بررسی کادیلاک XTS سدان

شنبه 20 اردیبهشت 1393 - 12:03
مطالعه 10 دقیقه
2014 Cadillac XTS Vsport
کادیلاک XTS مدل 2014 در ادامه مدل‌های قبلی خود تولید شده است و امید دارد با انجام تغییرات صورت گرفته در آن بتواند سهمی از بازار را از آن خود کرده...

کادیلاک XTS مدل 2014 در ادامه مدل‌های قبلی خود تولید شده است و امید دارد با انجام تغییرات صورت گرفته در آن بتواند سهمی از بازار را از آن خود کرده و دل طرفداران کادیلاک را به دست آورد. مدل مورد بررسی ما در اصل 2014 کادیلاک XTS Vsport بود که تنها تفاوت Vsport با XTS استاندارد در جلوپنجره‌ی منحصربه‌فرد آن و نشان Vsport است.

کادیلاک XTS Vsport 2014 دارای تعویض کننده‌های دنده سیستم انتقال 6 سرعته خود روی فرمان است که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه به آن‌ها نیاز نداشته باشید. برای رسیدن به بیشترین شتاب ممکن موتور V6 توئین توربوشارژ XTS Vsport تنها نیاز به فشردن پدال گاز است.

گشتاور زیاد این خودرو در پایین‌ترین دور موتور در 1900 دور در دقیقه به دست آمده و تا 5600 دور در دقیقه ادامه می‌یابد تا به خط قرمز برسد. در این لحظه سیستم اتوماتیک و AWD یا تمام چرخ متحرک این خودرو به گونه ای عمل می‌کند که بتوانید در مقابل این وضعیت بی نظم سر بلند بیرون آیید.

نامی جدید برای نمایش سرعت

این اولین مدل از بین مدل‌های Vsport کادیلاک است که با هدف جبران شکاف بین خودروهای استاندارد و مدل‌های رده بالای سری V، تولید شده است. از همین رو در این خودرو از یک موتور V6 ارتقا یافته، سیستم تمام چرخ متحرک استاندارد و یک سیستم تعلیق بازگشتی استفاده شده است.

این پیشرانه تنها یک V6 معمولی نیست بلکه این موتور 3.6 لیتری می‌تواند 410 اسب بخار توان و 500 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مهندسان جنرال موتورز دیگر در استفاده از ترفندهای به کار رفته در موتور خودروهایی مانند کامارو ZL1 با موتور 6.2 لیتری سوپر شارژر V8 و کادیلاک CTS-V در مدل‌های دیگر این کمپانی استاد شده‌اند.

موتور جدید در مقایسه با موتور 3.6 لیتری V6 معمولی تا 90 درصد جدیدتر شده است و می‌تواند پیشرفت خوبی محسوب شود. جالب است که جناب کادیلاک هیچ عدد و رقمی را برای صفر تا صد XTS Vsport 2014 اعلام نکرده است و با توجه به تست‌های ما و استفاده از ابزاری که در اختیار داشتیم به نظر می‌رسید که این خودرو 0 تا 100 را در 5 ثانیه پر کند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای با کادیلاک XTS 2013 که مجهز به پیشرانه 3.6 لیتری V6 استاندارد بود داشته باشیم باید بگوییم که به لطف تجهیزات توئین توربوی نصب شده روی مدل 2014 اختلاف این دو خودرو از لحاظ توان و گشتاور به اعداد سه رقمی می‌رسد. به توان قبلی 106 اسب بخار و به گشتاور آن 105142 نیوتن متر اضافه شده است که جهش چشمگیری به حساب می‌آید.

اما اگر بخواهیم که از بحث این کادیلاک فاصله بگیریم می‌توانیم ببینیم بی ام و در خودروی 550i مدل 2014 خود از یک پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربو استفاده کرده است که توان تولیدی آن 445 اسب بخار و گشتاورش 650 نیوتن متر است. به نظر ریچارد بارتلت دستیار مهندس ارشد در طراحی و تولید موتور جدید کادیلاک از پیشرانه V8 بی ام و به عنوان یک پیشرفت جذاب یاد کرده و نتایج تست آن را مطلوب دانسته است.

به نظر او در نسخه 2014 موتور V8 بی ام و 35 اسب بخار دیگر به آن اضافه خواهد شد که به اعتقاد بارتلت نباید فراموش کرد که بی ام و از موتورهای سایز بزرگ آلمانی استفاده می‌کند.

برخلاف اصلاحات زیادی که در موتور V6 کادیلاک XTS Vsport رخ داده ولی شاسی این مدل تغییراتی زیادی را به خود ندیده است. درست است که شما می‌توانید توان بیشتری را با معماری دیفرانسیل جلو تجربه کنید ولی این مسئه خیلی هم جذاب نیست و اضافه کردن 90 پوند دیگر به چرخ‌های جلو خیلی هم تغییری در اوضاع موجود ایجاد نمی‌کند.

توان بیشتر چیزی بود که XTS به آن نیاز داشت و شاسی و هندلینگ این خودرو با اضافه شدن 100 اسب بخار دیگر هم تغییر چندانی نمی‌کند. به نظر ما در نسخه پایه XTS هندلینگ از همان ابتدا کمی نامتعادل و آزاردهنده است. در واقع میزان قدرت اضافه شده به این خودرو راهکار مناسبی برای مواجهه با مشکل از دست دادن فرمان و تعادل خودرو بوده است.

در Vsport 2014، کمک‌فنرها به خوبی عمل کرده و باعث می‌شوند درجه‌بندی (کالیبره) مجدد به خوبی کار خود را انجام دهد که نسبت به مدل استاندارد بهتر است. در XTS Vsport وضعیت‌های استاندارد و اسپرت قابل انتخاب است ولی انتخاب حالت اسپرت سبب می‌شود تا XTS Vsport نسبت به بی ام و سری 5 یا بنز کلاس E عملکرد بهتر و نرم‌تری داشته باشد.

البته کادیلاک انتخاب گزینه AWD استاندارد را برای Vsport آزاد گذاشته است و تاکنون 40 درصد خریداران این خودرو XTS را با آپشن تمام چرخ متحرک سفارش داده‌اند و به نظر می‌رسد بدون این قابلیت از جذابیت‌های خودرو کم شود.

البته به نظر می‌رسد در جاده‌های پر دست انداز رانندگی با این خودرو کمی مشکل باشد و باید مراقب فرمان باشید که خودرو این طرف آن طرف نرود.

این مشکل ظاهراً نه تنها در XTS Vsport به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک بلکه در تمامی XTS های AWD وجود دارد و ظاهراً فضای کافی برای نصب سیستم فرمان الکتریکی وجود ندارد. شاید نتوانیم نظر خاصی درباره سیستم هدایت این خودرو داشته باشیم ولی در مجموع به جز مشکلاتش در سیستم باز مهندسی شده Vsport این شرایط کمی بهتر و مطمئن‌تر شده است.

سیستم ترمز XTS Vsport هم تغییر یا ارتقای چندانی نداشته به نظر می‌رسد که نه تنها نقطه ضعف این خودرو محسوب می‌شود بلکه باید به فکر چاره یا تقویت آن بود.

به نظر می‌رسد برخلاف دیگر رقبای خود در گروه سایز متوسط‌ها، کادیلاک XTS Vsport 2014 به میزان قابل توجهی کشیده‌تر است که حتی می‌توان آن را در دسته خودروهای بزرگ هم جا داد و به نظر می‌رسد استفاده از کلمه sport هم کمی نامأنوس باشد.

با طول 5.13 متر و عرض 1.85 متر بعد از CTS-V بلندترین کادیلاک همین XTS Vsport است.

به هر حال نباید فراموش کنیم عملکرد موتور این خودرو واقعاً خوب است و اگر مشکلات کمی که در تعادل و هندلینگ خودرو وجود دارد و تغییرات ظاهری کمی که در آن رخ داده است را کنار بگذاریم می‌توانیم XTS Vsport را دوست داشته باشیم.

مصرف خودرو در سیکل ترکیبی 12.38 لیتر، سیکل شهری 14.7 و جاده 9.8 لیتر در صد کیلومتر است و به نظر می‌رسد به لطف موتور V8 این مصرف بیشتر هم بشود.

قیمت این مدل از 63 هزار و 20 دلار آغاز می‌شود و نسبت به XTS استاندارد با تمام چرخ متحرک 6 هزار دلار گران‌تر است. قیمت نمونه تستم بیش از 70 هزار دلار بود.

سخن پایانی

کادیلاک XTS Vsport 2014 واقعاً یک سدان اسپرت کامل نیست و به نظر می‌رسد حتی با خودروهای لوکس امریکایی هم فاصله داشته باشد. اگر به دنبال خرید اسب بخار و گشتاور هستید باید بگوییم که پولتان را در راه درستی خرج می‌کنید ولی اگر می‌خواهید سیلندر و نشان کادیلاک را بخرید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.