مقایسه BYD شارک، تسلا سایبرتراک و ریویان R1T؛ کدامیک بهتر است؟
شارک اولین وانت پیکاپ تاریخ BYD محسوب میشود و البته که کاملاً جلبتوجه میکند. دو موتور برقی این خودرو حدود 430 اسب بخار قدرت دارند و باتری ولتاژ بالا نیز با ظرفیت 29.5 کیلووات ساعتی همکار آنهاست. البته در کنار این مجموعه یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو نیز وجود دارد که به عنوان ژنراتور عمل میکند. BYD شارک هماکنون در آمریکای شمالی و با کمتر از نصف قیمت تسلا سایبرتراک و ریویان R1T عرضه میشود اما نکتهای وجود دارد. شارک در ایالاتمتحده آمریکا قابل خریداری نیست چراکه تعرفههای بسیار زیادی روی خودروهای برقی ساخت چین وضع شده و به همین خاطر قیمتش در صورت واردات به این کشور میتواند به شدت افزایش یابد. البته نسخه فول و مجهز شارک در مکزیک با قیمت 47 هزار دلار عرضه میشود.
اما شارک در برابر تسلا سایبرتراک و ریویان R1T چه عملکردی دارد؟ در آغاز باید گفت شارک کوچکتر از هر دو خودروی یاد شده است و بنابراین فضای بار کمتری دارد. همچنین ظرفیت یدک کشی آن به 2495 کیلوگرم میرسد که نصف ظرفیت یدک کشی سایبرتراک خواهد بود. مهمترین نکتهای که در مقایسه سه خودرو به چشم میخورد کیفیت ساخت استثنایی شارک است و مجری برنامه نیز به تعداد دکمههای داخل کابین آن اشاره میکند که درست در نقطه مقابل کابین مینیمالیستی سایبرتراک قرار دارد.
وانت پیکاپ BYD با دو نمایشگر و هدآپ دیسپلی عرضه میشود و همچنین دارای ویژگی انتقال برق خودرو به وسایل دیگر است. به لطف وجود پیشرانه بنزینی، توان پیمایش شارک بیشتر از سایبرتراک و R1T خواهد بود. البته در حالت برقی فقط امکان طی کردن حدود 100 کیلومتر با این وانت چینی وجود دارد اما شعاع حرکتی مجموع آن با باک پر سوخت به حدود 837 کیلومتر میرسد. امکان شارژ سریع نیز وجود دارد و در حدود 20 دقیقه میتوان شارژ باتری را از 30 به 80 درصد رساند. البته باتری این خودرو بسیار کوچکتر از سایبرتراک و R1T است.
در بخش فضای بار، BYD شارک با سه خروجی 110 ولتی برای تأمین برق ابزارهای گوناگون تولید شده و همچنین با اداپتری که به درگاه شارژ وصل میشود امکان انتقال برق این وانت به وسایل دیگر وجود خواهد داشت. البته این محصولی بینقص نیست و مجری به کیفیت سواری نه چندان مطلوب خودرو و ظرفیت یدک کشی بسیار کمتر در مقایسه با مدلهای برقی ساخت آمریکا نیز اشاره میکند. همه این موارد نشان میدهد چینیها با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت هستند و خودروسازان غربی باید فکری به حال رقبای نوظهور خود بکنند...