بررسی کادیلاک لیریک 2023، آغازگر نسلی جدید برای کادیلاک
کادیلاک که تاکنون به ساختن خودروهای بزرگ، سنگین، مجلل و پرمصرفی چون اسکالید شناخته میشد، با معرفی شاسیبلند لیریک برگی تازه از دفتر تاریخ خود را ورق زده است. این خودروی تماما برقی نخستین محصول این خودروساز در عصر جدید خواهد بود و از فناوری و پلفترم «اولتیوم» شرکت جنرالموتورز استفاده میکند.
لیریک از یک باتری 100 کیلووات ساعتی سود میبرد؛ بنابراین نسخه تک دیفرانسیل آن با یکبار شارژ کامل تا 500 کیلومتر همراه راننده خواهد بود. موتور برقی این شاسیبلند لوکس 340 اسب بخار قدرت تولید و آن را به محور عقب یا هر چهار چرخ منتقل میکند. گستره مسافت قابلپیمایش نسخ دو دیفرانسیل این خودرو هنوز بهصورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار میرود که این مقدار ممکن است کمی پایینتر از رقم یادشده باشد.
این شاسیبلند متوسط سهردیفه از نظر ابعادی بزرگتر از برادر بنزینی خود یعنی XT5 است اما کابین کوچکتری نسبتبه آن دارد. این کابین بر پایه کابین برادر بزرگتر، اسکالید، توسعه یافته و همانند سایر طرحهای رایج بازار از نمایشگری بزرگ در سرتاسر کابین سود میبرد. طراحی بخشهای دیگر کابین مانند فرمان نیز بهروز شده و حال به فناوریهای جدیدی چون «جنرالموتورز سوپر کروز» برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز شده است.
فضای داخلی و فناوریهای لیریک چه حالوهوایی دارند؟
به آینده خوش آمدید. نمایشگر بزرگ و کشیده لیریک برخلاف نمونههای مشابه، برای مثال هایپراسکرین مرسدسبنز EQS، از چند نمایشگر کوچکتر تشکیل نشده که درون یک قالب باشند، بلکه خود یک نمایشگر OLED واقعا پهن و خمیده محسوب میشود که وظیفه سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر راننده را برعهده گرفته است. با وجود اینکه نحوه عملکرد آن با هایپراسکرین یکسان است اما یکپارچگی آن، باعث شده تا بهمراتب زیبا و جذابتر باشد.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو به سیستمعامل خودروی گوگل مجهز شده که تمام محیط کاربری این غول نرمافزاری را در اختیار راننده قرار میدهد. عملکرد این سیستم واقعا روان و مناسب است اما در مقام مقایسه با سیستمهای سایر شرکتها منیتوانیم به مورد خاصی اشاره کنیم. خوشبختانه کادیلاک برای تنظیم سیستم تهویه و... از کلیدهای فیزیکی بهره برده اما روی فرمان شاهد کلیدهای حساس به لمس هستیم. لیریک مانند دیگر خودروهای برقی به کنسول میانی شناور مجهزبه جالیوانی تجهیز شده است.
لیریک چه اندازهای است؟
ابعاد لیریک مانند سایر خودروهای برقی حاصل معماری متفاوت آن است بنابراین تناسبات مختص خود را دارد. برای نمونه طول بدنه آن را جایی بین لینکلن اویاتور و بامو X5 قرار میدهد اما به فاصله محوری طولانیتر از هر دو آنها مجهز شده و ارتفاع سواریاش نیز 5 اینچ کمتر است. نتیجه این تفاوتها خلق یک شاسیبلند زیبا، جذاب و لوکس شده که قسمت بار و فضای سر عقب کوچکی دارد.
خوشبختانه فضای پا با مدلهای متوسط دیگری چون تسلا مدل Y برابر است که کافی به نظر میرسد. فضای شانه ردیف عقب جا را برای سه سرنشین باز میکند. با بازکردن صندلیهای ردیف سوم، فضای بار به 792 لیتر میزسد که متاسفانه در مقایسه با شاسیبلندهای کوچک هم ناامیدکننده است. فضای بار لیریک را تنها میتوان با موستانگ مک-ای و کیا EV6 مقایسه کرد که در ردههای قیمتی بهمراتب پایینتری نسبتبه لیریک قرار دارند.
رنج، شارژ و مشخصات عملکردی لیریک چگونه است؟
همانگونه که پیشتر گفته شد، لیریک از باتری 100 کیلووات ساعتی بهره میبرد. نسخه دیفرانسیل عقب این شاسیبلند 340 اسب بخار قدرت و 435 نیوتن متر گشتاور دارد. مسافت قابلپیمایش آن نیز براساس گزارش EPA برابر 500 کیلومتر اعلام شده و از شارژ سریع 19.2 کیلووات ساعتی AC نیز پیشتیبانی میکند. این فناوری به راننده اجازه میدهد تا با استفاده از شارژر سطح 2 خانگی خودرواش را برای پیمایش مسافتی 83 کیلومتری آماده کند.
خبر رسمی درباره مشخصات چهارچرخ محرک این خودرو در دسترس نیست. با این همه، ظرفیت یدککشیدن بار برای این خودرو برابر 1575 کیلوگرم اعلام شده است. هر دو نمونه دو و چهار دیفرانسیل با نهایت نرخ 190 کیلووات شارژ میشوند و با هر 10 دقیقه شارژ، قادر به پیمایش 121 کیلومتر خواهند بود.
راندمان لیریک چگونه است؟
تاکنون تنها فرصت بررسی نسخه دیفرانسیل عقب این خودرو را داشتیم که 2559 کیلوگرم وزن دارد. گشتاور لحظهای، خودرو را به حرکت در میآورد و به لطف بهرهوری از شتابگیری خطی و مناسب، نه حس عجله و نه حس تنبلی را به راننده منتقل نمیکند. لیریک هیچ مشکلی برای سریع رفتن ندارد اما با فشردن پدال گاز رانندهاش را وحشتزده نمیکند.
این خودرو به حالتهای رانندگی تور، اسپرت، برف/ یخ، و مود شخصی مجهز شده است. لیریک درکنار سیستم ترمز عادی به رانندگی تکپدالی هم مجهز شده که درحقیقت همان سیستم بازیاب انرژی ترمز به شمار میرود.
راندمان لیریک نرم، روان واقعا ساکت است. این سکوت خاص به لطف فنربندی مستقل عقب با میراگرهای وابسته به بسامد و سیستم فعال نویزگیر محقق شده که کابینی آرامشبخش را خلق کردهاند. فرمانپذیری این شاسیبلند 2.5 تنی دقیق است؛ به همین دلیل جهتدهی به کار دشوار محسوب نمیشود و بهراحتی میتوان برای سواری در جادههای تنگ کوهستانی روی آن حساب باز کرد. توزیع 50:50 کادیلاک و قرارگیری باتری در کف خودرو باعث کاهش ارتفاع مرکز ثقل خودرو شده و حسی خنثی و باثبات را به راننده منتقل میکند.
ویژگیهای امنیتی لیریک کدام است؟
کادیلاک جدیدترین محصولش را به بهترین سیستمهای امنیتی نظیر هشدار برخودر جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم شناسایی عابرپیاده و دوچرخهسواران، هشدار برخورد در ترافیک با ترمز خودکار، هشدار نقطه کور، دستیار کمکفرمان گریزجو، دستیار نگهداری خودرو میان خطوط، کروزکنترل تطیبقی و دستیار سوپر کروز برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز کرده است.
لیریک چه قیمتی دارد؟
نسخه دیفرانسیل عقب لیریک با قیمت پایه 62,990 دلار عرضه میشود. کادیلاک تصمیم گرفته تا نسخه چهاچرخ محرک این خودرو را دو هزار دلار گرانتر و با قیمت 64,990 دلار به فروش برساند که با توجه به پیشرفتهتر بودن این خودرو و تجهیزات مکانیکیاش، قیمتی منصفانه و وسوسهکننده به شمار میرود. دو نسخه تک و دو دیفرانسیل لیریک یک پک مشترک به نام «لوکس» دارند که امکانات یکسانی را در هر دو نسخه ارائه میکند.
از تجهیزات استاندارد این شاسیبلند در هر دو نسخه یادشده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رینگهای 20 اینچی
- شیشه با روکش آکوستیک
- چراغهای LED
- دستیار سوپر کروز جنرالموتورز
- فناوریهای ایمنی یادشده در بخش قبل
- دوخت چرم
- سقف شیشهای
- صندلیهای جلو برقی 8 حالته به همراه گرمکن، تهویه و ماساژ
- فرمان برقی تطبیقپذیر مجهزبه گرمکن
- تنظیمات ذخیرهسازی فرامین راننده
- نمایشگر LED بزرگ 33 اینچی
- سیستم اطلاعات سرگرمی گوگل اندروید اتوموتیو
- اپل کارپلی
- اندروید اتو
- شارژر بیسیم تلفنهوشمند
- 5 خروجی USB
- 19 بلندگو ساخت AKG استودیو درکنار بلندگوهای پشتسری سرنشینان
- شوینده دوربین عقب (برای نسخه دیفرانسیل عقب)
- آپشن رینگهای 22 اینچی (برای نسخه دیفرانسیل عقب)
همانگونه که متوجه شدید امکانات نسخه دیفرانسیل عقب مقداری بیشتر از نمونه دو دیفرانسیل آن است که کمی جای تعجب دارد.
در انتها باید گفت که لیریک با توانایی و امکانات خود احتمالا به یکی از موفقترین خودروهای لوکس بازار تبدیل خواهد شد. نظر شما درباره کادیلاک لیریک چیست؟ آیا این برند لوکس آمریکایی میتواند با معرفی محصولات برقی سطح بالای خود سرانجام به آرزویش برای پیروزی بر رقیبان آلمانی برسد؟!