تماشا کنید: آیا کادیلاک اسکالید IQ، پرچمدار شاسیبلندهای برقی است؟
اسکالید نامی آشنا برای دوستداران خودروهای آمریکایی لوکس به شمار میرود. این خودروی بزرگ و لوکس بهعنوان پرچمدار شاسیبلندهای کادیلاک شناخته میشود و همواره نمادی از قدرت بوده است. با برقی شدن بسیاری از خودروها و تصمیم کادیلاک برای پیوستن به این موج، قرار است مدل اسکالید هم پیشرانه بنزینی خود را از دست بدهد اما نه آن شکل که ممکن است تصور کنید.
کادیلاک پیش از اتمام تولید و خداحافظی با شاسیبلند عظیمجثهاش، نسخه برقی IQ آن را معرفی کرده که بهمراتب بزرگتر و سنگینتر از نمونه بنزینی ساخته شده است. باتری 212 کیلووات ساعتی آن بهتنهایی 1.3 تن وزن دارد که باعث میشود این خودرو مرز 4 تن را بشکند. تمام این مجموعه روی پلتفرم آشنای جنرالموتروز به نام اولیوم سوار خواهد شد. موتورهای دوگانه اسکالید IQ توان تولید 750 اسب بخار قدرت را دارند و با هر بار شارژ کامل، نهایتا تا 720 کیلومتر راننده را همراهی خواهند کرد. به این ترتیب، شاسیبلند یادشده برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به حدود 4 ثانیه زمان نیاز دارد.
مهندس ارشد پروژه اسکالید IQ، «ال اوپنهایزر»، میگوید که این پروژه از سال 2019 درحال جریان بوده است. او میافزاید که بهلطف بهرهوری از پلتفرم التیوم، دو سازه مستطیلی بالا و پایین بسته باتریها قرار میگیرد و به بخشی از اجزای معماری اصلی بدنه و شاسی تبدیل میشود که با فنرهای جلویی بخش عقب که بهصورت مستقل عمل میکنند، یکپارچه شده است.
خود سازه هم بهعنوان یک جزء ساختاری از معماری اصلی عمل میکند. دوباره، این به ما اجازه میدهد تا مرکز ثقل را تا آنجا که میخواهیم پایین بیاوریم... همچنین به ما اجازه میدهد تا تعداد ماژولهای باتری را افزایش دهیم که مختص به همین معماری است.
هرچند پلتفرم آلتیوم شالوده اصلی این خودرو را میسازد اما کادیلاک برای ساخت آن از محور چرخ و فنربندی مجزا استفاده کرده است.
کادیلاک نخستین مدلهای اسکالید IQ را تا پایان 2024 و به قیمت 130 هزار دلار به دست مشتریان میرساند. این خودروی عظیم مانند تمام خودروهای بازارا ایالاتمتحده به سیستمهای ایمنی گوناگون برای حفاظت از سرنشینانش مجهز شده است؛ البته در زمان تصادف احتمالا این خودروی مقابل است که باید به فکر ایمنی بیشتر باشد. وزن 4 تنی این خودرو بههمراه ارتفاع بسیار زیاد باعث میشود اسکالید IQ به یک بمب هستهای تبدیل شود. چیزی که همه از آن میترسند و کسی نمیخواهد توسط آن تهدید شود.
مشخصا نگهداشتن و متوقف کردن اسکالید برقی دشوار است پس مهندسان کادیلاک همان فناوری آشنا در ترمزهایشان را برای این خودرو بهبود دادند. البته این بهبودها در فناوری انجام نشده و صرفا به ابعاد مجموعه ترمز باز میگردد. با این همه، ترمزهای یادشده برای کارکرد مناسب در شرایط آبوهوایی گوناگون، هماهنگی با سیستم بازیابی انرژی ترمز و... بهینه شدهاند.
از دیگر ویژگیهای این خودرو میتوان به سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب اشاره کرد که مانند هامر EV، به راننده اجازه میدهد بهصورت خرچنگی حرکت کند و در فضاهای تنگی چون پارکینگها و... راحتتر جابهجا شود. مشتریان اسکالید معمولا علاقهای به آفرود با این خودرو ندارند پس کادیلاک هم از افزودن ویژگیهای غیرضروری آفرود خودداری کرده است. بهجای آن، تمرکز خود را روی ظاهر، فضای بار عظیم زیر کاپوت ویژگیهای لوکس گذاشته است.
به گفته اوپنهایزر، خریداران این خودرو احتمالا از قابلیت یدککشی آن استفاده خواهند کرد تا مثلا قایق تفریحیشان را به دریاچه ببرند؛ بنابراین اسکالید IQ توانایی یدککشیدن 3,628 کیلوگرم را دارد. مشخصا یدککشی درست با گشتاور پایین انجام نمیشود پس IQ به هزار نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. نظر شما درباره این شاسیبلند چیست؟ آیا کادیلاک خودرویی بهتر از لندروور تولید کرده است؟