معرفی نسل جدید کادیلاک اسکالید، یک کاخ متحرک پُر از تکنولوژی
بیش از بیست سال پیش، کادیلاک اولین نسل از اسیووی فول سایز خود بنام اسکالید را معرفی کرد که البته چیزی بیشتر از نسخهٔ ریبج شدهٔ جیامسی یوکان دنالی نبود اما اسکالید در نسلهای بعد به یک نماد آمریکایی تبدیل شد و توسط همه از رپرها گرفته تا مدیران تجاری مورد استقبال قرار گرفت. البته طی سالهای اخیر اسیووی پرچمدار کادیلاک بخشی از درخشش خود را از دست داده است زیرا دیگر برندهای لوکس بهآرامی وارد این بخش شدهاند. حال اما کادیلاک با یک اسکالید کاملاً جدید که بسیار لوکستر و متفاوتتر از سلف خود است، به میدان بازگشته است. این نسل همچنین از پیشرفتها و اصلاحات شورلت تاهو و جیامسی یوکان جدید هم بهره برده است.
طراحی بیرونی کاملاً جدید، بالغتر و مقتدر
اسکالید بیشتر به خاطر استایل گستاخانهٔ خود مشهور است اما در نسل پنجم این ویژگی کاملاً کمرنگ شده زیرا این نسل از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که ردپای کراساوور XT6 در آن دیده میشود. درنتیجه حالا در بخش جلویی اسکالید جلوپنجرهٔ عمودی بسیار بزرگی جای گرفته که توسط چراغهای افقی احاطه شده است. البته ویژگی بارز طراحی کادیلاک یعنی چراغهای عمودی از بین نرفته و در این نسل به شکل دیلایتهای LED زیر چراغهای اصلی ظاهر شده است.
پروفیل جانبی اسکالید مدل 2021 اما بسیار به پسرعموهای خود یعنی تاهو و یوکان شبیه است و صرفاً رینگهای آلیاژی 22 اینچی در آن استاندارد است. در بخش عقبی خودرو تغییرات بزرگتری رخ داده زیرا طراحان چراغهای عمودی را با گرافیک داخلی سهبعدی چندلایه طراحی کردهاند و سر اگزوزهای مستطیل شکلی هم از درون سپر بیرون آمدهاند. در همین حال، هرچند اسکالید خودرویی کاملاً لوکس و بزرگ است اما برای اولین بار در این نسل برای آن یک تیپ اسپرت هم ارائه شده است. در این تیپ، تریم کرومی تیپهای لاکچری و پریمیوم لاکچری با تریم مشکیرنگ جایگزین شده و جلوپنجره نیز طراحی متفاوتی دارد. تیپ بالا ردهٔ اسکالید نیز پلاتینوم نام دارد که از جزئیات داخلی و خارجی منحصربهفردی برخوردار است.
کابین مجلل، بشدت پیشرفته، پُر از تکنولوژی
در کابین نسل جدید اسکالید بیش از هر چیز صفحهنمایش خمیدهٔ 38 اینچی OLED جلبتوجه میکند که تراکم پیکسلی آن دو برابر تلویزیونهای 4K است. البته این صفحهنمایش بزرگ به سه نمایشگر تقسیم شده است که شامل صفحه آمپر دیجیتالی 14.2 اینچی، نمایشگر 16.9 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و نمایشگری 7.2 اینچی بهعنوان مرکز اطلاعت راننده در سمت چپ غربیلک فرمان میشود.
اما ویژگیهای تکنولوژیک اسکالید جدید به همینجا ختم نمیشود زیرا کادیلاک پرچمدار جدید خود را به یک سیستم ناوبری واقعیت افزودهٔ جدید هم مجهز کرده است. این سیستم ویدئوی زنده را در صفحه آمپر نمایش میدهد و اطلاعات راهنمایی را در بالای آن به نمایش درمیآورد. این سیستم همچنین از قابلیت صوتی ویژهای هم برخوردار است که مثلاً وقتی به راننده میگوید به چپ بپیچید، صدا فقط از طریق بلندگوهای سمت چپ پخش میشود. ازجملهٔ دیگر تکنولوژیهای اسکالید جدید نیز میتوان به آینهٔ عقب دوربینی آشنای کادیلاک و یک سیستم دید در شب اشاره کرد که از مادونقرمز برای افزایش دید و همینطور تشخیص عابرین پیاده و حیوانات استفاده میکند.
علاوه بر این، اسکالید بهصورت استاندارد از یک سیستم دید اطراف هم برخوردار است که با استفاده از چهار دوربین، نمایی موسوم به چشم پرنده را از محیط اطراف خودرو ارائه میکند. همچنین خریداران میتوانند پکیج تریلر را هم سفارش دهند که شامل کنترلکنندهٔ ترمز تریلر، هشدار نقاط کور جانبی با دامنهٔ بیشتر و نُه دوربین مختلف برای دید اطراف میشود. برای اسکالید جدید سیستمهای صوتی جدید AKG در نظر گرفته شده که بهصورت پایه شامل 19 بلندگو و یک سابووفر میشود اما امکان سفارش سیستم استودیو با 36 بلندگو و سه آمپلیفایر هم وجود دارد. این سیستم سفارشی همچنین از ویژگیهای جالبی مثل تقویتکنندهٔ مکالمه هم برخوردار است که از میکروفون و بلندگوها برای بهبود مکالمه میان سرنشینان جلو و عقب استفاده میکند.
در همین حال، خریداران میتوانند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برای صندلیهای عقب را هم سفارش دهد که شامل دو نمایشگر لمسی 12.6 اینچی میشود. این نمایشگرها از فناوری بسیار پیشرفتهای برخوردار بوده و میتوانند برای پخش بازیها، موسیقی و ویدئو از طریق پورتهای HDMI و USB مورداستفاده قرار گیرند. امکان اتصال و ادغام این نمایشگرها با گوشیهای هوشمند هم وجود دارد و سرنشینان عقب از طریق آنها میتوانند به راننده پیشنهاد یک مقصد را بدهند. از تکنولوژیها که بگذریم، کابین اسکالید جدید از چرم پریمیوم، تریم چوبی و تزئینات فلزی مملو است و خریداران امکان انتخاب از بین هشت رنگ و تریم مختلف را خواهند داشت. نورپردازی داخلی و شبکه توری بلندگوها از جنس فولاد ضدزنگ هم از دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ اسکالید مدل 2021 هستند.
به لطف پلتفرم کاملاً جدید و سیستم تعلیق عقب مستقل، نسل جدید اسکالید بسیار جادارتر از نسل قبلی شده است. در نسخهٔ استاندارد، فضای پای ردیف سوم صندلیها با 40 درصد افزایش به 886 میلیمتر رسیده و یکی از جادارترین ردیفهای سوم را در این کلاس ایجاد کرده است. فضای بار پشت صندلیهای ردیف سوم نیز با افزایشی 68 درصدی به 722 لیتر رسیده و در صورت خواباندن هردو ردیف صندلیهای عقب، فضای بار کلی خودرو به 3090 لیتر میرسد؛ اما کسانی که حتی از این هم فضای بیشتری میخواهند، نسخهٔ ESV قابل خریداری است که 404 میلیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارد. فضای پا در صندلیهای ردیف سوم این نسخه 933 میلیمتر و فضای بار کلی آن 3585 لیتر است.
سیستم سوپر کروز و امکان رانندگی خودکار
همانطور که پیشازاین گفته شده بود، سیستم رانندگی نیمهخودکار کادیلاک یعنی سوپر کروز در اسکالید جدید ارائه میشود. این سیستم امکان رانندگی بدون دخالت دستان راننده را در بیش از 320 هزار کیلومتر از بزرگراههای ایالاتمتحده و کانادا فراهم میکند. این امکان به لطف اطلاعات نقشهٔ LiDAR، GPS با دقت بالا، سیستم پیشرفتهٔ توجه راننده و شبکهای از دوربینها، رادارها و سنسورها فراهم شده است. البته هرچند سوپر کروز در محصولات کادیلاک چیز جدیدی نیست اما برند لوکس جنرال موتورز اخیراً برای آن یک آپدیت را ارائه کرده که امکان تغییر خط خودکار را فراهم میکند. به لطف این ویژگی، برای تغییر خط راننده فقط باید راهنما بزند و سپس اگر فاصلهٔ مناسبی بین خودروهای در حال تردد پیدا شود، اسکالید بهطور خودکار تغییر خط میدهد.
برای اولین بار، اسکالید دیزلی میشود
همانطور که انتظار میرفت، زیر کاپوت نسل جدید اسکالید همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 قبلی با 420 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. هرچند شاید طرفداران به خاطر عدم ارائهٔ موتور 4.2 لیتری توئین توربوی بلکوینگ ناامید شده باشند اما همین پیشرانهٔ 6.2 لیتری سنتی به زمانبندی متغیر سوپاپها، تکنولوژی توقف/حرکت و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها مجهز شده است. به گفتهٔ کادیلاک، این ویژگیها موتور را قادر میسازد تعادلی بین پرفورمنس و کارایی برقرار کند؛ اما خبر پیشرانهای بزرگتر برای اسکالید مدل 2021 ارائهٔ یک موتور 3 لیتری شش سیلندر توربودیزل جدید با 277 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
بهبود کیفیت سواری با سیستم تعلیق جدید
به لطف سیستم تعلیق مستقل عقب که در بالا اشاره شد، کیفیت سواری، کنترل و پاسخدهی فرمان نسل جدید اسکالید بهبود چشمگیری داشته است. این اسیووی لوکس همچنین از سیستم کنترل سواری مغناطیسی هم برخوردار است که برای ارائهٔ سواری راحت بهطور مداوم کمکفنرها را تنظیم میکند. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم تعلیق بادی تطبیقی هم برای اسکالید جدید وجود دارد که با توجه به میزان وزن درون خودرو، بهطور خودکار ارتفاع را تنظیم میکند. این سیستم همچنین در سرعتهای بزرگراهی بهمنظور بهبود آئرودینامیک، بهطور خودکار ارتفاع خودرو را کاهش میدهد. برای سهولت در سوار پیاده شدن نیز با این سیستم میتوان ارتفاع ماشین را 50 میلیمتر کاهش داد؛ و نهایتاً هنگام آفرود راننده میتواند ارتفاع تعلیق را افزایش دهد.
اما ویژگیهای آفرود اسکالید جدید صرفاً به این مورد محدود نمیشود و خریداران میتوانند برای آن یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی را هم سفارش دهند. این دیفرانسیل گشتاور را با بیشترین کشش به چرخهای عقب منتقل میکند که این ویژگی به حرکت خودرو در مسیرهای خشن و همینطور آبوهوای نامساعد کمک میکند. نسل جدید کادیلاک اسکالید در سهماههٔ سوم سال جاری به بازار عرضه میشود و قیمتگذاری آن طی ماههای آینده اعلام خواهد شد.