بی‌وای‌دی دنزا Z در نوربرگ‌رینگ؛ رقیب برقی پورشه ۹۱۱ با ۹۵۰ اسب بخار

شنبه 3 آبان 1404 - 18:00
مطالعه 3 دقیقه
بی‌وای‌دی دنزا Z در نوربرگ‌رینگ
کوپه برقی دنزا Z در پیست نوربرگ‌رینگ شکار شد. این رقیب جدید پورشه ۹۱۱ با قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار، قیمتی باورنکردنی خواهد داشت.
تبلیغات

دنزا Z، کوپه برقی جدید بی‌وای‌دی با دود کردن لاستیک‌هایش در پیست نوربرگ‌رینگ، برای رقبای اروپایی خط‌ونشان کشید. این خودروی اسپرت که ابعادی نزدیک به پورشه ۹۱۱ دارد، با سه موتور الکتریکی، فناوری‌های پیشرفته و قیمتی بسیار رقابتی، آماده است تا کوپه‌های غربی را به چالش بکشد. دنزا، برند لوکس بی‌وای‌دی که روزگاری محصول همکاری مشترک با دایملر بود، پس از واگذاری سهام باقی‌مانده مرسدس در سال ۲۰۲۴ به‌طور کامل زیر چتر بی‌وای‌دی قرار گرفت. این شرکت در نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل ۲۰۲۵ از کانسپت Z رونمایی کرد و حالا عکاسان جاسوس، نسخه تولید نهایی آن را در حال آزمون‌های سخت در پیست افسانه‌ای نوربرگ‌رینگ آلمان به تصویر کشیده‌اند.

تصاویر نشان می‌دهد که نسخه تولیدی وفاداری بالایی به طراحی مفهومی خود داشته و از همان ابتدا با هدف تولید انبوه طراحی شده است. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی قدرتمند که از چهار موتور استفاده می‌کنند، دنزا Z به یک قوای محرکه سه‌موتوره مجهز شده است. این سیستم که بی‌وای‌دی آن را e3 Technology می‌نامد، شامل دو موتور در محور عقب است که امکان توزیع دقیق گشتاور بین چرخ‌ها را فراهم می‌کند و کنترل خودرو در پیچ‌ها را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد. انتظار می‌رود مجموع قدرت این کوپه به ۹۵۲ اسب بخار برسد که مشابه سدان فست‌بک Z9 GT است.

فناوری‌های به کار رفته در دنزا Z به همین‌جا ختم نمی‌شود. این خودرو از سیستم فرمان با سیم با کنترل هوش مصنوعی، کمک‌فنرهای مغناطیسی و سیستم کنترل بدنه پیشرفته DiSus-M بهره می‌برد. این سیستم که در محصول دیگر بی‌وای‌دی یعنی یانگ‌وانگ U7 نیز استفاده شده، با قابلیت پیش‌اسکن جاده، در کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه خود را با تغییرات سطح مسیر تطبیق می‌دهد. فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته این کوپه اسپرت است.

دنزا Z از لاستیک‌های نیمه‌اسلیک Giti استفاده می‌کند یعنی همان لاستیک‌هایی که روی ابرخودروی یانگ‌وانگ U9 اکستریم نصب شده‌اند. شگفت‌انگیزترین بخش داستان دنزا Z اما قیمت است. تخمین زده می‌شود که قیمت پایه این خودرو در چین از حدود ۳۰۰ هزار یوآن معادل ۴۲ هزار دلار آغاز شود. چنین قیمتی این هیولای تمام برقی را نه‌تنها از پورشه ۹۱۱، بلکه حتی از خودروهای بسیار ارزان‌تری مانند ب‌ام‌و سری ۲ کوپه نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. دنزا Z با این ترکیب از قدرت، فناوری و قیمت، پتانسیل آن را دارد که به یک بازیگر قابل‌توجه در بازار جهانی خودروهای اسپرت تبدیل شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.