تماشای سیر تکاملی کادیلاک CTS-V با پیشرانههای 8 سیلندر قدرتمند
کادیلاک با CTS-V یک سدان پرفورمنس (و البته مدت کوتاهی نسخه کوپه و استیشن) را ساخت، خودرویی که میتوانست بهترین رقبا از اروپا را پشت سر بگذارد. جدیدترین ویدئوی کانال یوتیوب Cars Evolution به سیر تکاملی این خودروی اسپورت طی 15 سال و 3 نسل میپردازد.
CTS-V اولین بار به عنوان خودروی مدل سال 2004 و با پیشرانه 8 سیلندر 5.7 لیتری LS6 متعلق به شورولت کوروت Z06 و گیربکس 6 سرعته دستی عرضه شد. این خودرو بجای قدرت 405 اسبی کوروت خروجی 400 اسبی داشت. مهندسان کادیلاک به منظور بهبود فرایند انتقال قدرت در این خودرو قطعاتی همچون سیستم تعلیق ارتقا یافته با میلههای ضد لغزش بزرگتر و ترمزهای برمبو را به CTS-V اضافه کردند.
پیشرانه یاد شده تنها دو سال در سینه این سدان تپید و در سال 2006 بود که CTS-V با نیروگاه 8 سیلندر 6 لیتری LS2 ظاهر شد. قدرت این خودرو تغییری نکرده بود اما خب گشتاور تولیدی در محدوده گستردهتری عرضه می شود. این خودروها همچنین از دیفرانسیل عقب بهتری سود میبردند.
دومین نسل CTS-V به عنوان مدل سال 2009 معرفی شد و برخی بهبودهای قابلتوجه را به همراه داشت. بجای استفاده از پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی قبلی، این نسل به نیروگاه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار LSA مجهز شده بود و قدرت 556 اسبی دارد. علاوه بر گیربکس 6 سرعته دستی هم یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در دسترس بود. با استفاده از سیستم دامپینگ مگنه راید هم سواری خودرو بسیار بهتر شده بود.
کادیلاک CTS-V با فرمهای بدنه دیگری نیز عرضه شد. برای مدل سال 2011 نسخههای کوپه و استیشن نیز تولید شد.
سومین نسل این خودرو در سال 2016 معرفی شد. نیروگاه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار همچنین زیر کاپوت بود اما این بار از نوع LT4 با قدرت 640 اسبی و گشتاور 854 نیوتون متری بود. دیگر خبری از گیربکس دستی نبود و تنها گزینه در دسترس از نوع 8 سرعته اتوماتیک بود. سومین نسل CTS-V عمر کوتاهی داشت و تنها تا مدل سال 2019 در بازار حضور داشت.
زمانی که کادیلاک CT5 به عنوان جایگزین CTS معرفی شد مدل V آن از پیشرانه 6 سیلندر توئین توربوی 355 اسبی استفاده کرد که نسبت به نسل پیشین CTS-V بسیار کمرمقتر میباشد. خبر خوب اینکه احتمال تولید CT5 بلک وینگ با قدرت حدود 650 اسب بخار وجود دارد.