کادیلاک V16 فیتون، جواهری از سال ۱۹۳۰ که استانداردی برای تجمل بود

شنبه 12 مهر 1404 - 17:00
مطالعه 4 دقیقه
کادیلاک V16 اسپرت فیتون 1930
یک کادیلاک V16 اسپرت فیتون مدل ۱۹۳۰ با تاریخچه‌ای منحصربه‌فرد که زمانی استاندارد جهان برای تجمل بود، آماده است تا در حراجی به فروش برسد.
تبلیغات

یک دستگاه کادیلاک V16 اسپرت فیتون مدل ۱۹۳۰ که یکی از تنها ۸۵ دستگاه تولید شده با بدنهٔ فلیت‌وود است و زمانی برای نمایش قدرت مهندسی آمریکا به تور اروپا فرستاده شده بود، در حراجی ساتبیز عرضه می‌شود. این خودروی تاریخی که نمادی از اوج تجمل و نوآوری در دوران خود است، با قیمت تخمینی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار دلار به فروش خواهد رسید. این خودرو با شماره شاسی ۷۰۱۵۵۴، داستانی شنیدنی دارد. در ژانویه ۱۹۳۰، کادیلاک با رونمایی از پیشرانه V16 خود، دنیای خودرو را شگفت‌زده کرد. این موتور عظیم ۷.۴ لیتری با ۱۶ سیلندر، قدرتی در حدود ۱۷۵ اسب بخار تولید می‌کرد و نه‌تنها برای پرفورمنس بلکه برای حرکت بی‌نهایت نرم و بی‌صدا طراحی شده بود.

در دورانی که بسیاری از خودروها کمتر از شش سیلندر داشتند، این پیشرانه کادیلاک را به استاندارد جهان تبدیل کرد. این مدل خاص، یکی از پنج کادیلاک V16 بود که در ژوئن ۱۹۳۰ برای یک تور تبلیغاتی به ۹ کشور اروپایی فرستاده شد تا با غول‌هایی مانند رولزرویس رقابت کند. پس از تور، خودرو به خانم فریتز فون اوپل، از اعضای خانواده برجسته خودروسازی آلمان، فروخته شد. مدتی بعد، بدنه آن توسط اتاق‌ساز مشهور فرانسوی، Saoutchik، به یک سدان کانورتیبل تغییر یافت.

در اواسط دهه ۸۰، یک مجموعه‌دار به نام فرد وبر این خودرو را پیدا کرد. او با کشف پلاک بدنه اصلی که هویت آن را به‌عنوان دومین اسپرت فیتون تولیدی تأیید می‌کرد، تصمیم گرفت این اثر تاریخی را به شکل اولیه‌اش بازگرداند. این بازسازی دقیق توسط متخصصان برجسته کادیلاک V16 در اوایل دهه ۱۹۹۰ تکمیل شد و خودرو با طرح دورنگ سبز-خاکستری و تودوزی چرم سبز به شکوه اصلی خود بازگشت. بدنه اسپرت فیتون به‌خودی‌خود یک شاهکار طراحی بود. این مدل به یک شیشه عقب هوشمند مجهز بود که پشت صندلی جلو نصب شده و با یک هندل بالا و پایین می‌رفت تا سرنشینان عقب را از باد محافظت کند. این خودرو پس از بازسازی، جوایز متعددی کسب کرد و توسط مجموعه‌داران برجسته‌ای نگهداری شد.

کادیلاک V16 مدل ۱۹۳۰ نقشی شبیه به پرچم‌دار امروزی کادیلاک یعنی سلستیک دست‌ساز را ایفا می‌کرد. V16 با موتور بنزینی ۱۶ سیلندر و تقریباً بی‌صدای خود، اوج مهندسی زمان خود بود؛ همان‌طور که سلستیک با دو موتور برقی، قدرت ۶۰۰ اسب بخاری و حرکت کاملاً بی‌صدا، اوج فناوری امروز است. هر دو مدل، نمادی از توانایی‌های کادیلاک در بالاترین سطح و برای خریدارانی ساخته شده‌اند که چیزی فراتر از یک وسیله نقلیه می‌خواهند. این کادیلاک V16 تنها یک خودروی کلاسیک نیست بلکه فصلی مهم از تاریخ صنعت خودروی آمریکا و نماد دورانی است که تجمل آمریکایی، معیارهای جهانی را تعیین می‌کرد.

کادیلاک V16 اسپرت فیتون 1930
کادیلاک V16 اسپرت فیتون 1930
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.