مقایسهٔ کادیلاک CT5-V بلکوینگ با بامو M5 و مرسدس E63
کادیلاک CT5-V بلکوینگ جدید آخرین مدل V بنزینی محسوب میشود اما با برخورداری از قدرت فراوان و گیربکس دستی استاندارد، خداحافظی باشکوهی با پیشرانهٔ درونسوز خواهد داشت. بلکوینگ جدید با یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ که 670 اسب بخار قدرت از آن بیرون میآید، انتخاب جذابی در برابر سوپرسدانهای مرسدس و بامو محسوب میشود. کادیلاک در این خودرو ترکیبی عالی از تجمل و فرمول پرقدرت ماسل کارهای آمریکایی را ارائه کرده و به همین دلیل بد نیست ببینیم در برابر رقبای اصلی خود یعنی بامو M5 و مرسدس E63 AMG چگونه خواهد بود.
قوای محرکه
زیر کاپوت کادیلاک CT5-V بلکوینگ پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ آشنای جنرال موتورز قرار گرفته که 670 اسب بخار قدرت و 895 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود اما امکان سفارش یک نمونهٔ 10 سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. رقبای آلمانی اما هردو از موتورهای V8 توئین توربو استفاده میکنند که حجم این موتور در مرسدس 4 لیتر و در بامو 4.4 لیتر است. در نسخهٔ پایهٔ E63، پیشرانهٔ مرسدس 570 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما نسخهٔ اصلی، مدل E63 S با 612 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است.
پیشرانهٔ 4.4 لیتری بامو نیز در M5 پایه 600 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد اما نسخهٔ کامپتیشن کمی قویتر بوده و 625 اسب بخار قدرت را زیر کاپوت خود پنهان کرده است. بامو همچنین بهتازگی مدل M5 CS را هم با 635 اسب بخار قدرت معرفی کرده اما گشتاور آن تغییری نکرده و همچنان همان 750 نیوتن متر است. نیروی پیشرانهٔ M5 توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود درحالیکه در مرسدس این کار توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. در این سدانهای آلمانی برخلاف کادیلاک خبری از گیربکس دستی نیست.
شتاب
کادیلاک میگوید CT5-V بلکوینگ در صورت تجهیز به گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی، ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. این در حالی است سدان قبلی CTS-V در آزمایش کارانددرایور شتاب 3.5 ثانیه را به ثبت رساند که این یعنی CT5-V در آزمایشهای واقعی قطعاً سریعتر از عدد اعلامی کادیلاک خواهد بود. همین موضوع در مورد سدانهای آلمانی هم صادق است زیرا هم مرسدس و هم بامو برای E63 و M5 شتاب صفر تا 96 کیلومتر 3.3 ثانیه را اعلام کردهاند اما این سوپرسدانها در آزمایشها بسیار سریعتر بوده و هردو شتاب 2.9 ثانیهای را در کارنامهٔ خود دارند؛ بنابراین، CT5-V محرک عقب هرچقدر هم که سریعتر از عدد اعلامی کادیلاک باشد بازهم نخواهد توانست در شتاب به رقبای ژرمن خود برسد.
شاسی، تعلیق، ترمز
CT5-V بلکوینگ به جدیدترین نسخه از کمکفنرهای مغناطیسی کادیلاک به همراه دیفرانسیل عقب لغزش محدود الکترونیکی مجهز است درحالیکه M5 هم از کمکفنرهای تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی سود میبرد. در همین حال، E63 به سیستم تعلیق بادی مجهز است. وظیفهٔ متوقف کردن بلکوینگ بر عهدهٔ کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب با دیسکهای 15.7 اینچی است که بزرگترین دیسکهای ترمز در تاریخ کادیلاک محسوب میشوند. ترمزهای جلوی M5 هم دارای کالیپرهای شش پیستونه و دیسکهای خنک شونده هستند درحالیکه برای هر سه خودرو ترمزهای کربن سرامیکی نیز قابل سفارش است. کادیلاک و بامو بهصورت استاندارد روی رینگهای 19 اینچی قرار میگیرند اما رینگهای استاندارد مرسدس 20 اینچی هستند.
ابعاد
CT5-V با 4,922 میلیمتر طول، کوچکترین سوپرسدان این جمع محسوب میشود اما در ارتفاع با E63 برابر است. در همین حال، E63 کمترین فاصلهٔ محوری را دارد اما با 1,907 میلیمتر پهنا، عریضترین خودروی این مقایسه بهحساب میآید و طول آن با M5 یکسان است.
داخل
برای کابین CT5-V بلکوینگ سه سطح مختلف شامل پایه، میانی و بالایی قابل سفارش خواهد بود که در نسخهٔ پایه بهصورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی با تنظیمات پرفورمنس، نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی، تریم فیبر کربنی و سیستم صوتی AKG با 14 بلندگو مجهز است. صندلیهای فیبر کربنی با گرمکن، تهویه و ماساژور هم یکی از آپشنهای قابل سفارش برای این کادیلاک قدرتمند هستند. از سوی دیگر، M5 و E63 نیز هردو از تریم فیبر کربنی، صفحه آمپر دیجیتالی و ماساژور صندلیها برخوردار هستند.
قیمت
یکی از برتریهای کادیلاک CT5-V بلکوینگ نسبت به رقبای ژرمن خود در قیمت است زیرا قیمت این سوپرسدان آمریکایی که از 85 هزار دلار آغاز میشود، به میزان قابلتوجهی از دو رقیب آلمانی کمتر است. برای مقایسه، قیمت مرسدس E63 S از 108,550 دلار شروع میشود که حدود 23 هزار دلار از کادیلاک بیشتر است. شروع قیمت M5 استاندارد نیز از 104,495 دلار است درحالیکه این رقم در نسخهٔ کامپتیشن به 112 هزار دلار و در M5 CS به 142 هزار دلار میرسد.
مشخصات فنی
کادیلاک CT5-V بلکوینگ | بامو M5 کامپتیشن | مرسدس E63 S AMG | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 670 اسب بخار | 625 اسب بخار | 612 اسب بخار |
گشتاور | 895 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.7 ثانیه | 3.3 ثانیه | 3.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 320 کیلومتر بر ساعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 300 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی | 13.8 لیتر ترکیبی | 13.0 لیتر ترکیبی |
فاصلهٔ محوری | 2,946 میلیمتر | 2,982 میلیمتر | 2,938 میلیمتر |
طول | 4,922 میلیمتر | 4,988 میلیمتر | 4,988 میلیمتر |
عرض | 1,882 میلیمتر | 1,902 میلیمتر | 1,907 میلیمتر |
ارتفاع | 1,437 میلیمتر | 1,473 میلیمتر | 1,437 میلیمتر |
قیمت پایه | 84,990 دلار | 111,995 ثانیه | 108,550 دلار |
*شتاب ذکر شده برای هر سه خودرو عدد اعلامی سازنده است
[poll id="14"]
برای شرکت در نظرسنجی، لازم است ابتدا وارد اکانت خود در پدال شوید.