مقایسه کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر، مجلل‌ترین خودروهای برقی بازار

چهارشنبه 27 مهر 1401 - 16:45
مطالعه 6 دقیقه
Cars-10
شکی نیست که صنعت خودروسازی خیلی سریع در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است و این حرکت به سطح‌های جدیدی از بازار هم گسترش پیدا کرده است. کادیلاک...
تبلیغات

شکی نیست که صنعت خودروسازی خیلی سریع در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است و این حرکت به سطح‌های جدیدی از بازار هم گسترش پیدا کرده است. کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر که هردو در یک روز رونمایی شدند، الکتریکی‌سازی را به بخش فوق لوکس بازار وارد کرده‌اند و قصد دارند تجربهٔ جدیدی را در این کلاس ارائه کنند. هرچند از این دو ماشین یکی کوپه و دیگری سدان است اما ازآنجایی‌که هردو اولین خودروهای فوق لوکس الکتریکی بازار محسوب می‌شوند، بد نیست مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

اسپکتر یک کوپهٔ فوق لوکس بزرگ است که به‌عنوان جانشینی برای ریث و فانتوم کوپه به سبد محصولات رولزرویس اضافه شده. البته این شرکت معتقد است اسپکتر سگمنت کاملاً جدیدی ایجاد کرده که سوپر کوپه الکتریکی لوکس نام دارد. درهرحال، این خودرو از لحاظ طراحی تفاوت چشمگیری با دیگر محصولات رولزرویس ندارد هرچند که در جلوی آن برای اولین بار از چراغ‌های دوقسمتی به همراه عریض‌ترین جلوپنجرهٔ تاریخ رولزرویس استفاده شده است. اسپکتر یک کوپهٔ فست‌بک است که فرم عقب آن شباهت زیادی به کوپهٔ ریث و همین‌طور مدل تک ساخت سوئیپ‌تیل دارد. به‌طورکلی، این خودرو از طراحی مدرن و جذابی بهره می‌برد که همچنان فوراً به‌عنوان یک رولزرویس قابل‌تشخیص است.

از سوی دیگر، کادیلاک با سلستیک وارد بخشی شده که سال‌ها است در آن حضور نداشته است. بخش سدان‌های فوق لوکس که تاکنون در انحصار رولزرویس و بنتلی بوده حالا مدعی جدیدی خواهد داشت که قصد بازگرداندن شکوه نام کادیلاک را دارد. سلستیک در نمای جلویی با چراغ‌های باریک در بالا، جلوپنجرهٔ بزرگ مسدود و چراغ‌های عمودی در طرفین آن، از زبان طراحی جدید کادیلاک استفاده می‌کند که پیش‌ازاین در کراس‌اوور لیریک دیده بودیم. برای طراحی عقب خودرو اما طراحان کادیلاک مثل رولزرویس فرم فست‌بک را انتخاب کرده‌اند که شاید برای یک سدان بزرگ کمی غیرمعمول به نظر برسد ولی با چراغ‌هایی که به شکل چوب حاکی تا روی ستون‌ها کشیده شده‌اند، نمای متفاوتی را نسبت به سدان‌های سنتی بازار ایجاد کرده است.

کپی لینک

داخل

اسپکتر از پیشرفته‌ترین کابین در تاریخ رولزرویس بهره می‌برد. البته طراحی داشبورد شبیه دیگر ساخته‌های رولزرویس است ولی حالا یک نمایشگر مقابل سرنشین نصب شده و سقف ستاره‌ای معروف رولزرویس هم تا روی درها کشیده شده است. به لطف این طراحی، کابین اسپکتر همچنان حال و هوای کلاسیک خود را حفظ کرده است درحالی‌که داخل سلستیک به لطف نمایشگر عظیم و خمیدهٔ 55 اینچی که در کل داشبورد کشیده شده است، کاملاً مدرن به نظر می‌رسد. بااین‌حال، غربیلک فرمان دو پره و داشبورد افقی ساده با دریچه‌های تهویهٔ سراسری، محصولات کلاسیک کادیلاک را تداعی می‌کنند. کنترل تهویهٔ چهار منطقه‌ای، تودوزی چرمی دست‌دوز، نورپردازی با 450 چراغ LED و سیستم صوتی AKG با 38 بلندگو هم از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه سدان پرچم‌دار کادیلاک هستند.

کپی لینک

قوای محرکه

رولزرویس هنوز مشخصات کامل قوای محرکهٔ اسپکتر را اعلام نکرده و بنابراین از تعداد موتورهای آن خبر نداریم ولی مجموع خروجی آن‌ها 585 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور اعلام شده است. این شرکت همچنین حرفی در مورد ظرفیت باطری‌های کوپهٔ الکتریکی خود هم نزده و صرفاً وزن آن‌ها را 700 کیلوگرم اعلام کرده است. طبق تخمین سازمان EPA آمریکا نیز برد اسپکتر با هر بار شارژ کامل باطری‌ها 420 کیلومتر اعلام شده است. از سوی دیگر، سلستیک به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ توان خروجی موتورها بسیار به هم نزدیک هستند اما درحالی‌که اسپکتر برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 4.4 ثانیه زمان نیاز دارد، سلستیک این کار را در 3.8 ثانیه انجام می‌دهد. در بخش شعاع حرکتی هم برتری با سدان کادیلاک است زیرا به لطف باطری‌های 111 کیلووات ساعتی می‌تواند با هر بار شارژ تا 480 کیلومتر را طی کند.

کپی لینک

سواری و رانندگی

اسپکتر هرگز روی پرفورمنس یا کاهش مصرف انرژی تمرکز ندارد و می‌خواهد لوکس‌ترین حس ممکن را پشت فرمان فراهم کند. به همین دلیل، این کوپهٔ برقی به سیستم تعلیق جدیدی مجهز شده که می‌تواند آنتی‌رول بارها را جدا کند تا هر چرخ به‌طور مستقل عمل کرده و سواری نرم‌تری فراهم گردد. کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم از دیگر ویژگی‌های شاسی این ماشین هستند. در این بخش اما سلستیک هم هرگز دست‌وپابسته نیست و کادیلاک آن را به کمک‌فنرهای بادی تطبیقی، نسل چهارم سیستم کنترل سواری مغناطیسی، کنترل بادی‌رول فعال و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز کرده است. همچنین برای این خودرو نسخهٔ ویژه‌ای از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت EV در نظر گرفته شده که سروصدای جاده را کاهش می‌دهند درحالی‌که سیستم نیمه خودران جدید اولترا کروز نیز می‌تواند کنترل خودرو را به‌طور کامل در دست گیرد.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

رولزرویس هنوز قیمت اسپکتر را اعلام نکرده اما گفته است که این خودرو بین مدل‌های کولینان و فانتوم قرار می‌گیرد و بنابراین باید انتظار قیمتی در حدود 400 هزار دلار را برای آن داشته باشیم. در همین حال، قیمت سلستیک از 300 هزار دلار آغاز می‌شود که کادیلاک را وارد بازهٔ قیمتی کاملاً جدیدی می‌کند. همچنین با سفارشی‌سازی‌های فراوانی که خریداران می‌توانند انجام دهند، این رقم به‌سرعت می‌تواند افزایش پیدا کند؛ بنابراین دو خودرو از لحاظ قیمت هم نزدیک به هم خواهند بود و ازقضا، زمان عرضهٔ آن‌ها هم یکی است زیرا اسپکتر در سه‌ماههٔ چهارم سال 2023 به خریداران تحویل داده می‌شود و سلستیک در ماه آخر سال 2023 روی خط تولید می‌رود.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، از نظر شما آیا سلستیک توان رقابت با رولزرویس را خواهد داشت و با چنین برچسب قیمتی گزافی می‌تواند نظر خریداران این برند مشهور و باسابقهٔ بریتانیایی را به خود جلب کند یا مثل مایباخ زیر سایهٔ نام بزرگ رولزرویس قرار خواهد گرفت؟

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

رولزرویس اسپکتر

کادیلاک سلستیک

قدرت

585 اسب بخار

600 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

870 نیوتن متر

شتاب صفر تا 96

4.4 ثانیه

3.8 ثانیه

برد

420 کیلومتر

480 کیلومتر

قیمت

حدود 400 هزار دلار

300 هزار دلار

[poll id="109"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.