بهترین خودروهای V کادیلاک، از CT4 بلک‌وینگ تا اسکالید V

شنبه 13 بهمن 1403 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
Cadillac-V-11
در این مطلب با مرور تاریخچهٔ مدل‌های سری V کادیلاک، با قوی‌ترین مدل‌های تاریخ این سری افسانه‌ای آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

سری V کادیلاک بیش از 20 سال پیش معرفی شد و به‌سرعت خود را در بین خودروهای پرفورمنس بازار مطرح کرد. این سری، خودروهای اسپرت کادیلاک را به رقیب جدی مدل‌های مرسدس AMG و ب‌ام‌و M تبدیل کرد. چیزی که در سال 2003 با CTS-V آغاز شد، اکنون حتی به دنیای شاسی‌بلندهای الکتریکی هم کشیده شده است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با بهترین مدل‌های V کادیلاک بر اساس میزان قدرت آشنا شویم.

کپی لینک

10-کادیلاک XLR-V سال 2006

پیشرانه

4.4 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

443 اسب بخار

گشتاور

560 نیوتن متر

در دههٔ 2000، کادیلاک اقدام به ساخت یک محصول پرچم‌دار با نام XLR کرد. این خودرو از پلت‌فرم کوروت C6 استفاده می‌کرد ولی در پیشرانه، تنظیمات تعلیق و کابین کاملاً متفاوت بود. این رودستر ابتدا با پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 نورث‌استار عرضه شد که تنها 320 اسب بخار قدرت داشت ولی در سال 2006 کادیلاک نسخهٔ XLR-V را با موتور 4.4 لیتری سوپرشارژ نورث‌استار معرفی کرد که با 443 اسب بخار قدرت، بسیار قوی‌تر بود. این نسخه که ظرف 4.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید، توزیع وزن 50-50 داشت و از سیستم تعلیق تطبیقی بهره می‌برد. بااین‌وجود، XLR فروش مناسبی را تجربه نکرد و در کل دوران تولید تنها حدود 15 هزار دستگاه فروخت.

کپی لینک

9-کادیلاک ATS-V سال 2015

پیشرانه

3.6 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

464 اسب بخار

گشتاور

600 نیوتن متر

کادیلاک در اقدامی جسورانه، در اواخر سال 2014 برای رقابت با ب‌ام‌و M3 و مرسدس C63، نسخهٔ اسپرت ATS را معرفی کرد و حتی جالب اینکه ATS-V توانست از سلاطین آلمانی این سگمنت بهتر عمل کند. در سینهٔ این ماشین یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربو قرار داشت که با گیربکس‌های هشت سرعته اتوماتیک یا شش سرعته دستی تکمیل می‌شد. کادیلاک همچنین نسخهٔ کوپهٔ ATS-V را هم با وزن سبک‌تر و چابکی بیشتر تولید کرد.

کپی لینک

8-کادیلاک STS-V سال 2005

پیشرانه

4.4 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

470 اسب بخار

گشتاور

595 نیوتن متر

STS-V یکی از مدل‌های کمتر شناخته شده سری V کادیلاک محسوب می‌شود زیرا این خودرو علیرغم افزایش 150 اسب بخاری قدرت نسبت به STS معمولی، کمی کسل‌کننده بود. STS-V به پیشرانهٔ سوپرشارژ، سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای برمبو و لاستیک‌های پیرلی مجهز شده بود و می‌توانست ظرف 4.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد ولی ازآنجایی‌که فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه شد، نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت در بازار موفق عمل کند.

کپی لینک

7-کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ سال 2021

پیشرانه

3.6 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

464 اسب بخار

گشتاور

600 نیوتن متر

وقتی کادیلاک سدان جدید CT4 را جایگزین ATS کرد، تصمیم گرفت مدل اسپرت V را در دو مدل تولید کند. CT4-V پایه از یک پیشرانهٔ 2.7 لیتری چهار سیلندر توربو با تنها 325 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی نسخهٔ قوی‌تر که با پسوند بلک‌وینگ شناخته می‌شود، به همان پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربوی ATS-V مجهز است که در اینجا خروجی کمی بالاتری دارد. به لطف این نیرو، CT4-V بلک‌وینگ در کمتر از 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این همچنین یکی از معدود سدان‌های اسپرت بازار آمریکا محسوب می‌شود که هنوز با گیربکس دستی قابل خریدار است.

کپی لینک

6-کادیلاک CT6-V سال 2018

پیشرانه

4.2 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

550 اسب بخار

گشتاور

870 نیوتن متر

CT6-V کمترین تولید را بین تمام مدل‌های سری V کادیلاک داشت زیرا فقط در 1,500 دستگاه ساخته شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ V8 کاملاً جدید مجهز شده بود که اولین پیشرانهٔ اختصاصی کادیلاک از زمان موتورهای نورث‌استار محسوب می‌شد. این موتور بلک‌وینگ نام داشت و آن‌قدر جذاب بود که کادیلاک بعداً از این نام برای مدل‌های پرچم‌دار سری V خود استفاده کرد. 550 اسب بخار قدرت در کنار دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، CT6-V را به پکیج چشمگیری تبدیل کرده بود. همچنین این اولین مدل V چهارچرخ محرک محسوب می‌شد. متأسفانه اما تولید موتور بلک‌وینگ برای جنرال موتورز گران تمام می‌شد و درنتیجه CT6-V خیلی زود کنار گذاشته شد.

کپی لینک

5-کادیلاک CTS-V سال 2009

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

556 اسب بخار

گشتاور

750 نیوتن متر

کادیلاک که از ناکامی مدل‌های V مجهز به موتورهای نورث‌استار درس گرفته بود، نسل دوم CTS-V را با یک پیشرانهٔ فوق‌العاده به بازار فرستاد. این موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ که LSA نام داشت، بر اساس موتور LS9 کوروت C6 ZR1 ساخته شده بود و 556 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هرچند شاید این موتور پوشراد در سگمنت سدان‌های لوکس در برابر موتورهای مدرن DOHC رقبای آلمانی قدیمی به نظر می‌رسید ولی CTS-V را به یکی از بهترین سدان‌های اسپرت زمان خود تبدیل کرد. این خودرو در نسخه‌های کوپه و استیشن هم تولید شد.

کپی لینک

4-کادیلاک لیریک V سال 2025

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

قدرت

615 اسب بخار

گشتاور

880 نیوتن متر

لیریک V خودرویی کاملاً متفاوت از دیگر مدل‌های این لیست است زیرا این اولین مدل V بدون پیشرانهٔ بنزینی محسوب می‌شود و شباهتی به دیگر مدل‌های V کادیلاک ندارد. بااین‌حال، لیریک V به لطف دو موتور الکتریکی که 615 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، ظرف تنها 3.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سریع‌ترین کادیلاک V تاریخ محسوب می‌شود.

کپی لینک

3-کادیلاک CTS-V سال 2016

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

640 اسب بخار

گشتاور

855 نیوتن متر

درحالی‌که نسل دوم CTS-V اعتبار کادیلاک را در بازار خودروهای پرفورمنس بسیار ارتقاء بخشید، نسل سوم هم همان مسیر را دنبال کرد و سراغ یکی دیگر از پیشرانه‌های 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ جنرال موتورز رفت. این موتور LT4 بود یعنی همان چیزی که در سینهٔ کامارو ZL1 و کوروت C7 Z06 قرار می‌گرفت. این موتور با 640 اسب بخار قدرت، نسل دوم CTS-V را به قوی‌ترین کادیلاک تاریخ تا آن زمان تبدیل کرد. این همچنین اولین کادیلاکی بود که از سرعت 320 کیلومتر بر ساعت فراتر رفت.

کپی لینک

2-کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ سال 2021

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

668 اسب بخار

گشتاور

895 نیوتن متر

CT5-V بلک‌وینگ جایگزین CTS-V محسوب می‌شود. در سینهٔ این ماشین همچنان همان موتور LT4 قرار گرفته است که حالا قدرت بیشتری برابر با 668 اسب بخار تولید می‌کند ولی در دوران سدان‌های چهارچرخ محرک، در کادیلاک همچنان تمام این نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. علاوه بر این، برای CT5-V بلک‌وینگ در کنار گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک، یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم قابل انتخاب است که این ماشین را به یک سدان اسپرت سنتی واقعی تبدیل می‌کند. CT5-V بلک‌وینگ بسیار تحسین شده و حتی توانسته از رقبای آلمانی مثل مرسدس E63 و ب‌ام‌و M5 برتر عمل کند.

کپی لینک

1-کادیلاک اسکالید V سال 2022

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

682 اسب بخار

گشتاور

885 نیوتن متر

اسکالید V اولین شاسی‌بلندی است که به نشان V کادیلاک مزین شد. زیر کاپوت این شاسی‌بلند بزرگ هم همان موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ LT4 را می‌بینیم که با 682 اسب بخار قدرت، کمی از CT5-V بلک‌وینگ قوی‌تر است و اسکالید V را به قوی‌ترین مدل V تاریخ کادیلاک تبدیل می‌کند. این شاسی‌بلند بزرگ و سنگین، به لطف نیروی عظیم پیشرانهٔ V8 خود در کمتر از 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد ولی با قیمت 162 هزار دلار، با اختلاف گران‌ترین خودروی V برند لوکس جنرال موتورز محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.