نبرد غولهای لوکس آمریکا، کادیلاک اسکالید، لینکلن نویگیتور و جیپ گرند واگنییر
برای فهمیدن اینکه بهترین شاسیبلند فول سایز لوکس آمریکایی در سال 2025 کدام است، جدیدترین نسل پنجم لینکلن نویگیتور در تیپ بلک لیبل با قیمت تستشده 120,490 دلار را در برابر کادیلاک اسکالید فیسلیفت نسل پنجم در تیپ اسپرت پلاتینوم با قیمت تستشده 119,290 دلار و جیپ گرند واگنییر سری III ابسیدین با قیمت 119,290 دلار دادهایم.
ویژگیهای جدید
لینکلن نویگیتور در ظاهر کاملاً جدید است و از درب صندوق دوتکه بهره میبرد. داخل کابین، ارتقاهایی مانند صفحهنمایش منحنی 48 اینچی از ستون به ستون در نزدیکی شیشه جلو، سیستم صوتی 28 بلندگوی رول، صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم با گرمکن، سردکن و ماساژور، پخشکننده عطر و امکانات رفاهی متعدد، حس یک هتل متحرک را القا میکند. کادیلاک اسکالید با فیسلیفت جلو و عقب، صفحهنمایش منحنی 55 اینچی، سیستم صوتی 36 بلندگو و درهای برقی باز و بستهشونده به میدان آمده است. جیپ گرند واگنییر که در چهارمین سال تولید خود است، با موتور 3 لیتری توئین توربو خطی شش سیلندر هوریکین با 540 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور، بدون افزایش مصرف سوخت، از V8 کادیلاک پیشی میگیرد و مصرف سوخت بهتری نسبت به V6 اکوبوست لینکلن دارد.
کابین و متریال
از نظر تأثیر مواد گرانقیمت، کابین کادیلاک بیرقیب است. از چوب براق با تزئینات فلزی واقعی گرفته تا پارچه با بافت پشمی در بخشهای پایینی داشبورد و درها و چرم نیمهآنیلین، هیچچیز در دیدرس ارزان به نظر نمیرسد، هرچند در بخشهای بسیار پایینی درها مقداری پلاستیک وجود دارد. کابین جیپ از نظر کیفیت مواد به کادیلاک نزدیک است و تقریباً تمام سطوح قابللمس، ازجمله درهای با مواد لوکس پوشیده شدهاند، اما طراحی آن تأثیر بصری رقبا را ندارد. لینکلن در نگاه اول با صفحهنمایش نزدیک به شیشه و فرمان مدرن تأثیرگذار است اما مواد آن ناامیدکنندهاند. چوب واقعی با بافت عجیب، مصنوعی به نظر میرسد و بدتر از آن، استفاده از پلاستیک در بخشهای پایینی درها و داشبورد است که بیشتر مناسب فورد اکسپدیشن است تا یک شاسیبلند لوکس.
ویژگیهای دیجیتالی
کادیلاک و لینکلن با صفحهنمایشهای منحنی عظیم خود در جلبتوجه پیشتازند. البته جیپ هم حدود 45 اینچ نمایشگر دارد اما با صفحهنمایشهای جداگانه، کمی قدیمی به نظر میرسد. لینکلن تمام 48 اینچ را برای نمایش اطلاعات با فونتهای بزرگ و خوانا، مانند گوشیهای ساده، استفاده میکند که یادگیری آن آسان است. بااینحال، صفحهنمایش لمسی که همهچیز را کنترل میکند، در موقعیت پایین و حواسپرتکن قرار دارد. کادیلاک به دلیل هماهنگی فونتها در تمام نمایشگرها امتیاز میگیرد، اما صفحهنمایش بزرگ آن دور از دسترس است و کنترل با انتخابگر چرخشی پیچیده است. رابط کاربری جیپ با دکمههای فراوان، سنتی است، اما کمی شلوغ به نظر میرسد.
فضای بار و سرنشین
هنگام تا کردن صندلیها و تنظیم فضای بار، مشخص شد که طول و فاصله محوری بیشتر جیپ، بزرگترین فضای بار را با هنگام باز بودن تمام صندلیها فراهم میکند. بااینحال، کادیلاک با خواباندن ردیف سوم یا هر دو ردیف، برتری قابلتوجهی دارد. درب دوتکه لینکلن از افتادن اشیایی مثل بطری آب هنگام باز شدن جلوگیری میکند و قسمت پایینی درب بار آن میتواند بهعنوان میز پذیرایی یا نیمکت استفاده شود. اگر سه نفر در ردیف سوم بنشینند، سرنشینان کادیلاک بیش از همه اعتراض خواهند کرد زیرا کمترین فضای پا و شانه و دشوارترین دسترسی را دارد. لینکلن در ردیف دوم لوکسترین امکانات را ارائه میدهد اما جیپ برای فضای ردیف سوم و دسترسی آسانتر به آن برتری دارد.
رانندگی
هنگام رانندگی، سیستم سوپر کروز کادیلاک با تعویض خط خودکار، بهترین عملکرد را دارد درحالیکه بلو کروز لینکلن و دستیار رانندگی فعال جیپ نیاز به سیگنال راننده برای تعویض خط دارند و در جادههای دولاینه کارایی کمتری دارند یا اصلاً کار نمیکنند. لینکلن هنوز حسگرهای دوربین یا لمسی برای تشخیص دست روی فرمان را به کار نگرفته و بنابراین نویگیتور مدام نیاز به تکان دادن فرمان دارد و پرسروصداترین کابین را دارد. جیپ حتی برای نگاههای کوتاه به آینهها حساس است و با هشدارهای مداوم تهدید به غیرفعال شدن میکند. در بخش یدک کشی اما جیپ با ظرفیت 4450 کیلوگرم، نیم تن ظرفیت بیشتری از رقبا دارد.
نگاه به اعداد و ارقام نشان میدهد که نویگیتور در پیچها بهترین عملکرد را دارد زیرا این سبکترین عضو گروه است و در آزمایشهای ما بهترین چسبندگی جانبی و عملکرد در پیست Figure-8 را داشت؛ اما در پیچهای واقعی، بهعنوان تنها خودروی جمع بدون فنرهای بادی، در راحتی سواری از رقبا عقب میماند و ضربات ناهمواریها را سرنشینان منتقل میکرد. ترکیب فنرهای بادی و کمکفنرهای تطبیقی در کادیلاک و جیپ اما این مشکل را برطرف کرده است. کنترل پایداری بیشفعال کادیلاک مانع ثبت اعداد چشمگیر در پیست شد، اما در جادههای خلوت، خودروی آزمایشی ما عملکرد مطمئنی را به نمایش گذاشت.
بااینحال، گرند واگنییر با ساختار بدنه محکم که لرزشها را حذف میکند و حس لایهای از پنیر خامهای بین جاده و خودرو دارد، بهترین سواری را ارائه داد. همچنین موتور جیپ هر بار که پدال گاز فشرده میشود، تأثیرگذار است و صدایی شبیه بامو دارد. صدای V6 اکوبوست لینکلن از طریق بلندگوها به V8 تبدیل میشود درحالیکه V8 تنفس طبیعی کادیلاک با صدای اگزوز جذابی همراه است، اما هر دو رقیب توئین توربو از آن سریعتر هستند. به همین دلیل، شاسی کادیلاک و موتور جیپ بهترین ترکیب ممکن میشد.
نتیجهگیری
هر سه شاسیبلند حقیقتاً فوقالعادهاند و مدیران دیترویت میتوانند ادعای برتری بر رقبای خارجی داشته باشند. لینکلن برای کسانی که در خودرو منتظر پایان فعالیتهای فرزندانشان میمانند مناسب است اما کیفیت سواری، مواد داخلی، سروصدا و طراحی عقب، آن را در رتبه سوم قرار میدهد. جیپ هرچند سواری رولزرویس مانند، پیشرانه قدرتمند و سیستم صوتی بینظیری دارد، اما طراحی داخلی و خارجی کمتر لوکس و برند اقتصادی باعث میشود در رتبهٔ دوم جای گیرد. با وجود ایرادات جزئی در کاربری صفحهنمایش بزرگ و ضعیفترین پرفورمنس در همهٔ آزمایشها، اسکالید وظایفش را بهخوبی انجام داد و با ظاهر و حسی که گویی بسیار بیشتر از 5 هزار دلار از رقبا گرانتر است، پیروز شد.
مقام سوم: لینکلن نویگیتور
- مزایا: امکانات فوقالعاده، درب عقب هوشمند، بهترین صندلیهای ردیف دوم
- معایب: کیفیت سواری متوسط، راحتی صندلیهای جلو، سروصدای جاده و موتور مصنوعی
- چکیده: بهترین نویگیتور تاریخ، اما با فنرهای بادی و مواد داخلی بهتر، میتوانست به صدر برسد
مقام دوم: جیپ گرند واگنییر
- مزایا: سواری رولزرویس مانند، قدرت موتور فراتر از همی V8، سیستم صوتی مکینتاش
- معایب: ظاهر شبیه مدلهای ارزانتر، داشبورد قدیمی، حالت رانندگی خودکار حساس
- چکیده: جیپ با ویژگیهای درست به مهمانی آمد اما گویی لباس مناسب نپوشیده بود
مقام اول: کادیلاک اسکالید
- مزایا: کابین لوکس با چوب و چرم، درهای برقی، سیستم برتر سوپر کروز
- معایب: لرزشهای جزئی سواری، رینگهای بزرگ 24 اینچی، کاربری صفحهنمایش بزرگ
- چکیده: پادشاه دیترویت و هدفی متحرک که رقبای همشهری باید بهسوی آن نشانه بروند
مقایسه مشخصات فنی
کادیلاک اسکالید | جیپ گرند واگنییر | لینکلن نویگیتور | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 | 3.0 لیتری I6 توئین توربو | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 420 اسب بخار | 540 اسب بخار | 440 اسب بخار |
گشتاور | 625 نیوتن متر | 700 نیوتن متر | 690 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 3,070 میلیمتر | 3,124 میلیمتر | 3,111 میلیمتر |
طول | 5,382 میلیمتر | 5,453 میلیمتر | 5,334 میلیمتر |
عرض | 2,060 میلیمتر | 2,123 میلیمتر | 2,032 میلیمتر |
ارتفاع | 1,986 میلیمتر | 2,014 میلیمتر | 1,981 میلیمتر |
وزن خالص | 2805 کیلوگرم | 2850 کیلوگرم | 2730 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 722 لیتر | 804 لیتر | 611 لیتر |
ظرفیت یدک کشی | 3540 کیلوگرم | 4450 کیلوگرم | 3950 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 6.2 ثانیه | 4.6 ثانیه | 5.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.6 ثانیه | 13.1 ثانیه | 13.7 ثانیه |
توقف از 96 | 35.6 متر | 38.1 متر | 36.3 متر |
شتاب جانبی | 0.71 جی | 0.76 جی | 0.79 جی |
تایم پیست Figure 8 | 29.4 ثانیه | 28.1 ثانیه | 27.3 ثانیه |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی | 13.8 لیتر ترکیبی | 13.8 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 122,595 دلار | 111,635 دلار | 118,490 دلار |
قیمت تستشده | 125,020 دلار | 119,290 دلار | 120,490 دلار |
برای تماشای ویدئو، لطفاً وی پی ان خود را خاموش کنید.