درگ جالب کادیلاک CT4-V بلکوینگ با نیسان Z و تویوتا سوپرا
این روزها سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک در اکثر خودروهای اسپرت دیده میشود که این موضوع تا حدودی از لذت رانندگی کاسته است. بااینحال، هنوز هم در بازار میتوان خودروهای اسپرت محرک عقب با گیربکس دستی پیدا کرد که نیسان Z و تویوتا سوپرا ازجملهٔ آنها هستند. در بین سدانها نیز کادیلاک CT4-V بلکوینگ همین شرایط را دارد؛ اما از بین این سه خودروی اسپرت محرک عقب گیربکس دستی، کدامیک سریعتر خواهد بود؟ سم کارلیجن با ترتیب دادن مسابقات درگ بین آنها قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.
هر سه خودروی این جمع از پیشرانههای شش سیلندر توربو استفاده میکنند اما حجم، آرایش و قدرت آنها متفاوت است. زیر کاپوت نیسان Z یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته است که 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور کادیلاک هم از نوع V6 توئین توربو است ولی حجم بیشتری برابر با 3.6 لیتر داشته و 472 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پیشرانهٔ سوپرا اما از نوع 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو است و با 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر ضعیفترین عضو جمع محسوب میشود.
اما علاوه بر قدرت، موضوع مهم دیگری که در مسابقات درگ بسیار تأثیرگذار خواهد بود وزن است. در اینجا برتری با سوپرا است و سبکترین خودروی گروه محسوب میشود تا از این طریق کمبود قدرت خود را جبران کند. نیسان Z با حدود 1600 کیلوگرم وزن در میانهٔ گروه قرار میگیرد و کادیلاک چون برخلاف رقبای ژاپنی یک سدان است، با اختلاف زیادی بیشترین وزن را دارد. در این رقابت، CT4-V بلکوینگ ابتدا به مصاف نیسان Z میرود و سپس در برابر سوپرا قرار میگیرد. این درگها را میتوانید در ویدئوی زیر تماشا کنید.
مشخصات فنی
| نیسان Z | تویوتا GR سوپرا | کادیلاک CT4-V بلکوینگ |
پیشرانه | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 3.0 لیتری I6 توربو | 3.6 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 400 اسب بخار | 382 اسب بخار | 472 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 500 نیوتن متر | 600 نئون متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1595 کیلوگرم | 1515 کیلوگرم | 1745 کیلوگرم |
قیمت | 41 هزار دلار | 59 هزار دلار | 61 هزار دلار |