تیم فرمول یک جنرال موتورز/کادیلاک قصد دارد تا زمان آماده شدن پاوریونیت خود در سال ۲۰۲۸، از موتور فراری استفاده کند.
چندی پیش، لیبرتی مدیا، مالک فرمول یک، حضور کادیلاک بهعنوان تیم یازدهم در مسابقات فرمول یک از فصل ۲۰۲۶ را رسماً اعلام کرد اما ازآنجاییکه پاوریونیت جنرال موتورز تا سال ۲۰۲۸ آماده نخواهد شد، کادیلاک قصد دارد از موتور فراری استفاده کند. در حال حاضر، فراری پیشرانهٔ تیمهای هاس و سائوبر را هم تأمین میکند اما ازآنجاییکه سائوبر در سال ۲۰۲۶ به همکاری طولانیمدت خود با فراری پایان خواهد داد و به تیم آئودی تبدیل خواهد شد، اهالی مارانلو امکان تأمین موتور تیم GM کادیلاک را پیدا خواهند کرد.
این در حالی است چند روز پیش GM کادیلاک از انتصاب «گریم لودون» بهعنوان مدیر تیم خبر داد. وی تجربیات زیادی در فرمول یک دارد. لودون یک دورهٔ پنجساله از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ سکان هدایت تیم منور ماروشا را در دست داشت و در طول این دوران، تیم مذکور را به اولین امتیاز در فرمول یک رساند یعنی چیزی که تیمهایی مثل لوتوس/کاترهام و هیسپانیا ریسینیگ در طول حضور خود در فرمول یک نتوانستند به آن دست پیدا کنند. این امتیاز به لطف «ژول بیانکی» فقید حاصل شد. این رانندهٔ فرانسوی در گرند پری موناکو ۲۰۱۴ با یک رانندگی فوقالعاده، در جایگاه نهم قرار گرفت و دو امتیاز کسب کرد. این امتیازات باعث شد تیم منور ماروشا در جدول سازندگان فصل ۲۰۱۴ در جایگاه نهم و بالاتر از سائوبر و کاترهام قرار گیرد. لودون بعداً بهعنوان بخشی از تیم مدیریتی «ژو گوانیو»، رانندهٔ سابق سائوبر دوباره به فرمول یک بازگشت.
حتی قبل از اینکه آندرتی (شریک جنرال موتورز در پروژهٔ فرمول یک) تأییدیهٔ ورود به فرمول یک را دریافت کند، این تیم بشدت کار میکرد تا برای حضور احتمالی در بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی جهان آماده شود. بدین منظور، تیم آمریکایی علاوه بر سه مرکز در میشیگان، ایندیانا و کارولینای شمالی، یک مرکز جدید در سیلورستون بریتانیا هم افتتاح کرد. همچنین علاوه بر لودون، تیم GM کادیلاک دیگر نامهای شناختهشده در فرمول یک را هم به خدمت گرفته است. یکی از این نامها، «نیک چستر» مدیر فنی بخش شاسی رنو است. «راب وایت» مدیر عملیاتی سابق آلپین بهعنوان مدیر عملیاتی ارشد تیم و «جان تاملینسون» از مرسدس بهعنوان رئیس بخش آیرودینامیک هم به تیم کادیلاک پیوستهاند. «الکس گودناف» نیز پس از هشت سال کار در فراری، بهعنوان رئیس استراتژی مسابقهای این تیم خدمت خواهد کرد.
اما بدون شک بزرگترین شکار تیم کادیلاک، «پت سیموندز» مدیر فنی سابق فرمول یک و یکی از مغزهای متفکر قوانین جدید سال ۲۰۲۲ فرمول یک است. این مهندس بریتانیایی ۷۱ ساله که نقش مهمی در تبدیل بنتون از یک تیم ضعیف به قهرمان جهان داشت، نقش مشاور مهندسی اجرایی را در تیم کادیلاک بر عهده خواهد داشت. GM کادیلاک با در اختیار گرفتن این چهرههای برجسته، برای دیگر تیمهای حاضر در فرمول یک این پیام را فرستاده که نمیخواهد یک تیم بازنده باشد.
Taha Ayoobi
۲۲ آذر ۱۴۰۳ولی به نظرم نباید با کادیلاک میومد تو مسابقات، با شورلت بهتر بود.
Nismo
۲۲ آذر ۱۴۰۳موافقم
heshmat021
۲۲ آذر ۱۴۰۳تعداد تیم هارو زیاد کنن، هر تیم یک خودرو
جذاب تر میشه
Scuderia Ferrari
۲۲ آذر ۱۴۰۳الآن طرفداران GM تو منگنه تعریف یا تخریب موندن
قبلاً فقط تخریب بود ولی فکر کنم از این به بعد اوضاع متعادل تر بشه و تعریف هم چاشنی حرفاشون بشه
خلاصه وضع عجیب و غریبی شده !!
حمیدرضا
۲۲ آذر ۱۴۰۳بنچمارکه اقا بنچمارررررک.
سوشیانت
۲۲ آذر ۱۴۰۳حمیدرضا جان شما اول فارسی رو یاد بگیر بعد برو سراغ انگلیسی
حمیدرضا
۲۲ آذر ۱۴۰۳شما هم دوتا زور بزن تا فشار درونیت تخلیه شه نترکی
سوشیانت
۲۲ آذر ۱۴۰۳ای جونم معلومه دوست داری😄
hosen
۲۲ آذر ۱۴۰۳دقیقا😂
البته اینجور موقعیت ها معمولا سکوت رو به تخریب و یا تمجید ترجیح میدن
amir
۲۲ آذر ۱۴۰۳الان موندن ماشالای چی رو بگن
سوشیانت
۲۲ آذر ۱۴۰۳فراری رو چی بگیم که کوروت لهش کرد
R@min
۲۲ آذر ۱۴۰۳حداقل باید هفت سال دود بخورن قهرمانی تو فرمول ۱ در کنار هزینه و مهندسی تجربه زیادی می طلبه.
ali_x76
۲۲ آذر ۱۴۰۳بزرگوار
برنداشتن بچه دبیرستانی بیارن.
تیمی که جمع کردن همه با سابقهها و خاک خوردههای فرمول و لمانزن.
لوازمی هم که از شرکت دیگهای میخرن، رفتن سراغ بهتریناش.
R@min
۲۲ آذر ۱۴۰۳سلطان قرار بود با اوردن چند تا آدم قهرمانی بیارن که مرسدس ده سال از رو دست مک لارن جزوه بر نمی داشت و تو انگلیس مرکز چند میلیاردی نمی ساخت.
ساخت موتور فرمول ۱ باز هم نیازمند تجربه و درس پس دادن هست.
Galant.VR4(JDM)
۲۲ آذر ۱۴۰۳اگه اینطوریه که کیک ساوبر قهرمان امثال میشدن فرمول یک خاله بازی که نیست هرکی رسید بره سمت قهرمانی حالا هرچقدر که سابقه در زمینه های مختلف داشته باشن
مخصوصا f1 که تیم ها ممکنه اصلا سال ها تو همون جایگاه خودشون بدون پیشرفتی بمونن
مازیار
۲۲ آذر ۱۴۰۳انگلستان و متخصصان انگلیسی انتخاب اول برای توسعه در بالاترین حد موتوراسپرت هستن. با احتساب ردبول، بیشتر از چهل قهرمانی فرمول یک جهان با تیمهای انگلیسی بدست اومده که اختلاف قاطعانه با کشورهای دیگه داره. مهمترین نوآوریهای تاریخ این رشته توسط اونها هم در این موضوع بیتاثیر نیست.
Vette
۲۲ آذر ۱۴۰۳تا الان کادیلاک تیم خوبی جمع کرده نسبتا
تا قبل از اینکه خود پیشرانه اختصاصی برسه
۲ فصل از پیشرانه فراری استفاده میکنه
امیدوارم موفق باشه
HELLO.BROTHERS
۲۲ آذر ۱۴۰۳زحمت کشیدی،من فکر کردم جنرالموتورز خودش میخواد انجین بسازه،با این کار آبرو بردید.
امیر دهقان
۲۲ آذر ۱۴۰۳لطفا زحمت بکشید لااقل اون خط اول مطلب رو مطالعه بفرمایید!!
Taha Ayoobi
۲۲ آذر ۱۴۰۳داداش یه نگاه به متن بندازی مشکلی پیش نمیاد.
یوسف
۲۲ آذر ۱۴۰۳ماشاالله موتور ایتالیایی رو شاسی آمریکایی….
دانیال_Surrey،England
۲۲ آذر ۱۴۰۳تنها چیزی که منو نگران میکنه ساده تر کردن فرمول یکه،برای ورود بیشتر تیم های دیگه و کسب درآمد.
امیدوارم فردا روزی شاهد ورود چانگان و بی وای دی و امثال اینا نباشیم که اعتبار فرمول یک بد جور میاد پایین.
همین الانش موندم چرا مثلا باید تو تقویم مسابقات،آمریکا سه تا پیست داشته باشه ولی آلمان هیچی و حتی ایتالیا و انگلیس هم هر کدوم فقط یکی؟!!
مگه ناسکار تو چندتا کشور برگزار میشه به جر آمریکا؟
طبعا هیچی.
فرمول یک هم به نظرم نباید هیچ وقت تو خارج از اروپا برگزار بشه.
این منو نگران میکنه که فرمول یک کم کم از ماهیت اروپاییش فاصله بگیره،یه بحثی هم بود که ممکنه سرودهای ملی سازندگان رو کنار بزارن.
کلا نمیدونم یه چند سالیه این جریانات چپ و وابسته بدجور قفلی زدن رو گند زدن به اروپا.
Amir Machine
۲۲ آذر ۱۴۰۳نکته اول، فرمول یک به یه ورزش جهانی تبدیل شده و سالها از اون زمانی که فقط اروپایی بود گذشته، الان فرمول یک مثل فوتبال تو همه جای جهان طرفدار داره و طبیعیه که تو آمریکا هم برگزار بشه اما نسکار فقط آمریکاییه، مثل فوتبال آمریکایی و جای دیگه طرفدار نداره
نکته دوم، جمعیت آمریکا نصف کل قاره اروپاس و اگر بخوایم بر اساس جمعیت و مساحت حساب کنیم باید بیش از اینها تو آمریکا گرند پری داشته باشیم
نکته سوم، چطور تو خاورمیانه چهارتا گرند پری برگزار میشه مشکلی نیست اما سه تای آمریکا مشکل داره؟
نکته چهارم، ایتالیا دوتا گرند پری داره، آلمان هم به دلایل مالی خودش حاضر به برگزاری گرند پری نیست
نکته پنجم، لیبرتی مدیا که مالک فرمول یکه، یه شرکت آمریکاییه و طبیعتاً به دنبال افزایش بیننده این ورزشه و اون جامعه بزرگ آمریکا بهترین جا برای این کاره
دانیال_Surrey،England
۲۲ آذر ۱۴۰۳خب با این حساب مثلا بایرن مونیخ باید نصف بازیاشو تو خارج از آلمان برگزار کنه که فوتبال جهانیه.
یا لیگ قهرمانان باید تو همه جای دنیا برگزار بشه؟؟
__در مورد ایتالیا هم درسته تقویم 2025 رو دیده بودم فکر کردم یه لحظه ایمولا رو برداشتن.__
..
..
حرفات تناقض داره،یه جا میگی ناسکار آمریکاییه پس باید تو آمریکا باشه،خب اف1 هم اروپاییه چرا باید تو چین برگزار باشه؟
آهان چون طرفدار زیاد داره!
تقریبا تمام تیمای اف 1 انگلیسی هستن و بریتانیا کمک بزرگی به اف1 کرده ولی با این حساب هیچ کس رو مجبور نکرده بیاد تو انگلیس پایگاه بزنه،میتونن مثل فراری باشن،و همچنین یک پیست بیشتر در تقویم ندارن.
چون آمریکا مالکه همه رو مجبور کرده این رو قبول کنن که 3 تا پیست((و شایدم بیشتر)) باید تو تقویم اف1 داشته باشن!
جالب نیست؟؟!
..
در کل بحث من تقویم و اینا نبود من بیشتر نگران ساده کردن و دور شدن از ارزش های این ورزش هستم.
هر چیزی یک میراث و یک هویتی داره،وقتی هویتش رو از بگیرن دیگه ارزششو به مرور از دست میده.
فرمول یک همیشه خط مقدم مسابقات موتور اسپرت بوده،ساده کردن بخش موتوری از سال 2026 یکی از این نکات منفیه که خیلیا رو نگران کرده.
البته فرمول یک تو تاریخش از این فراز و نشیب ها زیاد داشته،از محدودیت های ایروداینامیک فعال گرفته تا کوچک کردن حجم موتور و کاهش سیلندرها و….ولی این چند ساله نگران کننده تر بوده.
Amir Machine
۲۲ آذر ۱۴۰۳گفتم که F1 دیگه اروپایی نیست و جهانی شده، چه ربطی به بارین مونیخ داره؟ مگه جام جهانی تو کشورهای مختلف جهان برگزار نمیشه؟ فرمول یک هم مثل همونه
برای برگزاری گرند پری تو آمریکا هم بحث اجبار نیست، بحث افزایش بینندس، لیبرتی مدیا به دنبال گسترش کامیونیتی فرمول یکه و چه جایی بهتر از آمریکا برای این کار، تو دنیای امروز پول حرف اولو میزنه و برای پول همه کاری میکنن
همونطور که فصل 2021 بطور مسخرهای قوانین رو عوض کردن تا به سلطه مرسدس پایان بدن و رقابت و جذابیت را افزایش بدن
الانم قوانین رو سادهسازی میکنن تا شرکتهای بیشتری بیان و طرفدار و بیننده بیشتری با خودشون بیارن
JDM سابق
۲۲ آذر ۱۴۰۳فرمول یک اسما اروپاییه خیلی از کمپانیای اروپایی آمریکایی حتی آسیایی F1 رو تأمین میکنن
نه تنها F1 بلکه بسیار دیگری از مسابقات موتور اسپورت هم همکاری بین المللی درش شکل میگیره، بیزینس تعصب حالیش نیست این جریانات ملی گرایی که بین کار فن ها به وجود اومده تقریبا یه چیزه کاذب و مزخرفه هر ماشینی که بیرون میاد ۴۰ ۵۰ تا شرکت درش دست دارن که ممکنه از هر کشوری باشن همین F1 در حال حاضر مالکش آمریکایی هست این حرف مثل این میمونه چون اغلب V12ها رو محصولات ایتالیایی هست پس بقیه نباید استفاده کنن
این جریانات چپ اگر دست از سره برقی سازی سندیکاهای کارگری و تعرفه و مالیات رو محصولات بردارن همه چی به حالت استاندارد خودش برمیگرده
دانیال_Surrey،England
۲۲ آذر ۱۴۰۳فرمول یک اکثرا و شاید 90 درصد به بالا تو بحث تامین قطعات متکی به خود اروپاست.
شاسی فرمول یک و موتورها و گیربکس و فرمان خودرو و ….از مرحله طراحی تا ساخت اونجا انجام میشه.
JDM سابق
۲۲ آذر ۱۴۰۳توربو ها و MGUH ساخت گرت و IHI هستن که آمریکایی و ژاپنی هستن،
سیستم سوپاپ پنوماتیک کمپانی Delwest که خودش کمپانی آمریکاییه تأمین میکنه
شمع ها هم چمپیون و NGK هستن که اونا هم آمریکایی و ژاپنی هستن
تو بخش تعلیق هم Penske و مولتی متیک هستن که متعلق به آمریکای شمالی ان
Toray و Hexcel هم ژاپنی و آمریکایی هستن الیاف فیبرکربن تولید میکنن دهه هشتاد هم هرکولس که یه شرکت آمریکایی بود مک لارن رو ساپورت میکرد
تأمین باطری هم دست آسیایی هاست
بازم هستن ولی الان حضور ذهن ندارم
تازه خیلی از نوآوری هایی هم که از خودروهای جادهای به F1 وارد شدن هم هست
دانیال_Surrey،England
۲۲ آذر ۱۴۰۳البته من چندین سال پیش برخی لیست ها رو دیده بودم.
مثلا سیلندر و پیستون مال ماهله بوده و بعد من یه جای دیگه خوندم ظاهرا تغییر کرده و…
یا شمع رو skf میزد برای چندتا تیم یا گوتزه رینگ پیستون و کلاچم یه شرکت آلمانی بود.
حتی تفنگ هم مال یه کمپانی اروپایی بود.
شاسیم که اروپایی بود.
موتور و گیربکسم که اکثرا به جز هوندا تو به صورت کلی تو اروپا ساخته میشه.
تامین پکیج باتری رو هم اطلاعی ندارم.
لیست تامین کننده ها ممکنه تعییر کرده باشه طی چند سال به روز شده باشه.
من متاستفانه لیست واضح جدیدی که کامل تامین کنندگان رو بگه ندیدم،یه لیستی بود مال 6 سال پیش بود اونو هرچی میگردم پیدا نمیکنم اون خیلی جامع بود.
ولی اکثر فناوری هاش تو خود اروپا توسعه پیدا کرده،حالا ممکنه شرایط تولید فرق بکنه.
همین مک لارن w1 هم شاسیشو خود مک لارن نمیسازه چون گرون تر در میاد،با اینکه خودش تواناییشو داره و تاسیساتشو داره.
JDM سابق
۲۲ آذر ۱۴۰۳اون لیست منم دیدم خیلی قدیمیه و تأمین کننده ها عوض شدن, غلط هم داشت مثلاً میگفت شمع رو SKF میزنه درصورتیکه SKF اصن شمع تولید نمیکنه، SKF تخصصش بلبرینگ هست بهترین تولید کننده بلبرینگ اروپاست،
خیلی از برند ها هم از F1 رفتن که تأمین کننده های خودشون داشتن با ترک کردن F1 تأمین کننده هاشون هم دیسکانکت شدن پیشرفت تکنولوژی هم خیلی بهشون کمک کرد، مثلاً یه زمانی ماهله برای F1 بوش سیلندر تولید میکرد از موقعی که PTWA رونمایی شد دیگه بوش سیلندر هم کنار رفت یه مدت Carrillo شاتون برا F1 میساخت از موقعی که پنکل( pankl) کاریلو و خرید دیگه خوده پنکل داره شاتون برا F1 میسازه یه مدت فرانسوی ها به اسم chambon برای F1 میلنگ تولید میکردن کمپانی Capricorn چمبون و خرید و رفت کنار، کمپانی مایکروسافت هم با مک لارن برای نرم افزارهای منیجمت و ECU همکاری میکنه
شرکت Cadence هم ساپورت نرم افزاری
و هوش مصنوعی CFD مک لارن تأمین میکنه که به صورت پارتنرشیپ باهم کار میکنن همین عوامل و دلایل باعث پراکندگی توسعه دهنده ها روی سطح زمین شده
JDM سابق
۲۲ آذر ۱۴۰۳GM میتونه ولی نکته اینجاست که انجین بیلدر های آمریکایی رو V8 تمرکز ویژه ای دارن تقریباً ۹۰ درصد آمریکا V8 ریبیلد میکنن و تو این کار هم استاد کارای بسیار ماهر و بسیاری از شرکت های تولید فولاد و آلومینیوم رو دارن که آلیاژ رو براشون تأمین میکنه اما موتور V6 میتونه تأمین کنندگان کمتری داشته باشه و این کاره توسعه رو وقت گیر میکنه