کادیلاک تأمینکننده پیشرانه تیم آندرتی در فرمول یک شد
با توجه به بیانیه منتشر شده توسط این خودروساز آمریکایی میتوان گفت با آغاز فصل 2028 فرمول یک، خودروهای تیم تازه تأسیس آندرتی کادیلاک از پیشرانههای شرکت موردبحث استفاده خواهند کرد. مارک روس رئیس جنرال موتورز میگوید:
ما خوشحالیم که تیم جدید آندرتی کادیلاک از پیشرانههای جنرال موتورز استفاده خواهد کرد. با وجود تجربه مهندسی و موتور اسپرت عمیق، مطمئنیم پیشرانه موفقی را برای فرمول یک توسعه خواهیم داد و موقعیت آندرتی کادیلاک تثبیت خواهد شد. ما بهترین عملکرد خود را در بالاترین سطح ارائه میکنیم و شور و علاقه موجود در تیم به رضایت طرفداران در سراسر دنیا کمک خواهد کرد
این بیانیه تنها یک ماه پس از صدور مجوز فیا برای حضور تیم آندرتی در فرمول یک منتشر میشود. این تیم باید با مدیریت فیا درباره مسائل مالی و تجاری گفتوگو کند و انتظار میرود حداقل 200 میلیون دلار را به خاطر توافقنامههای موجود بپردازد. این مبلغ قابلتوجه به عنوان راهی برای تأمین جوایز شرکتهای برنده بین تمامی تیمهای حاضر در فرمول یک توزیع خواهد شد. جنرال موتورز میگوید قبلاً توسعه و تست تکنولوژی پروتوتایپ خود را شروع کرده است. این پروتوتایپ ها نهایتاً در خودروهای آندرتی کادیلاک به کار خواهند رفت. البته کادیلاک با مسابقات بیگانه نیست و قبلاً پیشرانه 8 سیلندر 5.5 لیتری را برای خودروی مسابقهای ایمسا GTP که قهرمان شد توسعه داده است. همین خودرو در مسابقات 24 ساعته لمان نیز روی سکو رفت.
البته با ورود آندرتی به مسابقات در سال 2026 یک سؤال باقی میماند و آن اینکه تا قبل از آماده شدن پیشرانه کادیلاک با چه قوای محرکهای در فرمول یک حضور خواهد یافت؟ آندرتی قبلاً یک توافق با رنو داشته اما این قرارداد به پایان رسیده است. فیا میگوید آندرتی مشمول قوانین کنونی تأمین پیشرانه میشود و به این ترتیب نیروبخش خودروهای آندرتی شرکتی خواهد بود که کمترین مشتریان را بین تمامی تیمها دارد. انتظار میرود هوندا و آلپین در سال 2026 چنین شرایطی داشته باشند و هر دو نیز در حال حاضر تنها با یک تیم همکاری میکنند.