اولین تجربه رانندگی با کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ، M3 را به چالش بکش!

سه‌شنبه 19 مرداد 1400 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Cadillac-ct4-v-blackwing
کادیلاک هم مثل بسیاری از دیگر برندهای لوکس، در حال الکتریکی شدن بوده و این حرکت را با کراس‌اوور لیریک آغاز کرده است. بااین‌حال، خوشبختانه هنوز هم...
تبلیغات

کادیلاک هم مثل بسیاری از دیگر برندهای لوکس، در حال الکتریکی شدن بوده و این حرکت را با کراس‌اوور لیریک آغاز کرده است. بااین‌حال، خوشبختانه هنوز هم می‌توان از غرش پیشرانه‌های درون‌سوز قدرتمند در سینهٔ کادیلاک لذت برد زیرا این شرکت به‌تازگی مدل‌های V بلک‌وینگ جدید را با موتورهای قدرتمند روانهٔ بازار کرده است. دراین‌بین، CT4-V بلک‌وینگ سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی کامپکت تاریخ کادیلاک محسوب می‌شود. البته این خودرو به‌اندازهٔ CT5-V بلک‌وینگ، آتشین نیست اما با برخورداری از پیشرانهٔ V6 توئین توربو، شتاب چشمگیر و توانایی‌های فوق‌العاده در پیست‌هایی مثل VIR، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بااین‌حال، شاید با نگاه کردن ساده به CT4-V بلک‌وینگ نتوانید بفهمید که چه توانایی‌هایی دارد زیرا در هیچ کجای بدنهٔ خودرو هیچ نشان بلک‌وینگی وجود ندارد که این ناامیدکننده است زیرا در ظاهر حتی یک اشارهٔ کوچک هم به شخصیت قوی‌تر خودرو نسبت به CT4-V معمولی نشده است. البته کادیلاک در جلوپنجره تغییری جزئی انجام داده و سپر جلوی منحصربه‌فردی را هم برای بلک‌وینگ در نظر گرفته اما این تغییرات آن‌قدر کوچک هستند که خریداران را مجبور می‌کند پکیج فیبر کربنی به قیمت 4,350 دلار را سفارش دهند. این پکیج اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی اسپرت و اسپویلر عقب را به همراه دارد و در سرعت 290 کیلومتر بر ساعت 76 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که بیشترین داون‌فورس در تاریخ کادیلاک محسوب می‌شود.

در داخل خودرو همان عناصر اساسی CT4-V معمولی به بلک‌وینگ منتقل شده‌اند اما مقداری فیبر کربن به داشبورد و رو دری‌ها اضافه شده و یک ‌تریم فلزی چاپ سه‌بعدی هم روی شیفتر دنده کار شده است. در همین حال، صندلی‌های اسپرت جدید بلک‌وینگ بسیار راحت هستند و بهتر از صندلی‌های چرمی V معمولی بدن را دربر می‌گیرند. این صندلی‌ها آن‌قدر قابل تنظیم هستند که مثل دستکشی که روی دست کشیده می‌شود، بدن را در خود جای می‌دهند. در اینجا حتی امکان سفارش کمربندهای ایمنی قرمزرنگ هم وجود دارد.

جادوی اصلی بلک‌وینگ اما زیر کاپوت آن پنهان شده است زیرا در اینجا کادیلاک خوشبختانه پیشرانهٔ چهار سیلندر متعلق به سیلورادو را با یک موتور 3.6 لیتری V6 توئین توربو جایگزین کرده که 472 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد نشانگر پیشرفت عظیمی نسبت به موتور CT4-V معمولی با 325 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور هستند. البته مثل دیگر قسمت‌های فنی CT4، این موتور V6 هم از ATS-V گرفته شده و اشتراکات زیادی با موتور پیکاپ کلرادو دارد. بااین‌حال، این پیشرانه با تولید قدرت بیشتر با همراهی گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک، CT4-V بلک‌وینگ را ظرف 3.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند (4.1 ثانیه با گیربکس دستی) و امکان دستیابی به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم می‌کند.

هرچند CT4-V بلک‌وینگ هنوز هم از رقبای اصلی خود یعنی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن و مرسدس C63 S AMG ضعیف‌تر است اما یک دور پیست 6.6 کیلومتری VIR را ظرف تنها 2 دقیقه و 52.5 ثانیه طی کرده که برای یک سدان 1745 کیلوگرمی زمان بسیار خوبی است. تنها سدانی که در این پیست از کادیلاک سریع‌تر است، مرسدس AMG GT63 S با 640 اسب بخار قدرت و تایم 2 دقیقه و 49.3 ثانیه است. حتی ب‌ام‌و M5 کامپتیشن هم با تایم 2 دقیقه و 54 ثانیه از بلک‌وینگ کُندتر بوده است.

پیشرانهٔ V6 بلک‌وینگ با نزدیک به 500 اسب بخار قدرت، پاسخی فوری به پدال گاز می‌دهد و هرچند در ابتدای فشردن پدال گاز تأخیر آشکاری احساس می‌شود اما هنگامی‌که توربوها وارد عمل می‌شوند و گیربکس 10 سرعته درگیر می‌شود، خودرو به‌سرعت شتاب می‌گیرد. این گیربکس در پیست اعتمادبه‌نفس زیادی از خود نشان می‌دهد اما در استفاده‌های شهری کمی مبهم احساس می‌شود. البته احتمالاً بسیاری از خریداران سراغ گیربکس شش سرعتهٔ دستی خواهند رفت که هم لذت رانندگی بیشتری دارد و هم بیش از 3 هزار دلار ارزان‌تر است.

اضافه شدن سیستم کنترل سواری مغناطیسی جنرال موتورز به پلت‌فرم خوب آلفا (متعلق به شورلت کامارو)، CT4-V بلک‌وینگ را به سدان فوق‌العاده پویایی تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل، خودرو با حرکاتی سیال و چرخش‌های عالی، پیست VIR را طی می‌کند. فرمان نیز بسیار سنگین‌تر از CT4-V معمولی است اما هنوز هم بسیار پاسخگو بوده و اجازه می‌دهد خودرو به سهولت پیچ‌ها را طی کند. این سدان اسپرت به سیستمی بنام مدیریت کشش پرفورمنس (PTM) هم مجهز شده که امکان انتخاب از بین پنج حالت مختلف کشش را فراهم می‌کند. در بین این حالات دو حالت اختصاصی پیست وجود دارد که اساساً کنترل کشش را به‌طور کامل خاموش می‌کند.

ما بیشتر وقت رانندگی خود را در حالت اسپرت PTM گذراندیم که موجب لغزش انتهای خودرو می‌شد اما لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی به‌خوبی خودرو را کنترل می‌کنند. علاوه بر این، ترمزهای جدید بلک‌وینگ با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های 15 اینچی در جلو و چهار پیستونه و 13.4 اینچی در عقب به‌راحتی سرعت خودرو را کاهش می‌دهند. درمجموع، CT4-V بلک‌وینگ در پیست نسبت به CT4-V معمولی بسیار بهبود پیدا کرده است.

اما به همان اندازه‌ای که بلک‌وینگ در پیستی مثل VIR خوب است، هنگام رانندگی در جاده برخی مشکلاتی که در CT4-V معمولی وجود داشتند، در این نسخه هم احساس می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، فرمان هنوز هم در هر محیطی خارج از پیست آزاردهنده بوده و احساس مبهمی دارد. علاوه بر این، در هر حالت رانندگی غیر از حالت پیست، سیستم تعلیق بسیار نرم هم به این فرمان مبهم اضافه می‌شود. گیربکس اتوماتیک خودرو نیز گاهی در سرعت‌های پایین گیج می‌شود و صدای اگزوز که در پیست جذاب احساس می‌شود، هنگام تردد در شهرها کمی آزاردهنده خواهد بود؛ بنابراین، کسانی که خواهان بیشترین درگیری با خودرو و لذت بردن هستند باید آن‌را همیشه در تهاجمی‌ترین حالت خود نگه دارند. حالت پیست فرمان را سنگین‌تر می‌کند، تعلیق را به‌اندازهٔ نیاز سفت‌تر می‌کند، پاسخگویی پدال گاز را بهبود می‌بخشد و برخی مشکلات گیربکس را برطرف می‌کند.

قیمت CT4-V بلک‌وینگ با گیربکس دستی از 59,990 دلار و با گیربکس اتوماتیک از 63,165 دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین این سدان اسپرت کادیلاک از لحاظ قیمت بین سدان‌های کوچک‌تری مثل مرسدس CLA AMG با قیمت 55,350 دلار و آئودی RS3 با قیمت 56,200 دلار و مدل‌های بزرگ‌تری مثل ب‌ام‌و M3 با قیمت 70,895 دلار و آلفارومئو جولیا کوادریفولیو با قیمت 76,845 دلار قرار می‌گیرد. البته بلک‌وینگ با سفارش آپشن‌ها گران‌تر می‌شود و قیمت نسخهٔ فول آپشن آن به 87,775 دلار می‌رسد اما هنوز هم نسبت به رقبای خود قیمت مناسب‌تری دارد. CT4-V بلک‌وینگ از لحاظ مصرف سوخت نیز با 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی، تقریباً هم‌سطح M3 و جولیا است.

به‌طورکلی، کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ مطمئناً خودروی بی‌نقصی نیست اما چیزی که با این قیمت ارائه می‌کند، یک خودروی کوچک با توانایی فوق‌العاده در پیست است. پیشرانهٔ V6 توئین توربوی این ماشین غرش جذابی دارد، پلت‌فرم آلفا با سیستم کنترل سواری مغناطیسی بسیار عالی است و گیربکس شش سرعتهٔ دستی امکان رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند. این خودرو از لحاظ لذت و جذابیت رانندگی ارزش بسیار بالایی نسبت به قیمت خود دارد و بسیاری از آموخته‌های بیست‌سالهٔ بخش V کادیلاک را در پکیج کامپکتی ارائه کرده است. کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ خودروی خاصی است که تجربهٔ خاصی را ارائه می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Cadillac CT4-V Blackwing

پیشرانه

3.6 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

472 اسب بخار

گشتاور

600 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

شتاب صفر تا 96

3.8 ثانیه

مسافت 400 متر

12.0 ثانیه

حداکثر سرعت

305 کیلومتر/ساعت

طول

4,765 میلی‌متر

عرض

1,816 میلی‌متر

ارتفاع

1,422 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,766 میلی‌متر

وزن

1745 کیلوگرم

حجم صندوق بار

300 لیتر

مصرف سوخت

12.4 لیتر ترکیبی

قیمت

63,165 دلار

امتیاز

7.9 از 10

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.