کادیلاک

پیشرانه V8 OHV کادیلاک 1949، شگفتی مهندسی که صنعت خودروسازی را متحول کرد

هرچند پیشرانه‌های هشت سیلندر از سال ۱۹۱۵ به تولید انبوه رسیدند اما موتور ۵.۴ لیتری V8 سال ۱۹۴۹ کادیلاک جهشی فوق‌العاده به جلو بود که استانداردهای پنجاه سال بعد را تعیین کرد.

موتور V8 که یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌های تاریخ پیشرانه‌های درون‌سوز محسوب می‌شود، در سال ۱۹۰۴ متولد شد. این موتور که توسط یک مهندس فرانسوی بنام «لئون لوواواسر» طراحی و توسط سازنده‌ای بنام «آنتونت» ساخته شد، ابتدا در مسابقات قایق‌های تندرو مورداستفاده قرار گرفت و چند سال بعد به پیشرانهٔ هواپیما تبدیل شد؛ اما چند سال پس از عرضهٔ موتور V8 آنتونت، دو شرکت خودروسازی رنو و بوشت تولید موتورهای V8 را برای خودروهای مسابقه‌ای آغاز کردند و تنها یک دهه بعد، بسیار از خودروسازان به توسعهٔ موتورهای V8 خودشان پرداختند.

در ایالات‌متحده، کادیلاک تولید موتور L-Head را آغاز کرد که به‌عنوان اولین پیشرانهٔ V8 تولید انبوه جاده‌ای تاریخ شناخته می‌شود. این موتور طd بیست سال به‌طور مداوم بهبود پیدا کرد و مورداستفاده قرار گرفت اما زمانی که محدودیت‌های خود را نشان داد کادیلاک برنامه‌ریزی برای توسعهٔ جانشین آن را آغاز کرد.

توسعهٔ یک پیشرانهٔ V8 پیشرفته که جایگزین L-Head قدیمی شود در اواخر دههٔ ۳۰ آغاز شد اما زمانی که ایالات‌متحده به جنگ جهانی دوم پیوست، این پروژه باید متوقف می‌شد زیرا خودروسازان باید به تولید تجهیزات جنگی می‌پرداختند. بااین‌حال، پیشرفت‌هایی که در طول سال‌های جنگ در زمینهٔ بهبود کیفیت سوخت صورت گرفت در دهه‌های بعد به صنعت خودروسازی رسید و بر آیندهٔ موتور V8 جدید کادیلاک تأثیر گذاشت.

پس از پایان جنگ، کادیلاک پروژهٔ بلندپروازانهٔ خود را از سر گرفت و اولین نمونه‌های کاربردی موتور جدید در سال ۱۹۴۶ ساخته شدند. نسخهٔ نهایی این موتور هم پیش از آنکه به تولید انبوه برسد به‌طور گسترده در مسافتی بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مورد آزمایش قرار گرفت. اولین کادیلاک‌های کاملاً جدید پس از جنگ با باله‌های عقبی که از جنگندهٔ لاکهید P-38 الهام گرفته بودند در سال ۱۹۴۸ معرفی شدند و یک سال بعد، جایگزین موتور L-Head زیر کاپوت این خودروها قرار گرفت.

این موتور جدید یک نمونهٔ ۵.۴ لیتری بود که خیلی زود پیشرفته‌ترین موتور V8 جهان لقب گرفت. این پیشرانهٔ جدید تقریباً هیچ اشتراکی با موتور قبلی نداشت و با محفظه‌های احتراق کارآمدتر و سیستم سوپاپ OHV، سبک‌تر، قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر بود. این موتور اما غیر از طرح سوپاپ OHV یا پوشراد، پیشرفت‌های چشمگیر زیاد دیگری را هم ارائه کرد و برای پنج دههٔ بعد به یک معیار و ملاک تبدیل شد. این پیشرانهٔ OHV با وزن ۳۰۰ کیلوگرم حدود ۹۰ کیلوگرم از موتور قبلی سبک‌تر بود.

این پیشرانه قطر سیلندر بزرگ‌تر و کورس پیستون بسیار کوتاه‌تری داشت که سرعت پیستون‌ها و درنتیجه اصطکاک را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌داد و راندمان حرارتی کلی را بهبود می‌بخشید. این پیشرانه همچنین به لطف پیستون‌های نوآورانه، اندازهٔ جمع‌وجوری داشت و با استفاده از لیفترهای سوپاپ هیدرولیکی به یکی از بی‌صداترین موتورهای V8 آن زمان تبدیل شده بود.

همان‌طور که گفته شد، در طول جنگ جهانی دوم افزایش کیفیت سوخت هواپیماها نهایتاً به صنعت خودروسازی رسید و هرچند زمانی که این موتور V8 به بازار عرضه شد هنوز سال‌ها تا ارائهٔ بنزین اکتان بالا فاصله وجود داشت اما کادیلاک این موضوع را پیش‌بینی کرده بود و این یکی از دلایلی بود که سراغ طراحی OHV رفت. ازاین‌رو، ساختار موتور می‌توانست نسبت تراکم تا ۱۲ را تحمل کند اما بااین‌حال، زمانی که موتور به بازار عرضه شد نسبت تراکم آن به ۷.۵ کاهش یافت.

اما حتی با این نسبت تراکم پایین، موتور کادیلاک ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و یکی از قوی‌ترین موتورهای V8 ساخت آمریکا محسوب می‌شد. این پیشرانه به انتخاب محبوبی در بین علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیلرانی تبدیل شد و همچنین به گزینهٔ برتری برای خودروهای هات رود اولیه مبدل گشت. با عرضهٔ موتور V8 کادیلاک به بازار، اکثر خودروسازان دیترویتی چه بزرگ و چه کوچک در اواسط دههٔ ۵۰ توسعهٔ پیشرانه‌های V8 خود با کورس پیستون کوتاه و سوپاپ OHV را آغاز کردند.

این فرمول برای پنجاه سال به یک رویه و معیار تبدیل شد و جنگ اسب بخاری را آغاز کرد که منجر به ساخت تعدادی از افسانه‌ای‌ترین پیشرانه‌های V8 تاریخ شد. OHV کادیلاک طی دهه‌های بعد به‌طور مداوم بهبود پیدا کرد و حجم و قدرت آن افزایش یافت. این موتور با همان ساختار اولیه، با حجم ۶.۴ لیتر در الدورادو ۱۹۵۸ قدرتی ۳۲۵ اسب بخاری تولید می‌کرد. پیشرانه‌های جدیدتر کادیلاک نیز تا دههٔ ۹۰ همچنان از همان ترکیب OHV استفاده می‌کردند. آخرین موتور V8 عالی کادیلاک هم سری تمام آلومینیومی نورث‌استار با سیستم سوپاپ DOHC بود که تا اواخر دههٔ ۲۰۰۰ تولید شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۵ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    خودروسازی آمریکا یه زمانی در زمینه تکنولوژی به معنا واقعی قدرت مطلق بود و بقیه حتی نمیتونستن بهش نزدیک بشن !! نه اینکه الان ضعیف شده باشن ، هنوز هم جزو سه قطب اصلی خودروسازی دنیا هستن ولی وقتی به تاریخشون و این شاهکار هایی که خلق کردن نگاه کنیم ، متوجه میشیم که این آمریکا با روز های اوجش هنوز فاصله داره

    موافقم 100
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (6819 ديدگاه)

      از شاهکارهای بی مانند امریکا در خودروسازی میشه به افسانه هایی نظیر
      کادیلاک الدورادو۱۹۵۳/۵۸/۵۹
      لینکلن کانتیننتال ۵۸تا ۶۰
      شوی ایمپالا۵۹
      دوج کرونت ۶۰
      پلیموت فیوری۶۰
      دسوتو۱۹۶۰
      فورد اسکایلاینر۵۷
      و طوماری از ماشینهای افسانه ای رو نام برد که دیگه مثل اونها نمیاد

      موافقم 85
      مخالفم 11
      1. HKS

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (26 ديدگاه)

        سلام عزیزم کارنامه ات را گرفتی؟

        موافقم 23
        مخالفم 42
      2. 000780

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        بنظرم خوده chevy nova 67 رو جا انداختی

        موافقم 8
        مخالفم 0
    2. شلبی

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (685 ديدگاه)

      برای بررسیه علمیه گفته های شما احتیاج به بحث های طولانی و اگاهی از علم تجارت بین الملل و اقتصاد کلان هست ولی به طور خلاصه بخایم بررسی کنیم در اقتصاد و جهانی با تجارت ازاد نظریه هست به اسم اصل مزیت نسبی که تمام تجارت بین الملل حول این اصل شکل گرفته که دونوع داره یاحاصل از فراوانیه عوامل تولید مثل نیروی کار و سرمایه هست و یا حاصل از به تخصص کامل رسیدن در تولید یک محصول و رسیدن به صرفه های ناشی از مقیاس
      اصولا اینکه امریکا الان یکه تاز خودروسازیه دنیا نیست امری اجتناب ناپذیر بود به دللیل اینکه گپ بین امریکا و دیگر کشورها در تولید خودرو به مرور زمان پر شد و دیگر کشورها هم در زمینه تولید خودرو به تخصص کامل و صرفه های ناشی از مقیاس رسیدن این اتفاق برای خیلی از صنایع و تکنولوژی ها افتاد مثل صنعت نساجی،رادیو ، تراشه و … که زمانی امریکا در اون ها پیشتاز بود ولی به مرور کشور های دیگر به امریکا رسیدن و و حتی بعد از مدتی امریکا به وارد کننده این قطعات تبدیل شد چون این کشورها بنا به دلایلی که بالا گفتم در تولید این قطعات نسبت به امریکا مزیت نسبی پیدا کرده بودن
      اما اینکه ما بخایم صنعت خودروسازی رو نماینده تمام صنایع و تکنولوژی ها بدونیم و نتیجه بگیریم که امریکا ضعیف شده مطلقا درست نیست،در حال حاضر امریکا در زمین های دیگری در حال بازی و برنده شدنه مثل صنایع های تک،هوش مصنوعی،ماشین لرنینگ،بیوانفرماتیک،صنایع دارو و پزشکی،صنایع هوا و فضا،صنایع نظامی،صنایع کشاورزی،و از همه مهم تر بازار و صنایع مالی و ….

      موافقم 44
      مخالفم 5
    3. مهردادکمال

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1838 ديدگاه)

      الانم در مجموع برترینه اگر وانت ها و ون ها و کامیون ها و الکتریکی ها و صد البته افرودهای اصیل رو هم در نظر بگیریم…
      امریکایی ها تو بحث ارزش خودرو به نسبت قیمت هم تاپ هستن

      موافقم 51
      مخالفم 1
    4. مجتبی .

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      اروپا طی دوجنگ جهانی آسیب بسیار دید اما بعد جنگ دوم به مرور خودشو ترمیم کرد ورقابت جدی شد.

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. (Ali(chevynova

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6819 ديدگاه)

    وقتی اصالتت ۱۲۳ سال باشه
    وقتی ۱۰۰در۱۰۰سهامت همچنان امریکنی باشه
    وقتی ماشالاه ماشالاه پشت هر مدلی که ساخته باشه
    نتیجش میشه این
    ماشالاه کادیلاک
    ماشالاه اصالت

    موافقم 69
    مخالفم 27
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (10247 ديدگاه)

    توجه کنید به تاریخ پیشرفت تکنولوژی در جهان ، هر ۲۰ سال یکبار یک کشور نسبت به دیگران پیشتازتر بوده ولی در کل همیشه رقابت بین آلمان و آمریکا دست به دست شده !
    ایتالیا جنونِ خودروسازیست !
    انگلیس غرور خودروسازیست ( البته در گذشته ) !
    ژاپن حکم عمومی در خودروسازی داشته و داره !
    کره پیشتاز در طراحی ۲۰ سال اخیر بوده !
    چین انبوه‌فروشِ خودروسازیست در حال و آینده که شاهدش بودیم چند وقت پیش خبرش آمد که صادرات خودروی چین در جهان اول شده و برای اولین بار جایِ ژاپن را گرفته !

    !!! اما در کل ، این آلمان و آمریکا هستند که پرونده‌ی خودروسازی را میچرخانند و همین میشه که وقتی پشت فرمان یک بنز یا کادیلاک قدیمی میشویم ، هوش از سر میرود و احساس عجیبی دارد نسبت به تمام خودروهای جهان حتی ایتالیایی‌های قدیمی گرانقیمت کلکسیونی !!!

    موافقم 61
    مخالفم 5
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (6819 ديدگاه)

      پشتوانه و تاریخچه ای که کادیلاک داره به تنهایی کفایت داره برای اثبات بی نقصیش
      اگه درست یادم باشه جرمی تو یه برنامه گفت(( کادیلاک نون گذشته پرافتخارش رو میخوره))
      اون گذشته پرافتخار باعث شده که با تمام فراز و فرودهایی که کادیلاک طی بیش از۱۲۰ سال دیده همچنان اسمش که میاد ادم رو یاد یه فلییت وود سری ۷۵ مدل ۱۹۳۸ با موتور۱۶ سیلندر میندازه

      موافقم 32
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (10247 ديدگاه)

        دقیقاً همینطوره ، کادیلاک گذشته‌اَش مثل ایرانِ که از حالش بهتره !!!

        اما بینقص نیست و در این جهان ما هیچ بینقصی در هیچ زمینه‌ای نداریم و همیشه رو به تکامل و بهتر شدن هستیم !

        موافقم 18
        مخالفم 2
      2. HKS

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (26 ديدگاه)

        پشتوانه باعث نمیشه XT4 و XT5 و XT6 که بدترین کلاسشون هستن خوب بشن

        موافقم 7
        مخالفم 13
  4. (Ali(chevynova

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6819 ديدگاه)

    مهندسی امریکایی این هست
    استانداردی رو درش بکار برده که ۵۰ سال اون رو رعایت کرده و ازش جواب گرفته
    ماشینهای امریکایی به همین علت همیشه ارزون بودن چون یه چیزی رو جوری طراحی میکردن که تا ۵۰ سال لازم به تغییر نباشه و طبعا هزینه ها هم کاهش میافت و قیمت نهایی کمتر میشد

    موافقم 38
    مخالفم 10
  5. BMW

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1240 ديدگاه)

    هنوزم جزو بهترین ها هست لعنتی آمریکا واقعا بی نظیر بوده تو صنعت ماشین سازی

    موافقم 34
    مخالفم 3
  6. سوشیانت

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1947 ديدگاه)

    کادیلاک یعنی استاندارد جهانی

    موافقم 29
    مخالفم 11
  7. حسن

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1361 ديدگاه)

    کادیلاک یعنی اولینها

    موافقم 21
    مخالفم 8
  8. مهدی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1603 ديدگاه)

    متوجه نشدم نوآوری کادیلاک تو این موتور چی بود ؟ منظورش کاهش کورس میل لنگ و افزایش بور سیلندر واسه افزایش دور موتور بود ؟؟ اگر منظور اینه که موتور کولومبو فراری دو سه سالی قدیمی تر هست و نسبت کورس و قطر خیلی کمتره ضمن اینکه اگر موتور کادیلاک پوشراد داشت موتور کلومبو راکر مستقیما سوپاپ رو باز میکرد و راندمان بیشتر میشد و اساسا طراحی پربازده تر بود تازه این چیزی هست که من می‌دونم شاید قبل از اون هم از خود آمریکا یا اروپا موتورهای مشابه تولید شده بودن

    موافقم 18
    مخالفم 20
  9. نقل محافل

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کادیلاک سویل جز اولین خودروهایی در دنیا بود که مجهز به کامپیوتر خودرو (ECU) بود. سایر مشخصات فنی کادیلاک سویل ایران: موتور ۳۵۰ اینچ مکعبی (معادل ۵٫۷ لیتر) انژکتوری برقی بوش-بندیکس با زاویه ۹۰درجه ۱۸۰ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن گشتاور. به ترتیب در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۰۰۰ دور در دقیقه…..
    فقط و فقط همین کادیلاک سویل مونتاژ در پارس خودرو زمان شاه کافیه که بدونیم که چه خودروهای ایمن و مناسبی سوار می شدیم و الان به شکرانه ی دولت های ضعیف پس از انقلاب سوار لگن های چینی و کره ای میشیم ذوق مرگ میشیم..
    من موندم که چی تو کله های پوک برخی ها چی گذشته بود که وارد سفارت آمریکا شدند و باعث این‌همه بدبختی مردم ایران شدند….
    ای کاش تا زمانی که جو بایدن و دمکرات های آمریکایی قدرت دارند جناب آقای آیت الله رئیسی رییس جمهور عزیز و محترم کاری کنند کارستان و باعث بازگشایی سفارت آمریکا در ایران شوند تا واسطه گران و دلالان تحریم ها بساطشان جمع شود و بازهم پای شرکت های معتبر آمریکایی به ایران باز شوند…..🇮🇷🇮🇷🌹❤️🙏

    موافقم 40
    مخالفم 5
    1. حسین دهمرد

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      یجوری نوشتی سوار میشدیم انگار داری راجب پیکان حرف میزنی که همون پیکانم تا دهه ی هشتاد تو هر محله ای یکی دو نفر اگر داشتن.
      زمان مموتی بنز مونتاژ میکردیم انقد ادعا نمیکنه.
      والا کسی که اون زمان دستش به کادیلاک میرسیده الان بهترشو سوار میشه.

      موافقم 1
      مخالفم 11
    2. RTS

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پاراگراف آخر فقط . تو جهان های موازی هم قفله همچین حرکتی 🤣

      موافقم 4
      مخالفم 2
    3. مجتبی .

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      عزیز کی؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
  10. علی محمود اوغلو

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    چند سال پیش که کادیلاک تازه از رکود دراومده بود تو سایتش رفتم محشر بود تازه فهمیدم کره و چین و ژاپن … از رو مال تونا کپی میکنن چون فیافه بعضی مدلاش شبیه مدل های هیوندایی و اینا بود اول فکر کردم اونا از اینا تقلید کردن بعد فهمیدم بقیه از آمریکاییا تقلید میکنن واقعا از افتخارات کادیلاک اینه که تابحال تاکسی نشده و ماشینای لوکس میزنه صد حیف تو ایران نمیاد و بیجهت محرومیم یه سر به سایتش بزنیین کیف کنین

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. TTRS

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشینای ژاپن ، اصالت ، هویت و زبان طراحی خودشونو دارن و مسیرشونو پیدا کردن . اون دو تای دیگه اما کارشون همینه و مسیر پیشرفتشون با سرمشق قرار دادن بزرگان خودرو و کپی کردن ازوناس.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  11. Lamberto

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    فیات 8V یکی از شگفتی های بزرگ اوایل دهه 1950 بود. این یک خودروی اسپرت دو لیتری V8 با شاسی نیمه مونوکوک، سیستم تعلیق کاملاً مستقل بود که عملکرد عالی را ارائه می‌کرد – این خودرو قهرمان GT ایتالیا برای پنج سال متوالی از سال 1954 تا 1958 شد. مادر نزاییده کسی بخواد تو هر دوره ای انجینی بهتر از ایتالیا طراحی کرده باشه

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. حمید

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اسم انجین بیاد فقط هوندا پرچم داره

      موافقم 1
      مخالفم 5
  12. فرزاد افشار

    ۱۷ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    فقط ژاپن …..ماشین با موتور کم مصرف سخت جون قابل اعتماد تو کارکردهای بالا و خوش استایل

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا