تقابل امریکا و کره؛ درگ کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ با هیوندای آیونیک 5 N

چهارشنبه 7 شهریور 1403 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
photo_2024-08-22_16-35-12
در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی، آیا سدان سنتی کادیلاک با 668 اسب بخار قدرت حریف کراس‌اوور برقی هیوندای با 650 اسب بخار قدرت خواهد شد؟
تبلیغات

قبل از پرداختن به مشخصات خودروها بگوییم که این یک درگ معمولی نیست بلکه مسابقهٔ U-Drag است که طی آن خودروها پس از پیمودن 400 متر، دور می‌زنند و دوباره به خط شروع بازمی‌گردند. برای اینکه همه‌چیز عادلانه باشد، این مسابقه دو بار برگزار می‌شود و در رقابت دوم راننده‌ها جابجا می‌شوند. در دوران توربوشارژر، سیستم‌های هیبریدی و الکتریکی‌سازی، کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ همچنان به سنت‌ها پایبند باقی‌مانده و یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 668 اسب بخار قدرت و 895 نیوتن متر گشتاور را در جلو قرار داده است که نیروی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

برای این خودرو حتی گیربکس دستی هم قابل انتخاب است ولی نمونهٔ حاضر در این رقابت از گیربکس 10 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که حدود 3 هزار دلار به قیمت خودرو اضافه می‌کند. از سوی دیگر، هیوندای آیونیک 5 N تمام سنت‌ها را کنار گذاشته و سراغ دو موتور الکتریکی رفته است که در حالت عادی مجموعاً 610 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند اما با فشردن دکمهٔ N Grin Boost روی فرمان، برای 10 ثانیه این قدرت با افزایشی 40 اسب بخاری به 650 اسب بخار می‌رسد تا قدرت آیونیک 5 N به نزدیکی رقیب آمریکایی برسد. بااین‌حال، این کراس‌اوور کره‌ای با 2.2 تن وزن، بسیار از کادیلاک 1870 کیلوگرمی سنگین‌تر است.

در اولین مسابقه، هیوندای در کل 400 متر جلو بود و حتی در مسیر برگشت نیز پیشتازی خود را حفظ کرد. البته کادیلاک هم خیلی فاصله نداشت ولی مهم نیست با اختلاف یک سانتی‌متر بازنده شوید یا یک کیلومتر. در مسابقهٔ دوم هم شرایط تغییری نکرد و بازهم آیونیک مثل موشک شلیک شد و با اینکه موتور V8 قدرتمند کادیلاک، این سدان اسپرت را به رقیب کره‌ای نزدیک می‌کرد ولی به دلیل قابلیت N Grin Boost بازهم نتوانست پیروز این تقابل برق و بنزین باشد. در این رقابت، هیوندای ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 11.2 ثانیه طی کرد درحالی‌که این اعداد برای کادیلاک به ترتیب 3.8 ثانیه و 11.5 ثانیه بودند.

کل مسابقهٔ U-Drag را هم آیونیک در 32.9 ثانیه طی کرد اما کادیلاک برای انجام این کار به 33.6 ثانیه زمان نیاز داشت؛ بنابراین، هیوندای با قیمت کمتر، پرفورمنس بهتری را به نمایش گذاشت اما قطعاً لذت رانندگی با یک سدان V8 سوپرشارژ دیفرانسیل عقب را نمی‌توان در یک کراس‌اوور الکتریکی تجربه کرد.

کپی لینک

مشخصات فنی

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

هیوندای آیونیک 5 N

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

الکتریکی دو موتوره

قدرت

668 اسب بخار

650 اسب بخار

گشتاور

895 نیوتن متر

770 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

تک سرعته

محور محرک

عقب

چهارچرخ

وزن

1870 کیلوگرم

2210 کیلوگرم

قیمت پایه

96,990 دلار

67,475 دلار

قیمت تست‌شده

132,410 دلار

67,685 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.