کادیلاک

بررسی کادیلاک لیریک 2023، آغازگر نسلی جدید برای کادیلاک

کادیلاک که تاکنون به ساختن خودروهای بزرگ، سنگین، مجلل و پرمصرفی چون اسکالید شناخته می‌شد، با معرفی شاسی‌بلند لیریک برگی تازه از دفتر تاریخ خود را ورق زده است. این خودروی تماما برقی نخستین محصول این خودروساز در عصر جدید خواهد بود و از فناوری و پلفترم «اولتیوم» شرکت جنرال‌موتورز استفاده می‌کند.

خودروی الکتریکی / Electric Car کادیلاک لیریک

لیریک از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی سود می‌برد؛ بنابراین نسخه تک دیفرانسیل آن با یک‌بار شارژ کامل تا ۵۰۰ کیلومتر همراه راننده خواهد بود. موتور برقی این شاسی‌بلند لوکس ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید و آن را به محور عقب یا هر چهار چرخ منتقل می‌کند. گستره مسافت قابل‌پیمایش نسخ دو دیفرانسیل این خودرو هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که این مقدار ممکن است کمی پایین‌تر از رقم یادشده باشد.

این شاسی‌بلند متوسط سه‌ردیفه از نظر ابعادی بزرگ‌تر از برادر بنزینی خود یعنی XT5 است اما کابین کوچک‌تری نسبت‌به آن دارد. این کابین بر پایه کابین برادر بزرگ‌تر، اسکالید، توسعه یافته و همانند سایر طرح‌های رایج بازار از نمایشگری بزرگ در سرتاسر کابین سود می‌برد. طراحی بخش‌های دیگر کابین مانند فرمان نیز به‌روز شده و حال به فناوری‌های جدیدی چون «جنرال‌موتورز سوپر کروز» برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز شده است.

فضای داخلی و فناوری‌های لیریک چه حال‌وهوایی دارند؟

به آینده خوش آمدید. نمایشگر بزرگ و کشیده لیریک برخلاف نمونه‌های مشابه، برای مثال هایپراسکرین مرسدس‌بنز EQS، از چند نمایشگر کوچک‌تر تشکیل نشده که درون یک قالب باشند، بلکه خود یک نمایشگر OLED واقعا پهن و خمیده محسوب می‌شود که وظیفه سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر راننده را برعهده گرفته است. با وجود اینکه نحوه عملکرد آن با هایپراسکرین یکسان است اما یکپارچگی آن، باعث شده تا به‌مراتب زیبا و جذاب‌تر باشد.

سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو به سیستم‌عامل خودروی گوگل مجهز شده که تمام محیط کاربری این غول نرم‌افزاری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. عملکرد این سیستم واقعا روان و مناسب است اما در مقام مقایسه با سیستم‌های سایر شرکت‌ها منی‌توانیم به مورد خاصی اشاره کنیم. خوشبختانه کادیلاک برای تنظیم سیستم تهویه و… از کلیدهای فیزیکی بهره برده اما روی فرمان شاهد کلیدهای حساس به لمس هستیم. لیریک مانند دیگر خودروهای برقی به کنسول میانی شناور مجهزبه جالیوانی تجهیز شده است.

لیریک چه اندازه‌ای است؟

ابعاد لیریک مانند سایر خودروهای برقی حاصل معماری متفاوت آن است بنابراین تناسبات مختص خود را دارد. برای نمونه طول بدنه آن را جایی بین لینکلن اویاتور و ب‌ام‌و X5 قرار می‌دهد اما به فاصله محوری طولانی‌تر از هر دو آن‌ها مجهز شده و ارتفاع سواری‌اش نیز ۵ اینچ کمتر است. نتیجه این تفاوت‌ها خلق یک شاسی‌بلند زیبا، جذاب و لوکس شده که قسمت بار و فضای سر عقب کوچکی دارد.

خوشبختانه فضای پا با مدل‌های متوسط دیگری چون تسلا مدل Y برابر است که کافی به نظر می‌رسد. فضای شانه ردیف عقب جا را برای سه سرنشین باز می‌کند. با بازکردن صندلی‌های ردیف سوم، فضای بار به ۷۹۲ لیتر می‌زسد که متاسفانه در مقایسه با شاسی‌بلندهای کوچک هم ناامیدکننده است. فضای بار لیریک را تنها می‌توان با موستانگ مک-ای و کیا EV6 مقایسه کرد که در رده‌های قیمتی به‌مراتب پایین‌تری نسبت‌به لیریک قرار دارند.

رنج، شارژ و مشخصات عملکردی لیریک چگونه است؟

همان‌گونه که پیشتر گفته شد، لیریک از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بهره می‌برد. نسخه دیفرانسیل عقب این شاسی‌بلند ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. مسافت قابل‌پیمایش آن نیز براساس گزارش EPA برابر ۵۰۰ کیلومتر اعلام شده و از شارژ سریع ۱۹.۲ کیلووات ساعتی AC نیز پیشتیبانی می‌کند. این فناوری به راننده اجازه می‌دهد تا با استفاده از شارژر سطح ۲ خانگی خودرواش را برای پیمایش مسافتی ۸۳ کیلومتری آماده کند.

خبر رسمی درباره مشخصات چهارچرخ محرک این خودرو در دسترس نیست. با این همه، ظرفیت یدک‌کشیدن بار برای این خودرو برابر ۱۵۷۵ کیلوگرم اعلام شده است. هر دو نمونه دو و چهار دیفرانسیل با نهایت نرخ ۱۹۰ کیلووات شارژ می‌شوند و با هر ۱۰ دقیقه شارژ، قادر به پیمایش ۱۲۱ کیلومتر خواهند بود.

راندمان لیریک چگونه است؟

تاکنون تنها فرصت بررسی نسخه دیفرانسیل عقب این خودرو را داشتیم که ۲۵۵۹ کیلوگرم وزن دارد. گشتاور لحظه‌ای، خودرو را به حرکت در می‌آورد و به لطف بهره‌وری از شتاب‌گیری خطی و مناسب، نه حس عجله و نه حس تنبلی را به راننده منتقل نمی‌کند. لیریک هیچ مشکلی برای سریع رفتن ندارد اما با فشردن پدال گاز راننده‌اش را وحشت‌زده نمی‌کند.

این خودرو به حالت‌های رانندگی تور، اسپرت، برف/ یخ، و مود شخصی مجهز شده است. لیریک درکنار سیستم ترمز عادی به رانندگی تک‌پدالی هم مجهز شده که درحقیقت همان سیستم بازیاب انرژی ترمز به شمار می‌رود.

راندمان لیریک نرم، روان واقعا ساکت است. این سکوت خاص به لطف فنربندی مستقل عقب با میراگرهای وابسته به بسامد و سیستم فعال نویزگیر محقق شده که کابینی آرامش‌بخش را خلق کرده‌اند. فرمان‌پذیری این شاسی‌بلند ۲.۵ تنی دقیق است؛ به همین دلیل جهت‌دهی به کار دشوار محسوب نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان برای سواری در جاده‌های تنگ کوهستانی روی آن حساب باز کرد. توزیع ۵۰:۵۰ کادیلاک و قرارگیری باتری در کف خودرو باعث کاهش ارتفاع مرکز ثقل خودرو شده و حسی خنثی و باثبات را به راننده منتقل می‌کند.

ویژگی‌های امنیتی لیریک کدام است؟

کادیلاک جدیدترین محصولش را به بهترین سیستم‌های امنیتی نظیر هشدار برخودر جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سواران، هشدار برخورد در ترافیک با ترمز خودکار، هشدار نقطه کور، دستیار کمک‌فرمان گریزجو، دستیار نگه‌داری خودرو میان خطوط، کروزکنترل تطیبقی و دستیار سوپر کروز برای رانندگی بدون دخالت دست مجهز کرده است.

لیریک چه قیمتی دارد؟

نسخه دیفرانسیل عقب لیریک با قیمت پایه ۶۲,۹۹۰ دلار عرضه می‌شود. کادیلاک تصمیم گرفته تا نسخه چهاچرخ محرک این خودرو را دو هزار دلار گران‌تر و با قیمت ۶۴,۹۹۰ دلار به فروش برساند که با توجه به پیشرفته‌تر بودن این خودرو و تجهیزات مکانیکی‌اش، قیمتی منصفانه و وسوسه‌کننده به شمار می‌رود. دو نسخه تک و دو دیفرانسیل لیریک یک پک مشترک به نام «لوکس» دارند که امکانات یکسانی را در هر دو نسخه ارائه می‌کند.

از تجهیزات استاندارد این شاسی‌بلند در هر دو نسخه یادشده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های ۲۰ اینچی
  • شیشه با روکش آکوستیک
  • چراغ‌های LED
  • دستیار سوپر کروز جنرال‌موتورز
  • فناوری‌های ایمنی یادشده در بخش قبل
  • دوخت چرم
  • سقف شیشه‌ای
  • صندلی‌های جلو برقی ۸ حالته به همراه گرمکن، تهویه و ماساژ
  • فرمان برقی تطبیق‌پذیر مجهزبه گرمکن
  • تنظیمات ذخیره‌سازی فرامین راننده
  • نمایشگر LED بزرگ ۳۳ اینچی
  • سیستم اطلاعات سرگرمی گوگل اندروید اتوموتیو
  • اپل کارپلی
  • اندروید اتو
  • شارژر بی‌سیم تلفن‌هوشمند
  • ۵ خروجی USB
  • ۱۹ بلندگو ساخت AKG استودیو درکنار بلندگوهای پشت‌سری سرنشینان
  • شوینده دوربین عقب (برای نسخه دیفرانسیل عقب)
  • آپشن رینگ‌های ۲۲ اینچی (برای نسخه دیفرانسیل عقب)

همان‌گونه که متوجه شدید امکانات نسخه دیفرانسیل عقب مقداری بیشتر از نمونه دو دیفرانسیل آن است که کمی جای تعجب دارد.

در انتها باید گفت که لیریک با توانایی و امکانات خود احتمالا به یکی از موفق‌ترین خودروهای لوکس بازار تبدیل خواهد شد. نظر شما درباره کادیلاک لیریک چیست؟ آیا این برند لوکس آمریکایی می‌تواند با معرفی محصولات برقی سطح بالای خود سرانجام به آرزویش برای پیروزی بر رقیبان آلمانی برسد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    اینده به سبک کادیلاک ( البته فقط برقی متأسفانه)

    موافقم 74
    مخالفم 7
  2. viper2

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    این بیشتر کراس اووره تا شاسی بلند …

    موافقم 24
    مخالفم 32
  3. قاطر فروش

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    به خودی خود محشر بود تا اینکه قیمتش رو دیدم
    آینده مال کادیلاکه

    موافقم 73
    مخالفم 4
  4. محمد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    همه چیش خوبه فقط قدرتش نسبت به وزنش اگه بیشتر بود هیجان انگیز تر میشد البته احتمالا در آینده نسخه های قوی تر هم معرفی میشه شاید کادیلاک عمدا قدرتش رو کم کرده که فاصله مدل هاش رو بیشتر کنه

    موافقم 24
    مخالفم 3
  5. viper2

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    حالا حالیت شد خودروسازی امریکا و جنرال موتورز اعظم ینی چی؟ پس دیگه نبینم اسمشو کنار خودروسازای دیگه مخصوصا یه کشور که تازه داره ماشین میسازه بیاری .

    موافقم 50
    مخالفم 26
    1. بی خیال اسم

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      باشه داداش آروم تر😂

      موافقم 29
      مخالفم 8
      1. viper2

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        در جواب به قاطر فروش بود

        موافقم 7
        مخالفم 18
  6. Si

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    کادیلاک و دیگر هیچ

    کادیلاک و بی ام و و بنز بزرگترین تاثیر های خودروسازی

    موافقم 34
    مخالفم 5
    1. بی خیال اسم

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      داداش شرکت های دیگه هم بودن تاثیر زیادی داشتن در خودروسازی

      موافقم 12
      مخالفم 7
    2. green

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (52 ديدگاه)

      ایران خودرو سایپا بهمن

      موافقم 8
      مخالفم 7
  7. mahdi-es17

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    🤔یه ماشین عالی با طراحیش حال کردم اما جلو پنجرش💔 یکم کار داشت

    موافقم 16
    مخالفم 25
  8. VIPER

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    فضای بارش خدایی میکنه
    کابینش و داشبوردش همه چی تمومه
    از ماشین برقی اصلا خوشم نمیاد
    ولی کدیلاک وآئودی تو یه دنیای دیگه هستن پرچمشون بالا

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. Erfan

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (535 ديدگاه)

      پورشه تایکان هم جز ماشین های هست که با برقی شدن هنوز همون اصالت و حس قبلی رو داره

      موافقم 21
      مخالفم 14
  9. akrh78

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    طراحی بیرونیش اصلا پخته و زیبا نیست
    مخصوصا عقبش که انگار خربزه کشیده و گرده

    موافقم 13
    مخالفم 45
  10. ali(chevynova)

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    کادیلاکه دیگه

    موافقم 21
    مخالفم 7
    1. بی خیال اسم

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      علی تو بیشتر کرایسلر رو دوست داری یا فورد و جنرال موتورز؟
      از تو می پرسم که تعصبی ترین امریکن فن پدال هستی😂

      موافقم 11
      مخالفم 5
  11. green

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    حرف نداره

    موافقم 19
    مخالفم 4
  12. Erfan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (535 ديدگاه)

    ۶۲هزار دلار برای این طراحی این دیزاین و این نام واقعا چیزی نیست

    موافقم 37
    مخالفم 4
  13. Royal Driver UK 70

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    از نظرم با این قیمت و کیفیت خوب این ماشین و کم دردسر بودنش خیلی ارزشمند و حقه. عالیه. اما بازم برقیه باید تا ۱۰ سال دیگه باهاشون کنار اومد دیگه عصر درون‌سوزها تموم شده. ربات های آینده هستن برقیا.

    موافقم 20
    مخالفم 3
  14. Amir

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (270 ديدگاه)

    “متاسفانه با بازکردن صندلی‌های ردیف سوم، فضای بار به ۷۹۲ لیتر کاهش پیدا می‌کند که در مقایسه با شاسی‌بلندهای کوچک هم ناامیدکننده است”
    اشتباه تایپی نیست؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 3
  15. zeg02

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    عشق فقط یک کلام
    کادیلاک و والسلام

    موافقم 23
    مخالفم 3
  16. hitman

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ۶۲ هزار تا میدی
    بعد سوار یه کادیلاک خفن میشی
    چی از این بهتر👍

    موافقم 17
    مخالفم 4
  17. aliakbarkhoei

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    واقعا برا یه Cadillac 60 70 هزار تا عالیه.
    اما کاش مثلا قیمت 4چرخش بجای 2000، 5000 بالاتر بود یا حتی بیشتر، اما امکانات بیشتری داشت. حداقل چندتا تریم داشت ای کاش.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  18. مهدی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    اگر هیچ سابقه ذهنی از کادیلاک نداشتم این ماشین زیبا و جذاب میشد تو ذهنم اما من به عنوان یه آمریکایی سوار قدیمی که عاشق کادیلاک های دهه ۶۰ هستم متاسفانه سالهاست حس خاصی نسبت به طراحی های کادیلاک ندارم اینم روش

    موافقم 8
    مخالفم 16
    1. فرهاد

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آدم وقتی کادیلاک سویل عروسک سوار بشه یا یه دویل دهه ۵۰ یا فیلیت فود . دیگه حسی نمیمونه خرج ماشینایی دیگه بکنی . ادم قلبش تو اینجور ماشینا برای همیشه جا میمونه …

      موافقم 7
      مخالفم 0
  19. SRT

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    لیریک از همه نظر عالیه،اگه یه فرد با این بودجه تو امریکا بودم حتما از انتخابای اولم بود.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  20. هاتف

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    قیمت پایه ۶۳ هزار دلار میشه XT6 فول آپشن گرفت که از همه لحاظ ازین سرتره

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا