مقایسهٔ سدانهای پرفورمنس جدید، IS500 F Sport یا CT4-V بلکوینگ؟
بدون شک در بخش سدانهای پرفورمنس، ژرمنها پادشاهی میکنند و کمتر خودروسازی یارای رقابت با آنها را دارد؛ اما بااینوجود، هرازگاهی مدلهای پرفورمنسی از دیگر کشورها به قلمروی آلمانها وارد میشوند تا سهمی از این بازار برای خود دستوپا کنند. حال طی چند وقت اخیر نیز شاهد معرفی دو نمونه از این سدانهای پرفورمنس غیر آلمانی بودهایم که تقریباً بهطور همزمان و با مشخصاتی بسیار نزدیک به هم معرفی شدهاند و علاوه بر رقابت با ژرمنها باید به مصاف یکدیگر هم بروند. این خودروها کادیلاک CT4-V بلکوینگ و لکسس IS500 F Sport Performance هستند که قصد داریم در این مطلب آنها را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
نه کادیلاک CT4 و نه لکسس IS هیچکدام سدانهای کاملاً جدیدی نیستند و در اصل فیسلیفتهایی کلی را تجربه کردهاند. CT4 که برای اولین بار در سال 2019 رونمایی شد، اساساً یک فیسلیفت کلی و بزرگ از سدان قدیمی ATS محسوب میشود. البته این سدان آمریکایی تغییرات بزرگی را در ظاهر تجربه کرده و شباهت چندانی با سلف خود ندارد. از سوی دیگر، لکسس IS هم بهتازگی یک فیسلیفت نسبتاً کلی را تجربه کرده که سال گذشته معرفی شد؛ بنابراین در اینجا اساساً با خودروهایی طرف هستیم که پیشینهٔ آنها به سالهای 2012 و 2013 بازمیگردد. بااینحال هردو خودرو با تغییراتی بزرگ سعی کردهاند نمای مدرنتری پیدا کنند. در این نسخههای پرفورمنس نیز هردو سدان با ویژگیهایی مثل تزئینات مشکیرنگ، رینگهای جدید، اسپویلر عقب و چهار سر اگزوز، نمای تهاجمیتری پیدا کردهاند.
داخل
در داخل اوضاع متفاوت است زیرا کادیلاک CT4 نسبت به ATS یک بازطراحی کامل را تجربه کرده و حالا از کابینی بروز و مدرن بهره میبرد درحالیکه IS در داخل تغییر بزرگی نسبت به قبل از فیسلیفت نداشته و بهروزرسانی داخلی آن صرفاً به تغییراتی جزئی مثل دریچههای تهویهٔ جدید محدود میشود. به همین دلیل، IS در داخل در برابر رقبای مدرنی مثل همین CT4 حرف چندانی برای گفتن ندارد. این نسخهٔ IS500 F Sport نیز در داخل تفاوتی با نسخههای معمولی ندارد و صرفاً نشان F اسپرت روی غربیلک فرمان و پارکابیهای آن جای گرفته است. از سوی دیگر، CT4-V بلکوینگ با غربیلک فرمان اسپرت، تریم فیبر کربنی و صفحه آمپر با گرافیک خاص بلکوینگ، بیشتر از نسخههای ضعیفتر خود متمایز شده است.
زیر کاپوت
نکتهٔ جالب در مورد این دو سدان اسپرت جدید این است که هردو دقیقاً 472 اسب بخار قدرت دارند، نه یکی کمتر و نه یکی بیشتر! اما موتورهایی که در دو خودرو این قدرت را تولید میکنند کاملاً باهم متفاوت هستند. CT4-V از همان پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربوی ATS-V استفاده میکند که البته ارتقاءهایی مثل نرمافزار جدید سیستم کنترل و بهبود ورودی هوا را تجربه کرده است. از سوی دیگر، در سینهٔ IS500 پیشرانهٔ 5 لیتری V8 آشنای لکسس قرار دارد که پیشازاین آنرا در مدلهای RC F و GS F دیده بودیم. این تفاوت در موتورها خود را در گشتاور بهخوبی نشان میدهد زیرا پیشرانهٔ تنفس طبیعی لکسس 535 نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور کوچکتر کادیلاک به لطف برخورداری از پرخوران 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال قدرت نیز کادیلاک یک گیربکس مدرن 10 سرعتهٔ اتوماتیک را در نظر گرفته درحالیکه لکسس از همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قبلی استفاده کرده است. البته گیربکس استاندارد کادیلاک یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است که این روزها ویژگی بسیار کمیابی محسوب میشود. در هردو خودرو نیروی موتور صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود و برخلاف رقبای جدید آلمانی مثل بامو M3، خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک در هیچکدام نیست.
پرفورمنس و قیمت
با توجه به مشخصاتی که بیان شد، باید انتظار سدانهای سریعی را داشته باشیم و البته همینطور هم است. طبق گفتهٔ کادیلاک، CT4-V بلکوینگ ظرف تنها 3.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که کاملاً همسطح رقبایی مثل بامو M3 و مرسدس C63 است. لکسس اما برای IS500 F Sport Performance شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را 4.5 ثانیه اعلام کرده که عدد چندان قابلتوجهی برای یک سدان پرفورمنس 470 اسب بخاری نیست و 0.7 ثانیه از رقیب آمریکایی کُندتر است. البته گفته شده در توسعهٔ این سدان ژاپنی هدف فقط رقابت در اعداد روی کاغذ نبوده و مهندسان به دنبال ارائهٔ تعادل، پالایش و اطمینانی بیشتر از هر زمان دیگر بودهاند. قیمت کادیلاک CT4-V بلکوینگ از 60 هزار دلار آغاز میشود اما لکسس هنوز قیمت IS500 را اعلام نکرده است. بااینحال با توجه به قیمت 67 هزار دلاری کوپهٔ RC F، قیمت این سدان اسپرت را میتوان چیزی در حدود 65 هزار دلار پیشبینی کرد.
مشخصات فنی
کادیلاک CT4-V بلکوینگ | لکسس IS500 F Sport | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 توئین توربو | 5.0 لیتری V8 تنفس طبیعی |
قدرت | 472 اسب بخار | 472 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر | 535 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.8 ثانیه | 4.5 ثانیه |
قیمت | 60 هزار دلار | حدود 65 هزار دلار |
[poll id="16"]