک از پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۰۳,۵۱۹ دستگاه در سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۳ درصد رشد کرده است. وقتی از بیوک درباره تناقض قیمت و تصویر برند سؤال شد، سخنگوی بیوک گفت:

سبد محصولات لوکس اما مقرون‌به‌صرفه بیوک، مشتریان جدید و جوان‌تر را جذب کرده است. انویستا با ۴۰ درصد خریداران بین ۳۶ تا ۵۵ سال، ۲۵ درصد بین ۱۸ تا ۳۵ سال و بیش از ۶۰ درصد مشتریان جدید در سال ۲۰۲۴ پیشتاز است

اگرچه بیوک می‌توانست به سمت محصولات گران‌تر حرکت کند اما رقابت با کادیلاک‌هایی که قیمت پایه مشابه بیوک انویژن دارند، دشوار است. دامنه قیمتی کادیلاک شبیه مرسدس بنز است اما جنرال موتورز از بیوک برای تغذیه بخش پایین بازار لوکس استفاده می‌کند، چیزی که مرسدس بنز ندارد. بااین‌حال، در چین بیوک محصولاتی لوکس‌تر مثل بیوک GL8  سنچوری با قیمت معادل ۹۶,۷۰۷ دلار ارائه می‌دهد. همچنین از سال ۲۰۲۳ بیوک خودروهای الکتریکی مثل الکترا E5 را هم در چین به فروش می‌رساند اما به دلیل کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی در آمریکا و تعرفه‌های سنگین بر کالاهای وارداتی از چین، احتمال عرضه این مدل‌ها در آمریکا کم است.

نتیجه‌گیری

افزایش فروش بیوک در آمریکا امیدوارکننده است اما بازار چین از زمان بازگشت بیوک به این کشور در سال ۱۹۹۷ نقش اصلی را در بقای این برند ایفا کرده است. بااین‌حال، این وضعیت در حال تغییر است. بیوک در زمان ورشکستگی جنرال موتورز با فروش ۱.۲ میلیون دستگاه در چین زنده ماند، اما فروش آن در سال گذشته به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته و مانند سایر برندهای غیرچینی، همچنان رو به کاهش است. بدتر از آن، از مدل‌های کنونی بیوک در آمریکا، تنها انکلیو در آمریکا تولید می‌شود و بقیه در آسیا ساخته می‌شوند. درنتیجه، اگر فروش بیوک در چین کاهش یابد و تعرفه‌ها توجیه اقتصادی سه مدل از چهار مدل بیوک در آمریکا را از بین ببرد، برند بیوک در آمریکای شمالی ممکن است حذف شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای
منبع
AutoBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    کاشکی به تاریخ می پیوست ولی به این حقارت نمیفتاد

    موافقم 66
    مخالفم 12
    1. Daniyal

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      Old Buick🥲💔

      موافقم 26
      مخالفم 3
    2. ناشناس

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (293 ديدگاه)

      مثل دانش آموزی که قبلا شاگرد اول کلاس و حتی مدرسه بود ولی الان همه درساشو مردود میشه

      موافقم 20
      مخالفم 2
  2. اراز

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    هنوزم بیوک اسکای‌لارک تو خیابونای ایران میبینی ادم کیف می کنه

    موافقم 49
    مخالفم 6
  3. saeedfarshchian

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (354 ديدگاه)

    توی این بازار با این رقابت شدید حتی اگر خودرویی که میسازی با کیفیت باشه ولی جلب توجه نکنی حذف میشی
    خیلی عجیبه
    ولی تو کشورهای مثل ما بدترین کیفیت هم هیچ وقت از دور رقابت خارج نمیشه
    چون مردم عطشی بی پایان به خریدن دارن!
    هرچیزی
    شما باور نداری؟
    یک بار برو دست فروشی هرچیزی که میخوای بفروش ببین رو دستت میمونه یا نه

    موافقم 32
    مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6081 ديدگاه)

    ای بابا
    به قول نیسمو ایکاش تو اوج خداحافظی میکرد.
    برای احیای این برند ها مدیر دلسوز باید بالاسر باشه، با مدیریت های الکی نمیشه، باید کسی باشه که تعصب داشته باشه و از ته دل بخواد که اون برند برگرده.

    ترتیب برند های جنرال موتورز و کلا وظیفه هر برند تو سگمنت ها از وقتی به هم ریخت که بعضی برند ها تعطیل شدن.
    قدیم الدزمبیلی بود پونتیاکی بود، اونا که رفتن مسئولیت افتاده رو دوش بقیه. برا همینه کادیلاک هم سوپر سدان داره هم فوق لوکس دست ساز.
    قبلا ترتیب از اوکس به پایین اینجوری بود: کادیلاک، بیوک، الدزمبیل، شورلت.
    و یه دلیل دیگه برای به این وضع افتادن بیوک این که تو بازار عشق شاسی بلند نمیشه خیلی رو سدان ها کار کرد. بیوک همه ماشین های افسانه ایش سدان بودن و تو این بازار باید شاسی داشته باشه.

    موافقم 17
    مخالفم 7
  5. Taha Ayoobi

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6081 ديدگاه)

    جدای از اینا من خودم ماشیناشو دوست دارم طراحیاشون خوشگله ولی اون بیوک کجا و این کجا.
    متأسفانه جنرال موتورز بیوکو گذاشته برا چین.

    موافقم 21
    مخالفم 6
  6. Cadillac-V

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (271 ديدگاه)

    فقط میشه گفت خدا به صنعت خودروسازی اروپا و ژاپن و کره و چین رحم کرد و جنرال موتور رو به خطر نابودی کشوند، و جنرال‌موتور مجبور شد الدزمبیل و پونتیاک و بیوک رو بزاره کنار

    اگه اینا حذف نمی‌شدن الان جنرال موتور در هر سگمنتی که فکرشو بکنید یکی از بهترین ماشینا رو میزد. حتی گرند تور هم میزد، البته الانم بیشتر سگمنت های پرفروش‌دنیا مثل سدان و شاسی بلندSUV و کراس‌اورCUV و سوپر‌اسپرت و پیکاپ رو تصاحب کرده و یکی از بهترین انتخاب‌ها رو میزنه، با سلستیکم که وارد سگمنت خودروهای فوق لوکس شد، ولی اگه این بحران پیش نمیومد شما فکرشو بکنید الان الدزمبیل چه شاهکار‌هایی میداد بیرون، پونتیاک چه شاهکارهایی میداد بیرون…..

    موافقم 14
    مخالفم 39
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6081 ديدگاه)

      از وقتی آمریکا افول کرد بقیه اومدن بالا، و گرنه آمریکا امون به بقیه نمی‌داد

      موافقم 13
      مخالفم 30
      1. مازیار

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1569 ديدگاه)

        طاها شما چند نفر واقعا جفا می‌کنید در حق چندتا امریکایی فن کاردرست. باز خوبیت اینه که این حرفو میشه بهت زد اونای دیگه که هیچ. بیش از اینم حرفی نیست.

        موافقم 18
        مخالفم 2
    2. Comanche

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      خدا فقط خدای اروپا و آسیاست مگه؟ به امریکا چرا رحم نکرد؟ واقعا بعضی ازین امریکا فنا حرفایی میزنن آدم مثل آثار لورل هاردی فقط باید زل بزنه به دوربین.
      خودرو یک صنعته و قواعد خودشو داره از اقتصاد تا سیاست و فناوری و غیره همگی در این صنعت دخیله. ربطی به خدا چی میخواد نداره. همه برای فروش و تصاحب بازار میجنگند. ضمنا در بحران ۲۰۰۸ فورد بدون کمک های مستقیم مالی از دولت زنده موند اما GM و کرایسلر اگه دولت کمکشون نمیکرد الان کل برندشون باجاش در خاطرات طرفداراش زنده مونده بود. تو هم بایستی در خاطرات گذشته و ورق زدن آلبوم بزرگترا دنبال کادیلاک میگشتی.

      موافقم 21
      مخالفم 5
  7. nima.jdm

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1138 ديدگاه)

    بیوک چینی

    موافقم 11
    مخالفم 7
  8. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (531 ديدگاه)

    بیوک هیچ جای دفاع نداره.فقط انکلیو هستش که میشه بهش گفت بیوک آمربکایی چون هنوز ابعاد فول سایز و کیفیت داخلی محشر رو حفظ کرده همه جوره یه گزینه مناسب ۳ ردیفه هست.بقیه بیوکها دو زار مخصوصا با این زیچبان طراحی چینی پسند هیچ نشونی از بیوک ندارن.اگر می‌خوان برشگردونن باید یه مدل خاص براش بسازن تا همه حرفاش باشه کاری که با هامر برای جمس کردن.هامر هدفش دیده شدن و شرکت تو انواع مقایسه ها بود نه فروش زیاد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. یوسف رهبر ارشادی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آمریکایی سوار در زمان خودش👍
    سلام من و خانواده ام از زمان قدیم آمریکایی سوار بودیم ، شورولت لاگونا ، فورد مرکوری ، بیوک رگال ، فورد کنتیننتال ، شورلت کاپریس کلاسیک ، شورلت ایمپالا ، بیوک ایران ، شورلت ایران ، کادیلاک ایران ( سویل ) خلاصه فقط آمریکایی است که در ایران خوب جواب میده و موتور و اتاق و کلا تکنولوژی حرف اول را میزند ، در آمریکا در دهه های گذشته اتاق را جدا گانه و موتور گیربکس را هم با انتخاب خودتون مثلا : موتور آبی یا قرمز از ۶ سیلندر و ۸ سیلندر و ۱۲ سیلندر خودتان انتخاب می‌کردید و جزو آپشن های خودرو بودند ، خلاصه مرگ بر اونایی که میگن مرگ بر آمریکا ، تکنولوژی سرمایشی کولر گازی و یخچال آمریکا حرف اول را در دنیا میزنند و نازل ایربگ که می‌تونه در صدم ثانیه اون حجم از هوا را برای ایربگ فعال کند ، فقط آمریکا می‌تواند تولید کند و کشورهای دیگر فقط نهایت می‌توانند پارچه اش را تولید کنند !!!! یا حق

    موافقم 7
    مخالفم 8
  10. خلیج فارس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (161 ديدگاه)

    سیاست جی ام خیلیم خوبه. یه برند (بیوک) رو فرستاده تو رینگ با آسیایی ها و بقیه برند هاش راحت تر میفروشن.

  11. شاهین امریکن

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا حیف کمپانی که ریویرای افسانه ای یا وایلد کت یا الکترا یا جی اس یا رگال …. رو تولید میکرد به این روز افتاده امریکاییا چوب مدیریت اشتباه تو بازار اتومبیل رو میخورن وگرنه انصافا حق اتومبیل سازی آمریکا این نبود شما انصافا ریویرا رو ببین ترنس امو ببین یا الدزمبیل تورنادو …انصافا طرفدار امریکاییم نباشی لذت میبری از دیدن این ماشینا..حیف بیوک الدزمبیل یا پنتیاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا