ورود بیوایدی به بازار کی کارها با معرفی راکو و اعلانجنگ به ژاپنیها!
بیوایدی با رونمایی از یک خودروی برقی کوچک به نام راکو، رسماً ورود خود به یکی از خاصترین و پرطرفدارترین سگمنتهای خودرویی ژاپن را اعلام کرده است. این خودرو که در نمایشگاه حملونقل ژاپن معرفی شد، اولین محصول بیوایدی است که بهطور انحصاری برای یک بازار خارجی طراحی شده و قصد دارد مستقیماً با غولهای ژاپنی در کلاس خودروهای کوچک یا کی کار رقابت کند. در نگاه اول، راکو بهشدت به اصول طراحی خودروهای کی کار پایبند است؛ چیزی که با توجه به قوانین سختگیرانه ابعادی در این کلاس، کاملاً قابل پیشبینی بود.
این خودروی جعبهایشکل با کاپوت کوتاه، شیشهٔ جلوی عمودی، درهای کشویی و بخش عقب تقریباً صاف، ابعادی معادل ۳٬۳۹۵ میلیمتر طول، ۱٬۴۷۵ میلیمتر عرض و ۱٬۸۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد. چراغهای C شکل LED در جلو و عقب و رینگهای ۱۵ اینچی، ظاهری مدرن به آن بخشیدهاند. کابین چهارنفرهٔ راکو با یک داشبورد دیجیتال شامل یک نمایشگر کوچک پشت فرمان و یک صفحهنمایش بزرگ لمسی برای سیستم سرگرمی، فراتر از استانداردهای این کلاس ظاهر میشود. انتظار میرود مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکراننده و تهویهٔ مطبوع مجهز به پمپ حرارتی نیز از امکانات آن باشد.
هرچند بیوایدی مشخصات فنی دقیق را اعلام نکرده اما تأیید کرده که راکو یک خودروی دیفرانسیل جلو خواهد بود و به باتریهای Blade این شرکت مجهز میشود. این باتریها در دو ظرفیت کوتاهبرد و دوربرد عرضه خواهند شد. گزارشهای غیررسمی به یک باتری ۲۰ کیلووات ساعتی با برد تخمینی ۱۸۰ کیلومتر و قابلیت شارژ سریع تا ۱۰۰ کیلووات اشاره دارند. قرارگیری باتری در کف خودرو، مرکز ثقل را پایین آورده و به بهبود فرمانپذیری آن نسبت به رقبای بنزینی کمک میکند. پیشفروش بیوایدی راکو برای تابستان ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و قیمت آن حدود ۲.۵ میلیون ین (معادل ۱۶,۵۰۰ دلار) تخمین زده میشود.
علاوه بر راکو، بیوایدی از یک وانت تجاری جدید به نام T35 نیز رونمایی کرده است. این خودروی برقی با طراحی خاص خود، مطابق با مقررات ژاپن ساخته شده تا امکان رانندگی با گواهینامهٔ رانندگی استاندارد را داشته باشد. T35 با یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر، بردی معادل ۲۵۰ کیلومتر ارائه میدهد. این وانت تجاری که در دو مدل باری و کفی عرضه خواهد شد، قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار ژاپن شود.