بی وای دی کنترل کامل جوینت ونچر با مرسدس بنز را به دست گرفت
چندی پیش بود که برخی رسانهها خبر از کنترل کامل برند دنزا توسط بی وای دی دادند و به نظر میرسد این خبر تائید شده است. با چنین تغییر و تحولاتی برند دنزا از یک جوینت ونچر مشترک مرسدس بنز و بی وای دی به شرکت خودروسازی مستقل تبدیل خواهد شد. دنزا اولین بار در سال 2011 و با همکاری دو طرف آلمانی و چینی تأسیس شد. هر طرف 50 درصد سهام دنزا را در اختیار داشتند و سرمایه ثبتی آن نیز حدود 1 میلیارد دلار بود.
در سال 2012 یک خودروی مفهومی توسط دنزا به نمایش درآمد و دو سال بعد نیز نسخه تولیدی این خودرو رونمایی شد. خودروی موردبحث ترکیبی عجیب از پلتفرم مرسدس بنز B کلاس و قوای محرکه بی وای دی e6 بود. نسخههای بعدی که با نامهای دنزا 400 و 500 شناخته میشدند بهبودهای زیادی را تجربه کردند که مهمترین آنها در بخش شعاع حرکتی بود. البته محصول مشترک مرسدس بنز و بی وای دی چندان موفق نبود و در سال 2019 به تولید آن پایان داده شد. اما در ادامه خودروی جدید دنزا ایکس بر پایه بی وای دی تانگ رونمایی شد. برخلاف اولین محصول دنزا که فقط از قوای محرکه برقی استفاده میکرد، دنزا ایکس به دو صورت برقی و پلاگین هیبریدی ارائه شد. همچنین درحالیکه به نظر میرسید ژرمنها میخواستند ارتباط خود با اولین محصول دنزا را پنهان کنند اما اعلام شد دنزا ایکس توسط مرسدس بنز طراحی شده و در شوروم های این خودروساز نیز به فروش رسید.
اما بازهم دنزا ایکس علیرغم تلاشهای دو طرف موفق ظاهر نشد. بی وای دی در سال 2021 سهم خود از این جوینت ونچر را به 90 درصد افزایش داد و مرسدس بنز تنها سهم 10 درصدی در آن داشت. از همین نقطه بود که مرسدس بنز فقط به عنوان یک سهامدار در جوینت ونچر حضور داشت و دیگر خبری از همکاری مشترک برای توسعه محصولات جدید نبود. به عنوان بخشی از برنامههای احیا و بازنگری در دنزا تولید مدل ایکس پایان یافت و در سال 2022 مینی ون جدید دنزا D9 با قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی معرفی شد.
نکته جالب اینکه مینی ون موردبحث برخلاف سدان و شاسیبلند قبلی دنزا موفق ظاهر شد و همین روند تا سال 2023 ادامه داشت و دنزا کراس اورهای N7 و N8 را معرفی کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که N8 نیز بر پایه بی وای دی تانگ شکل گرفته و از بسیاری جهات میتوان آن را نسخه فیس لیفت شده از دنزا ایکس ناکام دانست. برند دنزا اوایل سال جاری میلادی دویست هزارمین خودروی تولیدی را به فروش رساند. دنزا هماکنون در آستانه تحویل استیشن جدید Z9 GT قرار دارد و در آینده نزدیک سدان Z9 و شاسیبلند N9 را نیز عرضه خواهد کرد. قرار است 10 محصول توسط دنزا تولید شوند و به تدریج در بازارهای جهانی نیز حضور یابند. وانگ چوانفو رئیس بی وای دی در مراسم آغاز پیشفروش دنزا Z9 GT اعلام کرد این برند ابتدا روی بازار چین تمرکز میکند. او خاطرنشان ساخت:
کودک بی وای دی و مرسدس بنز بر شانه غولهای این صنعت بزرگ شده است.
البته همانطور که مشاهده شده، از زمان رها کردن دنزا توسط مرسدس بنز این برند به موفقیت بیشتری رسیده است. شاید حالا که تنها مالک دنزا بی وای دی است محدودیتی از بابت تولید و عرضه محصولات جدید وجود نداشته باشد.