کادیلاک

اولین سواری با کادیلاک سلستیک، رقیب امریکایی برای رولزرویس و بنتلی

هرچند در این سواری اجازهٔ رانندگی با سلستیک را نداشتیم ولی توانستیم تجربهٔ مناسبی از حس و حال این سدان پرچم‌دار کادیلاک دریافت کنیم.

آمریکایی‌هایی که معمولاً کادیلاک را با شاسی‌بلند اسکالید یا سدان‌های عظیم‌الجثهٔ شبیه کشتی‌های جاده‌ای می‌شناسند، ممکن است با دیدن این نام روی یک خودروی الکتریکی با فرم لیفت‌بک مانند که قیمتی مشابه بنتلی و رولزرویس دارد مشکل داشته باشند. بااین‌حال، کادیلاک از طریق عرضهٔ مدل‌های پرفورمنس بلک‌وینگ و مدل‌های الکتریکی دست‌ساز مثل سلستیک، سعی دارد تصویر برند خود را تغییر دهد؛ اما آیا کادیلاک سلستیک می‌تواند جایگزینی برای رولزرویس یا بنتلی باشد؟ زمانی که سوار بر یک نمونهٔ آزمایشی نهایی پرچم‌دار کادیلاک شدیم، این فرصت را پیدا کردیم که پاسخ این سؤال را دریابیم.

اولین برداشت

با توجه به انتظاراتی که هرکسی از یک خودروی لوکس دارد، اولین برداشت از سلستیک می‌تواند متفاوت باشد. رولزرویس فانتوم به خاطر ارتفاع زیاد، بالاتر از دیگر خودروها قرار دارد ولی سلستیک خودرویی بسیار کشیده، کم‌ارتفاع و پهن است که باعث می‌شود به شکلی متفاوت از رقیب بریتانیایی چشمگیر به نظر برسد. همچنین نورپردازی منحصربه‌فرد جواهر مانند در بیرون خودرو نیز در شب بشدت هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درها با دکمه‌های مخفی باز می‌شوند.

حس و حال داخلی

کابین سلستیک حال و هوای بسیار مدرن و پیشرفته‌ای دارد. در اینجا همه‌چیز از تودوزی چرمی و دوخت‌های جالب گرفته تا کف‌پوش‌های زیبا و تریم چوبی، به شکلی ماهرانه ساخته شده است اما درحالی‌که بنتلی در فلاینگ اسپور از نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی چرخان استفاده کرده که می‌تواند صفحه‌ای چوبی یا ساعت آنالوگ را به نمایش درآورد و حسی کلاسیک به داخل خودرو ببخشد، کادیلاک از یک صفحه‌نمایش بزرگ OLED استفاده کرده که کل عرض داشبورد را پوشش داده است. برند لوکس جنرال موتورز همچنین سیستم صوتی AKG با ۳۸ بلندگو را هم برای سدان پرچم‌دار خود در نظر گرفته است.

تجربه عقب

برای سرنشینان عقب نمایشگرهای اختصاصی در نظر گرفته شده که هرچند کوچک‌تر از استاندارد این روزهای صنعت خودروسازی هستند اما اندازهٔ معقول و متناسبی دارند. این نمایشگرها می‌توانند تمام استریم‌های محبوب را پخش کنند یا اطلاعاتی مثل سرعت، برد، راندمان و مصرف انرژی خودرو را به نمایش درآورند تا سرنشینان عقب بتوانند از دور خودرو را مدیریت کنند. از روی کنسول مرکزی که آن‌هم به یک نمایشگر کنترلی مجهز است، میزهای سینی مانند بیرون می‌آیند و سقف شیشه‌ای خودرو هم به چهار قسمت تقسیم شده که هرکدام به‌طور مجزا از قابلیت تیره یا روشن شدن الکتروکرومیک برخوردار هستند و پنج سطح مختلف برای هر سرنشین از بسیار روشن تا بسیار تیره را ارائه می‌کند. همچنین برای هرکدام از سرنشینان عقب یک شارژر بی‌سیم گوشی و پورت USB-C در نظر گرفته شده است. حتی برای جریان هوای سیستم تهویه هم سه گزینهٔ مختلف شامل پهلوبه‌پهلو، بالا به پایین و ترکیبی قابل انتخاب خواهد بود.

سواری

تجربه سواری ما با یکی از چندین نمونهٔ آزمایشی نهایی سلستیک بود که به هفتهٔ اتومبیل مونتری در کالیفرنیا منتقل می‌شدند. در طول این سفر، مهندسان کادیلاک یک هفته را صرف آزمایش‌های نهایی سلستیک طی کیلومترها پیمایش تا کالیفرنیا کردند. البته ما اجازهٔ رانندگی با خودرو را نداشتیم و صرفاً در صندلی‌های جلو و عقب نشستیم و رانندگی توسط مهندسان کادیلاک انجام می‌شد. البته برای برخی از مهمانان خاص، فرصت کوتاهی برای رانندگی فراهم شده بود. مسیرهای آزمایشی در طول این سفر چندان پردست‌انداز نبودند و سلستیک ما که از رینگ‌های ۲۳ اینچی استفاده می‌کرد (رینگ‌های ۲۲ اینچی هم ارائه می‌شود) کاملاً سواری آرامی داشت. البته بخش عمده‌ای از این موضوع به خاطر کمک‌فنرهای مغناطیسی جدید، آنتی‌رول بارهای فعال، مواد عایق صدا در داخل و لاستیک‌های اختصاصی میشلین پایلوت اسپرت EV است.

جمع‌بندی

در طول رانندگی تا مونتری، هیچ مشکلی بزرگی در سلستیک‌های آزمایشی بروز نکرد و صرفاً شاهد چند ایراد جزئی الکترونیکی بودیم. ظرفیت تولید حداقل یک سال این سدان مجلل آمریکایی به‌طور کامل فروخته شده و انتظار می‌رود اولین نمونه‌ها در سه‌ماههٔ پایانی امسال به خریداران تحویل داده شوند. اگر از روی تعداد سرهایی که به سمت سلستیک چرخیدند و گوشی‌های هوشمند و دوربین‌هایی که این خودرو را هدف عکس‌برداری قرار دادند قضاوت کنیم، کادیلاک سلستیک آمادهٔ ایجاد سروصدای بلندی در بخش فوق لوکس بازار است.

مشخصات فنی کادیلاک سلستیک

Cadillac Celestiq 2024
قوای محرکه الکتریکی دو موتوره
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۳۰۷ میلی‌متر
طول ۵,۵۱۷ میلی‌متر
عرض ۲,۰۸۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۵۳ میلی‌متر
وزن خالص ۲۷۲۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه
برد ۴۸۰ کیلومتر
قیمت پایه ۳۴۰ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۵ رای

منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. مرغ سحر

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ولی لاشیا این طرح پیش فروش از سایپا و ایران‌خودرو کش رفتن با این روش مطمئن هستند بالاتر از ظرفیت تولیدشون پیش میشه

    موافقم 43
    مخالفم 1
  2. رامتین

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3219 ديدگاه)

    بنظرم در حد بنتلی نمیتونه ظاهر بشه.

    موافقم 14
    مخالفم 5
  3. رضا

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر کاری هم کنه بازم اولین تصویر از کادیلاک، اسکالیده تو این سبک از ماشین ها هم جذابیت و طراحی بنتلی یه لول دیگس.

    موافقم 8
    مخالفم 3
  4. شهرام

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آقا قبول.. بعنوان یک سدان فول‌سایز لوکس پرچمدار کاملا قابل قبول‌ه.‌. برندش هم که دگ جای حرف نداره.. سوپر دولوکس ساز سنتی که حتی بسیاری از اولینهارو در این سگمنت کادیلاک معرفی کرد.. مثل گیربکس اتوماتیک اگه اشتباه نکنم.. یا شیشه بالابر برقی و کولر.. بهرحال.‌.
    ولی کابینش رو با کابین فلاینگ‌اسپور یا کنتیننتال جی‌تی اصلا نمیشه مقایسه کرد.. لعنتی کابین بنتلی اصلا دلت نمیخواد پیاده بشی.. میشه ساعتهای فراوان تو کابین بنتلی بشینی و به ظاهر و فیزیکال ادوات مختلف کابین خیره شد و هراز گاهی باهاشون ور رفت😀 و خستگی هم رفته باشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. شهرام

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا قبول.. بعنوان یک سدان فول‌سایز لوکس پرچمدار کاملا قابل قبول‌ه.‌. برندش هم که دگ جای حرف نداره.. سوپر دولوکس ساز سنتی که حتی بسیاری از اولینهارو در این سگمنت کادیلاک معرفی کرد.. مثل گیربکس اتوماتیک اگه اشتباه نکنم.. یا شیشه بالابر برقی و کولر.. بهرحال.‌.
    ولی کابینش رو با کابین فلاینگ‌اسپور یا کنتیننتال جی‌تی اصلا نمیشه مقایسه کرد.. لعنتی کابین بنتلی اصلا دلت نمیخواد پیاده بشی.. میشه ساعتهای فراوان تو کابین بنتلی بشینی و به ظاهر و فیزیکال ادوات مختلف کابین خیره شد و هراز گاهی باهاشون ور رفت😀 و خستگی هم رفته باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. علی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    با ۳۴۰ هزار دلار حتما خرید بهتری میشه انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست