داستان احیای کادیلاک، از دوران سیاه تا بازگشت استاندارد جهان
کادیلاک، نامی که زمانی مترادف با استاندارد جهان در صنعت خودرو بود، پس از دههها افول و تلاشهای نافرجام، با یک استراتژی سهجانبه و جسورانه برای بازگشتی شکوهمند به اوج تلاش میکند. این برند آمریکایی با تکیه بر سدان فوق لوکس برقی و دستساز سلستیک، حضور قدرتمند در مسابقات جهانی ازجمله ورود به فرمول یک در سال ۲۰۲۶ و عملکردی خیرهکننده در مسابقات لمان، مصمم است تا بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان نماد تجمل و نوآوری آمریکایی پس بگیرد. این حرکت جدید کادیلاک فراتر از معرفی چند مدل جدید است؛ این یک رنسانس تمامعیار برای برندی است که در دهههای گذشته هویت خود را گم کرده بود.
جنرال موتورز اکنون کادیلاک را نهفقط یک برند لوکس، بلکه بهعنوان تنها ابزار خود برای حضور معنادار در بازارهای جهانی خارج از آمریکای شمالی و چین میبیند و همین موضوع، اهمیت این برند را برای آیندهٔ جنرال موتورز دوچندان کرده است. گل سرسبد این تحول، مدل سلستیک است؛ یک سدان فستبک باشکوه که مستقیماً رولزرویس و بنتلی را هدف گرفته. این خودروی برقی با دو موتور، قدرتی معادل ۶۵۵ اسب بخار تولید میکند و با قیمت پایهٔ حدود ۲۶۰ هزار پوند، بهصورت کاملاً دستساز در میشیگان تولید میشود. فرآیند ساخت هر دستگاه حدود ۱۲ هفته طول میکشد و تولید آن به کمتر از ۳۰۰ دستگاه در سال محدود است. سلستیک نهتنها ادای دینی به میراث پرافتخار کادیلاک است، بلکه بیانیهای قاطع دربارهٔ آیندهٔ این برند به شمار میرود.
از اوج تا حضیض و تلاش برای بازگشت
روزی روزگاری، کادیلاک استانداردها را تعریف میکرد. این شرکت سالها پیش از آنکه رولزرویس اولین فانتوم V12 خود را معرفی کند، خودروهایی با موتورهای V16 میساخت و نوآوریهایی مانند گیربکس اتوماتیک چهار سرعته، تعلیق بادی، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و کروز کنترل را به جهان معرفی کرد. خودروهای کادیلاک، تجسم تجمل و رؤیای آمریکایی بودند اما این دوران طلایی دوام نیاورد. تلاش اشتباه جنرال موتورز در دهه ۱۹۷۰ برای عمومیسازی برند لوکس خود، به فاجعهٔ کادیلاک سیمارون در سال ۱۹۸۲ ختم شد. این خودرو که درواقع یک شورلت کاوالیر با تزئینات لوکس بود، ضربهای مهلک به اعتبار کادیلاک وارد کرد که این برند هنوز هم از پیامدهای آن رنج میبرد. تلاشهای پیشین برای احیا، مانند مدل اسپرت XLR در سال ۲۰۰۳ یا سدان قدرتمند CTS-V نیز هرگز نتوانستند با DNA اصلی برند، یعنی تجمل آمریکایی، ارتباط برقرار کنند. این خودروها بیشازحد به دنبال تقلید از رقبای اروپایی خود بودند و از آن شکوه و جسارتی که زمانی امضای کادیلاک بود، فاصله داشتند.
آیندهای برقی و مسابقهای
امروزه، بخش بزرگی از فروش کادیلاک را شاسیبلندها و بهویژه اسکالید غولپیکر تشکیل میدهد؛ اما استراتژی جدید فراتر از این بازار پرسود است. حضور در مسابقات استقامتی جهانی با ابرخودروی V-Series.R و پیوستن به فرمول یک، ابزارهایی برای تقویت وجههٔ جهانی برند و نمایش تواناییهای فنی آن هستند. علاوه بر این، شایعاتی از درون جنرال موتورز به گوش میرسد که از توسعهٔ یک خودروی اسپرت دونفرهٔ برقی بر پایهٔ پلتفرم نسل آیندهٔ شورلت کوروت حکایت دارد.
ازآنجاییکه بازار آمریکا هنوز برای یک کوروت تمام برقی آماده نیست، عرضه این پلتفرم تحت نام کادیلاک به جنرال موتورز اجازه میدهد تا آن را در تیراژ کمتر و با قیمت بالاتر به فروش برساند. بازار اروپا، با نرخ پذیرش بالاتر خودروهای برقی و حضور پررنگ کادیلاک در مسابقات، میتواند مقصدی منطقی برای این خودروی اسپرت جدید باشد. پس از تمام اشتباهات ۵۰ سال گذشته، کادیلاک نهتنها تنها برند لوکس جنرال موتورز باقیمانده، بلکه به مهمترین کلید این شرکت برای آیندهای جهانی تبدیل شده است. به نظر میرسد این بار، داستان متفاوت خواهد بود.
منبع: carmagazine