کادیلاک یک قدم دیگر به ورود به فرمول یک نزدیک شد
کادیلاک و آندرتی یک قدم به پیوستن به فرمول یک در سال 2026 نزدیکتر شدهاند زیرا طبق گزارشها، فیا سه تیم دیگر که برای ورود به فرمول یک رقابت میکردند را رد کرده و پیشنهاد آندرتی-جنرال موتورز به مرحلهٔ نهایی رسیده است. در ابتدا چهار تیم تلاش میکردند تا به یازدهمین تیم حاضر در مسابقات فرمول یک تبدیل شوند. این شامل دو تیم فرمول دو که به دنبال صعود به فرمول یک بودند و یک استارتاپ جدید آسیایی بنام Lkysunz میشد. با توجه به رد شدن پیشنهاد این سه تیم، پیشنهادی که توسط جنرال موتورز با حمایت «مایکل آندرتی» کهنهکار موتوراسپرت، ارائه شده محتملترین گزینه برای تبدیل شدن به تیم یازدهم فرمول یک خواهد بود.
بااینحال، تیمهایی که هماکنون در فرمول یک هستند از احتمال تقسیم مبلغ جایزهٔ خود با یک تیم دیگر راضی نخواهند بود. هر تیم فرمول یک با توجه به رتبهای که در جدول سازندگان کسب میکند، جایزهٔ نقدی مشخصی دریافت میکند و با اضافه شدن تیم یازدهم، این پرداختها به میزان قابلتوجهی کاهش پیدا خواهد کرد. البته تیم جدید باید برای جبران این کاهش جوایز 200 میلیون دلار پرداخت کند اما برخی معتقدند این رقم کافی نیست. به گزارش اتواسپرت، Lkysunz اعلام کرده است که به لطف حمایت یک میلیارد فلوریدایی، حاضر است در صورت پذیرش، این پرداخت را به 600 میلیون دلار افزایش دهد. با این حال، طبق گزارشها، پیشنهاد این شرکت آسیایی قبلاً رد شده است و فیا این موضوع را قطعی میداند.
در همین حال، فرمول یک بشدت در تلاش است تا در ایالاتمتحده نفوذ کند و بدین منظور، امسال برای اولین بار سه گرند پری در این کشور برگزار میشود که سومی در لاس وگاس خواهد بود. همچنین نتفلیکس هم در نمایش مستند «رانندگی برای بقا» که به تاریخچهٔ این ورزش میپردازد موفق بوده است. اینها نشان میدهد که در حال حاضر آمریکا اهمیت زیادی برای فرمول یک دارد و اضافه کردن یک تیم آمریکایی با نامی محبوب به این جریان کمک بزرگی خواهد کرد. از سال 2016 که هاس وارد فرمول یک شد، هیچ تیم آمریکایی دیگری به این ورزش پرطرفدار ملحق نشده است اما به نظر میرسد پیشنهاد آندرتی و جنرال موتورز امیدوارکننده باشد.
علاوه بر این، جنرال موتورز از حمایت «محمد بن سُلَیم» رئیس فیا برخوردار است که از طریق توییتر از خبر ورود این شرکت به فرمول یک استقبال کرده است. در همین حال، فرمول یک بهزودی تغییر مهمی را تجربه خواهد کرد که راه را برای ورود سازندگان جدید هموارتر میکند. آئودی اخیراً اعلام کرده است که از طریق همکاری با تیم سائوبر وارد فرمول یک خواهد شد درحالیکه فورد هم از سال 2026 با توسعهٔ پاوریونیت برای ردبول نام خود را در این ورزش مطرح خواهد کرد. همچنین هوندا هم که تصمیم به خروج از فرمول یک گرفته بود اعلام کرده است که از سال 2026 پاوریونیت تیم آستونمارتین را تأمین خواهد کرد.