معرفی بی وای دی دنزا Z، کوپه برقی برای رقابت با پورشه 911!
دنزا، برند لوکس میانی بیوایدی، در نمایشگاه شانگهای از کانسپت کوپه اسپرت الکتریکی کانسپتی رونمایی کرده که با طراحی پویا، فناوریهای پیشرفته و سیستم تعلیق هوشمند، قصد رقابت با پورشه 911 را دارد.
کوپهٔ اسپرت دنزا Z هرچند فعلاً بهعنوان یک کانسپت معرفی شده ولی انتظار میرود تا پایان 2025 به تولید انبوه برسد. این خودرو نهتنها برای بازار چین بلکه برای صادرات به اروپا نیز در نظر گرفته شده است و قصد دارد با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفتهٔ بیوایدی با پورشه 911 رقابت کند. دنزا Z با طراحی کمارتفاع و اسپرت، ظاهری تهاجمی و پویا ارائه میدهد. نمای جلویی با لبه پایینی برجسته سپر و چراغهای تیز، حس انرژی و چابکی را منتقل میکند. بدنه جمعوجور دودر، با کابینی که از ستون B باریکتر میشود، به همراه شکل عضلانی بالای چرخهای عقب، ظاهری قدرتمند ایجاد کرده است.
پنجرههای بدون قاب، دستگیرههای مخفی درها و رینگهای بزرگ، به جذابیت ظاهری این کوپه افزودهاند. دنزا Z در دو نسخه کوپه و کانورتیبل عرضه خواهد شد. ابعاد دقیق خودرو هنوز اعلام نشده اما منابع آن را با لوتوس امیرا و امجی سایبرستر مقایسه کردهاند که نشاندهنده بدنهای نسبتاً جمعوجور با طول حدود 4.5 تا 4.7 متر است. طراحی این خودرو تحت هدایت «ولفگانگ اِگر»، مدیر طراحی جهانی بیوایدی با سابقه کار در آئودی، لامبورگینی و آلفارومئو، انجام شده که تأثیرات طراحی اروپایی را در خطوط بدنهٔ تهاجمی آن نشان میدهد.
کابین دنزا Z با تمرکز بر فناوری و تجمل طراحی شده است. برجستهترین ویژگی در اینجا، فرمان تاشو است که به گفته دنزا، در هنگام برخورد فضای بیشتری ایجاد کرده و ایمنی را افزایش میدهد، ضمن اینکه حس آیندهنگرانهای به تجربه رانندگی میافزاید. صفحهنمایش بزرگ مرکزی، صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پیشرفته (مشابه دنزا Z9 GT با 26 بلندگو) هم از دیگر ویژگیهای داخلی این خودرو هستند. دنزا همچنین تأکید دارد که این خودرو مثل پورشه 911، کوپهای کوپه چهارنفره است هرچند که شیب تند سقف ممکن است فضای سرنشینان عقب را محدود کند.
دنزا Z از فناوریهای نوآورانهای بهره میبرد که آن را از خودروهای اسپرت سنتی متمایز میکند. یکی از این تکنولوژیها، سیستم فرمان با سیم است که با الگوریتمهای هوش مصنوعی پشتیبانی میشود و تجربه رانندگی نرم و دقیقی را در جادههای معمولی و پاسخگویی سریع را در پیست ارائه میدهد. این فناوری که در خودروهای پیشرفته مانند تسلا سایبرتراک نیز دیده شده، دقت و ایمنی را بهبود میبخشد. دنزا Z همچنین به نسخه ارتقاءیافته سیستم تعلیق Disus-Z هم مجهز شده که در کمتر از 10 میلیثانیه به شرایط جاده واکنش نشان میدهد.
مشخصات دقیق پیشرانه دنزا Z هنوز اعلام نشده، اما منابع پیشبینی میکنند که این کوپه از قوای محرکه سهموتوره مشابه دنزا Z9 GT استفاده کند. این سیستم شامل یک موتور 308 اسب بخاری در محور جلو و دو موتور 322 اسب بخاری در محور عقب میشود که درمجموع 950 اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین برخی گمانهزنیها حاکی از احتمال افزایش قدرت به 1000 اسب بخار برای رقابت با پورشه 911 توربو S است. موتور الکتریکی 30 هزار rpm بیوایدی که در مدلهای هان L و تانگ L استفاده شده، احتمالاً در دنزا Z نیز به کار خواهد رفت که نوید عملکردی استثنایی را میدهد.
باتری بلید بیوایدی با ظرفیت احتمالی 100 کیلووات ساعت نیز بردی حدود 600 کیلومتر را فراهم خواهد کرد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت بین 3.0 تا 3.5 ثانیه تخمین زده میشود که با پورشه 911 کاررا قابلمقایسه است. دنزا Z با قیمت پایهای بیش از 300 هزار یوآن معادل 42 هزار دلار عرضه خواهد شد، اگرچه برخی منابع قیمت بالاتر، حدود 500 هزار یوآن معادل 68 هزار دلار را برای نسخههای پرچمدار پیشبینی میکنند. این قیمت، دنزا Z را به گزینهای مقرونبهصرفهتر در مقایسه با پورشه 911 تبدیل میکند درحالیکه عملکرد مشابهی ارائه میدهد. این کوپه از اواخر 2025 در چین به فروش میرسد و برنامههایی برای عرضه در اروپا، احتمالاً در سال 2026، وجود دارد.