نبرد سوپرسدانها، کادیلاک CT5-V بلکوینگ، آئودی RS7 و بیامو M5
در رقابتی هیجانانگیز، کادیلاک CT5-V بلکوینگ با موتور V8 کلاسیک و روح سنتی خود، در برابر آئودی RS7 پرفورمنس مدرن و بامو M5 پلاگینهیبریدی پیشرفته قرار گرفته است.
جهان سوپرسدانها جایی است که قدرت، پرفورمنس و حس رانندگی حرف اول را میزنند. در این رقابت، سه خودرو با شخصیتهای کاملاً متفاوت به مصاف هم رفتهاند. کادیلاک CT5-V بلکوینگ با موتور V8 سوپرشارژ و روح کلاسیک، آئودی RS7 پرفورمنس که تعادلی بین سنت و مدرنیته ارائه میدهد و بامو M5 پلاگینهیبریدی که با فناوری پیشرفته و وزن سنگین، آینده را نمایندگی میکند. ما این سه سوپرسدان را در جادههای پرپیچوخم کوههای شمال کالیفرنیا آزمایش کردیم تا ببینیم کدامیک شایسته عنوان بهترین است.
طراحی ظاهری و کابین
بامو M5 با طول 5,095 میلیمتر، عرض 1,971 میلیمتر و ارتفاع 1,508 میلیمتر، بزرگترین سدان این رقابت است. وزن 2382 کیلوگرمی M5، به دلیل پیشرانه پلاگینهیبریدی و باتری، بسیار سنگین است. جلوپنجره عظیم و دیفیوزر عقب دوبخشی، طراحی آن را بحثبرانگیز کردهاند اما پکیج کربنی,3100 دلاری به جذابیت ظاهری افزوده است. کابین راحت و جادار است اما خط کمر بالا حس رانندگی در یک وان را القا میکند. نورپردازی داخلی بیشازحد پرزرقوبرق و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با منوهای پیچیده، گاهی آزاردهنده است.
آئودی RS7 پرفورمنس با طول 5,009 میلیمتر، عرض 1,951 میلیمتر، ارتفاع 1,420 میلیمتر و وزن 2190 کیلوگرم، ظاهری متعادل و ظریف دارد. پکیج 3,550 دلاری بلک اوپتیک با رینگهای 22 اینچی و تریم مشکی، آن را خشنتر کرده است. کابین با سقف پانوراما و شیشههای بزرگ، حس دلباز و روشنی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ساده و کاربرپسند است اما صندلیها با بالشتکهای سفت، راحتی را کاهش میدهند.
کادیلاک CT5-V بلکوینگ با طول 4,965 میلیمتر، عرض 1,882 میلیمتر، ارتفاع 1,437 میلیمتر و وزن 1872 کیلوگرم، سبکترین خودروی جمع است. این ماشین طراحی ساده و کلاسیک دارد اما دو پکیج کربنی با قیمت 12 هزار دلار، ظاهری تهاجمی به آن بخشیدهاند. کابین با نمایشگر یکپارچه و چند دکمه فیزیکی، کاربردی اما ساده است. صندلی عقب با حداقل آپشنها (یک پورت USB-C و دریچه تهویه) و نبود امکانات مدرن، نقطهضعف اصلی CT5 است.
آئودی RS7 با درب صندوق لیفتبک، کاربردیترین خودرو است و فضای بار آن بهمراتب از صندوقهای معمولی M5 و CT5-V بزرگتر است. صندلیهای عقب M5 و RS7 امکانات بیشتری مانند پورتهای متعدد و تنظیمات تهویه جداگانه ارائه میدهند اما کادیلاک در این بخش کمآپشن و ساده است.
همچنین بخوانید: نبرد هیجانانگیز آلفارومئو جولیا کوادریفولیو، بیامو M3 و کادیلاک CT4-V بلکوینگ
پیشرانه و پرفورمنس
کادیلاک CT5-V بلکوینگ به موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 668 اسب بخار و 895 نیوتن متر گشتاور مجهز است که این قدرت را از طریق گیربکس اتوماتیک 10 سرعته به چرخهای عقب منتقل میکند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در 3.7 ثانیه، چسبندگی 1.09 جی با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R (در قالب پکیج پرسیژن) و مسافت توقف از 160 کیلومتر بر ساعت در 94.8 متر با ترمزهای کربن سرامیکی نتایج عملکرد این خودرو در آزمایش ما بودند.
آئودی RS7 پرفورمنس زیر کاپوت یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با 630 اسب بخار و 850 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به هر چهارچرخ منتقل میشود. این سدان آلمانی ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید، با لاستیکهای کانتیننتال اسپرت 7 چسبندگی 1.06 جی را ثبت کرد و از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در 87.8 متر متوقف شد.
قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی بامو M5 متشکل از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور به همراه موتور الکتریکی 197 اسب بخاری، مجموعاً 727 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر تولید میکند. این ماشین با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته و سیستم چهارچرخ محرک، ظرف 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و با لاستیکهای هانکوک S1 Evo Z چسبندگی 0.98 جی را ثبت کرد.
تجربه رانندگی
پکیج جدید پرسیژن کادیلاک CT5-V بلکوینگ با بازنگری در تعلیق و سیستم فرمان، فرمانپذیری و هندلینگ فوقالعادهای ارائه میدهد. تعویض دندهها سریع اما خشن است و موتور V8 با هر فشار پدال گاز، چرخهای عقب را بهراحتی از چسبندگی میاندازد. سیستم مدیریت کشش کادیلاک در جادههای پرپیچوخم عالی عمل میکند اما رانندگان حرفهای میتوانند با کاهش دخالت سیستمها، لذت بیشتری ببرند. این خودرو حس کلاسیک یک سوپرسدان محرک عقب را زنده میکند و در پیچهای تند بیشتری چابکی را دارد.
سیستم چهارچرخ محرک آئودی RS7 پرفورمنس خروج از پیچها را آسان میکند، گویی یک کد تقلب مکانیکی دارید. خودرو در سرعتهای بالا چسبندگی فوقالعادهای دارد اما فرمان و پدال ترمز بیشازحد حساس هستند. رینگهای 22 اینچی سواری را در شهر خشک میکنند و رینگهای استاندارد 21 اینچی احتمالاً راحتتر هستند. RS7 مانند یک قهرمان عمل میکند، حتی اگر راننده حرفهای نباشد.
بامو M5 با وزن سنگین و ابعاد بزرگ، در ابتدا چالشبرانگیز است اما پس از عادت کردن، چابکی غافلگیرکنندهای دارد. موتور الکتریکی گشتاور آنی ارائه میدهد و در سرعتهای بالا، سرعت را بهخوبی مخفی میکند. حالت رانندگی محرک عقب برای دریفت کشیدن وجود دارد اما وزن زیاد، هندلینگ را در پیچها محدود میکند. M5 حس یک سوپرسدان بزرگتر، مانند یک M7 خیالی را القا میکند.
برنده کیست؟
پس از چند روز رانندگی و پیمودن صدها کیلومتر در جادههای کوهستانی، کادیلاک CT5-V بلکوینگ بهعنوان برنده انتخاب شد. این خودرو با هندلینگ استثنایی، صدای غرّان V8 و حس کلاسیک سوپرسدان محرک عقب، قلب رانندگان را تسخیر کرد. اگرچه بخش عقب کابین آن کمآپشن است و انتخاب آپشنهای گرانقیمت (مانند پکیجهای کربنی) قیمت را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد اما دینامیک رانندگی و جذابیت آن بیرقیب است. آئودی RS7 پرفورمنس با عملکرد متعادل، کارایی بیشتر صندوق بار و حس اطمینان در جاده، به پیروزی نزدیک بود اما کادیلاک لذت رانندگی بیشتری ارائه داد. بامو M5 با فناوری پلاگینهیبریدی و قدرت عظیم، در سرعتهای بالا درخشید، اما وزن سنگین، طراحی پیچیده و حس سنگین در شهرها، آن را در جایگاه سوم قرار داد.
مقام اول: کادیلاک CT5-V بلکوینگ
- نقاط قوت: هندلینگ عالی، صدای V8 اعتیادآور، ارزش بالا در قیمت پایه
- نقاط ضعف: مصرف سوخت بالا، صندلی عقب ناراحت و کمآپشن، از دست دادن چسبندگی در شتابگیری
مقام دوم: آئودی RS7 پرفورمنس
- نقاط قوت: شتاب بیدردسر، صندوق بار لیفتبک کاربردی، طراحی جذاب
- نقاط ضعف: ترمزهای حساس، صندلیهای ناراحت، سواری خشک در سرعتهای پایین
مقام سوم: بامو M5
- نقاط قوت: سرعت خیرهکننده، فناوری پلاگینهیبریدی، برد تمام الکتریکی
- نقاط ضعف: طراحی بحثبرانگیز، فناوری پیچیده، وزن سنگین
مشخصات فنی
آئودی RS7 پرفورمنس | بامو M5 | کادیلاک CT4-V بلکوینگ | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 630 اسب بخار | 727 اسب بخار | 668 |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 1000 نیوتن متر | 895 |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
فاصلهٔ محوری | 2,928 میلیمتر | 3,005 میلیمتر | 2,946 میلیمتر |
طول | 5,009 میلیمتر | 5,095 میلیمتر | 4,965 میلیمتر |
عرض | 1,951 میلیمتر | 1,971 میلیمتر | 1,882 میلیمتر |
ارتفاع | 1,420 میلیمتر | 1,508 میلیمتر | 1,437 میلیمتر |
وزن | 2190 کیلوگرم | 2382 کیلوگرم | 1872 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 708 لیتر | 480 لیتر | 340 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 2.9 ثانیه | 3.0 ثانیه | 3.7 ثانیه |
400 متر | 11.1 ثانیه | 10.9 ثانیه | 11.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 330 کیلومتر بر ساعت |
شتاب جانبی | 10.6 جی | 0.98 جی | 1.09 جی |
توقف از 110 | 43.6 متر | 47.8 متر | 49.4 متر |
مصرف سوخت | 13.8 لیتر ترکیبی | 16.8 لیتر ترکیبی | 15.7 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 131,195 دلار | 123,275 دلار | 117,090 دلار |
قیمت تستشده | 165,040 دلار | 146,225 دلار | 135,920 دلار |