بی وای دی U9 رکورد سریعترین خودروی برقی نوربرگرینگ را شکست
یانگوانگ، برند لوکس و پرچمدار بیوایدی با ابرخودروی U9 اکستریم تاریخساز شد. این هیولای برقی موفق شد با ثبت زمان شگفتانگیز ۶ دقیقه و ۵۹.۱۵۷ ثانیه، یک دور کامل پیست افسانهای نوربرگرینگ را طی کند. با این رکورد، یانگوانگ U9 اکستریم نهتنها عنوان سریعترین خودروی برقی تولیدی در این پیست را از آن خود کرد، بلکه به اولین خودروی برقی استاندارد جاده تبدیل شد که توانسته مرز ۷ دقیقه را در جهنم سبز بشکند. این رکورد در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۴ (۲۱ اکتبر ۲۰۲۵) رسماً تأیید و در فهرست رکوردهای نوربرگرینگ ثبت شد.
این ابرخودرو توانست رکورد قبلی را که با زمان ۷ دقیقه و ۴ ثانیه در اختیار شیائومی SU7 بود، حدود ۵ ثانیه بهبود ببخشد و جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کند. این رکورد تاریخی در یک جلسهٔ خصوصی در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۴ (۱۰ اکتبر ۲۰۲۵) و با رانندگی رانندهٔ حرفهای آلمانی، موریتس کرانتس به ثبت رسید؛ رانندهای که با تجربهٔ نزدیک به ۱۰ هزار دور در نوربرگرینگ، با تمام پیچوخمهای این پیست آشناست. به گفتهٔ «هو شیائوچینگ»، از مدیران یانگوانگ، تیم به دلیل شرایط آبوهوایی چالشبرانگیز و فرصت محدود، تنها توانست یک دور سریع کامل را ثبت کند و معتقد است این خودرو پتانسیل ثبت زمانهای بهتری را نیز دارد.
قوای محرکهٔ این ابرخودرو از چهار موتور برقی مستقل تشکیل شده که درمجموع قدرتی بیش از ۳۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند. این قدرت عظیم، در کنار معماری ۱۲۰۰ ولتی، سیستم تعلیق و کنترل بدنهٔ هوشمند و لاستیکهای نیمهاسلیک، به U9 اجازه میدهد تا با چسبندگی و پایداری خیرهکنندهای از پیچها عبور کند. موفقیتهای U9 اکستریم تنها به پیست محدود نمیشود. این خودرو پیشتر با دستیابی به حداکثر سرعت ۴۹۶.۲۲ کیلومتر بر ساعت، عنوان سریعترین خودروی تولیدی جهان را نیز به دست آورده بود. یانگوانگ قصد دارد تنها ۳۰ دستگاه از این مدل تولید کند که هرکدام با قیمتی نزدیک به ۲۵۳ هزار دلار عرضه میشوند.
این یک دستاورد بزرگ برای یک ابرخودروی چینی است که برای اولین بار نام خود را بهصورت رسمی در تالار مشاهیر نوربرگرینگ ثبت میکند. ثبت این رکورد دوگانه (سریعترین دور پیست و بالاترین سرعت)، جایگاه برند یانگوانگ و شرکت مادر آن، بیوایدی را در عرصهٔ جهانی خودروهای برقی با عملکرد بالا مستحکمتر از همیشه میکند و نشان میدهد که اژدهایان چینی دیگر فقط به دنبال تولید خودروهای اقتصادی نیستند، بلکه برای حکمرانی بر قلمرو سرعت و تکنولوژی نیز خیز برداشتهاند.