رونمایی از کادیلاک XT5 در لسآنجلس
5 خط عرضی، یک 5 ضلعی کرومی، تاجی در مرکز و انبوهی خطوط تیز شما را به یاد چهچیز میاندازد؟ قطعاً کادیلاک با آن زرق و برق و چراغهای کشیده و انبوه کرومکاریهای روی بدنه تنها جوابی است که برای این سؤال به ذهن شما خطور میکند. کادیلاک در نمایشگاه خودرو لسآنجلس از کراس اوور جدید خود XT5 رونمایی کرد. این مدل که جانشین خودروی SRX است ادامهدهنده خط جدیدی است که با مدل ATS و CTS شروع شد، با CT6 قوام یافت و حالا با XT5 به بهترین شکل ممکن به کمال رسید.
XT5 در طراحی به مدل CT6 شباهت بسیاری دارد بهویژه در چراغهای جلو و دماغه که همان خط و خطوط را تداعی میکند. با کاهش وزنی به میزان 126 کیلوگرم و افزایش 6 سانتی در فضای پاهای سرنشینان عقب، بهنظر میرسد XT5 از سطح بالاتری از بهرهوری در مهندسی و ساختار سود میبرد. کادیلاک ادعا میکند XT5 را حدود 45 کیلگرم از آئودی Q5 که خودرویی در کلاس پایینتر است، سبکتر ساخته است.
به مدد موتور 3.6 لیتری و V6 کادیلاک که 305 اسب بخار قدرت و 366 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و پیش از این در مدلهای ATS و CTS بکار رفته و همچنین یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، سیستم حرکت/ توقف و سیستم از کارافتادن اتوماتیک سیلندرها، XT5 مصرف سوخت مناسبی خواهد داشت و درعینحال از توان بالایی در مانورهای جادهای برخوردار است.
از آنجا که این خودرو قرار است به بازار چین نیز عرضه گردد، کادیلاک برای مشتریان چشمبادامی خود در چین یک پیشنهاد تازه دارد و برای XT5 از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر و توربو بهصورت ویژه استفاده میکند. البته کادیلاک هنوز هیچ بحثی در مورد ارائه XT5 با این پیشرانه کوچکتر در بازار آمریکا نداشته است و این مورد در هالهای از ابهام قرار دارد.
یکی از جالبترین نکات درباره مدل XT5 این است که CUV جدید کادیلاک اولین مدل و بهنوعی پیشاهنگ ارائه سیستم کنترل الکتریکی انتقال نیرو است. کادیلاک با استفاده از این سیستم، هم به کاهش سر و صدا در کابین کمک نموده و هم موجبات ایجاد فضای بیشتر را فراهم آورده است. این کراسآوور همچنین به سیستم دوربین نشاندهنده نقاط کور در عقب مجهز است. این سیستم که نخستین بار درسدان CT6 بهعنوان گل سرسبد محصولات کادیلاک استفاده شده، با بهکارگیری یک صفحه کریستال مایع در بالای کابین، جایگزین آینه دید عقب شده و به راننده برای پایش محیط اطراف کمک بسیاری مینماید.
منبع: motortrend