معرفی پلتفرم برقی جدید اتوبوس بیوایدی با پیمایش ۷۳۰ کیلومتری
بیوایدی از جدیدترین نسل پلتفرم اتوبوسهای برقی خود با نام e-Bus Platform 3.0 رونمایی کرد. این پلتفرم پیشرفته از معماری ۱۰۰۰ ولتی و فناوری نوآورانه «سلول به شاسی» یا CTC بهره میبرد که در آن باتریها مستقیماً در شاسی اتوبوس ادغام میشوند. همزمان با معرفی این پلتفرم، اولین محصول مبتنی بر آن یعنی اتوبوس یازده متری بیوایدی C11 نیز به نمایش درآمد که میتواند به باتری غولپیکر ۵۹۳ کیلووات ساعتی مجهز شود.
بیوایدی بسیاری از فناوریهای موفق خود در بخش خودروهای سواری مثل معماری ۱۰۰۰ ولتی که پیشتر در مدلهایی مانند تانگ و هان معرفی شده بود را به بخش اتوبوسها منتقل کرده است. نوآوری کلیدی در این پلتفرم، ادغام باتریهای لیتیوم آهن فسفات با استفاده از رویکرد CTC است. در این طراحی، سلولهای باتری بلید بیوایدی بهصورت یکپارچه در شاسی مسطح بین دو محور قرار میگیرند. این روش نهتنها فضا را بهینه میکند، بلکه به گفتهٔ رسانههای چینی، از نازکترین باتری بلید اختصاصی اتوبوس بهره میبرد. این پلتفرم در زمینههای بهرهوری، ایمنی و هوشمندی نیز ارتقاء یافته است. سیستم ۱۰۰۰ ولتی، نیروی لازم برای پیشرانه، واحد شارژ، توزیع برق و سیستم تهویه مطبوع را تأمین میکند. استفاده از قطعات الکترونیکی قدرت با جنس سیلیکون کاربید و یک سیستم مدیریت حرارتی جدید، باعث کاهش ۱۸ درصدی مصرف کلی انرژی شده و برد پیمایش در دماهای پایین را بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر افزایش میدهد. همچنین امکان سفارش این اتوبوسها با سیستم تعلیق فعال نیز وجود دارد.
در بخش ایمنی، پلتفرم ۳.۰ به نسل جدید سیستم دستیار راننده بیوایدی و سیستم هوشمند کنترل گشتاور (iTAC) مجهز شده است. ویژگیهای جدیدی مانند دکمه توقف اضطراری روی داشبورد و یک عملکرد کنترل پایداری که در صورت ترکیدن تایر وارد عمل میشود، سطح ایمنی را به شکل چشمگیری افزایش دادهاند. اگرچه هنوز جزئیات کامل فنی پیشرانه و سرعت شارژ اعلام نشده، اما مدل C11 با گزینههای باتری متنوعی از ۱۸۴ کیلووات ساعت تا ۵۹۳ کیلووات ساعت عرضه خواهد شد. این ظرفیتها بردی بین ۲۲۰ تا ۷۳۰ کیلومتر را ممکن میسازند. بااینحال، بیوایدی رقمی واقعبینانهتر را نیز اعلام کرده که پیمایش بیش از ۴۰۰ کیلومتر با بار کامل و سیستم تهویه روشن خواهد بود. هنوز زمان دقیق عرضه C11 مشخص نیست اما بدون شک بازار چین اولین میزبان این اتوبوس انقلابی خواهد بود.